Skogsekonomi

Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

276 inlägg 97149 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Massapriser

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29292 Enligt skogsägare i Mellansverige så har massapriserna varit upp mot 450kr/m3 för massa som exporterats till Finland.

Så även med Norra skogsägares senste höjning till 400kr/m3
är det affär att exportera till Finland.

   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29387 tycker mig kunna se att bara i år så planteras det ycket mer gran än vad det gjordes för bara några år sedan här uppe i västerbotten, hyggen som för 6 år sedan var solklara tallhyggen kan nu vara 50-50 gran och tall, så nog tror jag att skogsbolagen också är medvetna om att det troligtvis kommer bli ett varmare klimat här uppe inom 30-50 år....

Men en fördubbling av priset på 5 år tror jag dock inte på... kanske på 10 år, Skogsbolagen kommer nog att fortsätta att värna om massaveden till sina pappersbruk, Tror att det kommer ta sin tid innan olika elbolag börjar gå in å köpa upp skog för att flisa upp allt ihop!

Kommer iallafall bli jäkligt mycket dyrare med papper i framtiden då det ska konkuerra med drivmedel....

Hur som helst tror jag att man verkligen ska satsa på att få fram så mycket energived som möjligt, tror att en hel del åkrar kommer att igen planteras av exempelvis contorta, hybridasp och balsampoppel!!

Avatar Fallback
Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29470 Har ikväll varit på en föreläsning av Thomas Lundmark professor vid SLU i Umeå.
Han säger att de på en försöksyta med Contorta fått mer än 500m3 biomassa på 34 år.
De hade planterat Contorta med ett avstånd på 1,1 meter och inte gallrat eller röjt, dock hade de gödslat.

Om man då efter 34 år skulle avverka allt, torka och få 250 ton torrt biobränsle,
som motsvarar 125 ton diesel ur energisynpunkt.
125 ton diesel kostar idag 125.000kg*14,59kr=1.823.750kr per hektar.
Det ger en avkastning på 1.823.750kr/34=53.639kr per ha och år i snitt.

Om man då betalar 1.000.000kr per ha och lånar till 5% ränta skulle det gå runt.

Vill man inte sälja biomassa kan man ju alltid sälja Contortan som massaved för 400kr/m3.

Jag tror fortfarande på att skogspriserna kommer att fördubblas inom 5 år. :D

EDIT:
Bild nr 10 visar hur mycket mer tillväxten kan bli med gödsling!
http://www.ac.lst.se/files/SoiKKhhn.ppt

Bild nr 19 visar 1 miljon m3!

   TS
Avatar Fallback

Handel med utsläppsrätter

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29593 Skogens värde växer!
Försäljning av utsläppsrätter kan bli en bra extra inkomst.
60 ha skog kan ge 500.000 till 1.000.000kr på en 20 års period.


"LKAB medverkar i ett försök i östra Norrbotten med bland annat ökad gödsling på 600 hektar skogsmark på Sveaskogs mark. Under en 20-års period räknar man med att tillväxtökningen på denna areal ska generera utsläppsrätter till ett värde av 5-10 miljoner kronor."
http://www.skogligsamverkan.se/index.ph ... 8&Itemid=1

   TS
Avatar Fallback

SCA betalar extra för sågtimmer och massaved

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30071 SCA införde från och med den 1 juni kontrakteringspremier som höjer skogsägarens netto till nya rekordnivåer.
– Vi premierar både timmer och massaved. Det höjer skogsägarens netto rejält, säger Kristian Areskog, chef för SCAs Virke Syd.SCA går mot strömmen och inför en kontrakteringspremie på 50 kronor per kubikmeter för både timmer och massaved.
http://www.skog.sca.com/

   TS
Avatar Fallback

5kr betalt för att sätta en skogsplanta

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30599 Jag var på SkogsNolia i Hörnefors i lördags.
Pratade med folk från Sveaskog i Norrbotten. De bekräftade att de har planer ihop med LKAB om utsläppsrätter. Sveaskog hade också fått ett erbjudande om att arrendera ut 5000Ha skog från ett stort mellan Europeiskt företag, vitsen var att det företaget skulle kunna avräkna sina CO2 utsläpp mot Sveaskogs CO2 upptag.

Svea skog tyckte också att när man klimatkompenserar
(från te.x www.carbonneutral.com som planterar träd i Indonesien)
så skulle man som skogsägare få 5kr per planta i betalning från ett
klimatkompenserande företag.

Köpa kalhyggen kanske blir mycket mera intressant :D

Lägg då till ca 500kr per HA och år i ersättning för CO2 upptag
så blir det än mer intressant.

Off topic:
"Den som planterat ett träd har inte levt förgäves".- så lyder ett ofta citerat kinesiskt ordspråk som tål att tänka på.



EDIT:
"Exporten av virke till Finland från Sverige ökar kraftigt."

"I slutet på förra året låg den svenska exporten av rundvirke till Finland på en årstakt på 2 miljoner kubikmeter varav 75 procent massaved, skriver Danske Bank i sitt färska nyhetsbrev Skog & Ekonomi.
Banken räknar med att detta inte bara är en tillfällig exportvåg då företag som UPM, M-real med flera byggt upp relationer i Sverige.
"Uppenbarligen är man beredd att betala för dessa nya kanaler då priset för den svenska massaveden - när den landar i Finland - är nästan dubbelt så högt som det man betalar för finsk ved. En prisdifferens som kan bestå en kortare period, men på sikt kommer såväl finska som svenska massavedpriser att stiga", skriver Danske Bank.
Banken bedömer också att den prisnivå på massaved kring 400 kronor per kubikmeter som gäller i norra Sverige efter den senaste tidens höjningar är en etablerad prisnivå i området."
http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=36574

   TS
Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30733 Var för några dagar sedan på ett Södra möte där man informerade om marknadsläget. En talare från bolaget redovisade siffror för virkespriserna i regionen samt den framtida prognosen för sågad trävara. Man konstaterade där att nu är det svårt att sälja och därför finns det inte utrymme för några större prishöjningar. Samma kille påvisade även att nu var det dags att sluta leden och inte sälja till de finska aktörer som dykt upp på marknaden i området. Södra ville stoppa deras framfart.
En halvtimme senare ör en annan södrastrateg uppe och presenterar södras framtids bild..........Han säger att när exportmarknaden söder ut i europa avtar pga minskad export mellan usa/europa så har en ny och köpstark marknad öppnats i finland och det är den de skall sattsa på i nuläget......
Om vi som markägare skall få del av kakan måste vi vara på vår vakt och inte skänka bort våra resurser till någon som vill profitera på vår skog utan sälja till de som kan erbjuda oss rätt betalat för våra tillgångar.
Någon annan som hört liknande vurpor från skogsbolagen?

Avatar Fallback
Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31002
nässjömåla skrev:Var för några dagar sedan på ett Södra möte där man informerade om marknadsläget. En talare från bolaget redovisade siffror för virkespriserna i regionen samt den framtida prognosen för sågad trävara. Man konstaterade där att nu är det svårt att sälja och därför finns det inte utrymme för några större prishöjningar. Samma kille påvisade även att nu var det dags att sluta leden och inte sälja till de finska aktörer som dykt upp på marknaden i området. Södra ville stoppa deras framfart.
En halvtimme senare ör en annan södrastrateg uppe och presenterar södras framtids bild..........Han säger att när exportmarknaden söder ut i europa avtar pga minskad export mellan usa/europa så har en ny och köpstark marknad öppnats i finland och det är den de skall sattsa på i nuläget......
Om vi som markägare skall få del av kakan måste vi vara på vår vakt och inte skänka bort våra resurser till någon som vill profitera på vår skog utan sälja till de som kan erbjuda oss rätt betalat för våra tillgångar.
Någon annan som hört liknande vurpor från skogsbolagen?


Jag tycker detta är ett klockrent exempel på att skogsägarföreningarna inte har målet klart för sig.
De vill ju inleda medlemmarna i den villfarelsen att föreningen alltid har medlemmarnas bästa för ögonen.
Frestelsen blir många gånger allt för stor att ordna billig råvara till egna sågar, inte att i alla lägen se till att
Skogsägaren får maximalt betalt.
Lösningen vore kanske att föreningarna inte skulle få ha en egen industri, utan istället jobba som
Skogssällskapet, bara se till att få så bra betalt som möjligt för råvaran.

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31004
Zalman skrev:Lösningen vore kanske att föreningarna inte skulle få ha en egen industri, utan istället jobba som
Skogssällskapet, bara se till att få så bra betalt som möjligt för råvaran.


Frågan är om inte en egen industri ligger i medlemmarnas intresse då? Södras industri är ju inte helt sunkig, tycker de har varit framåt vad gäller tex elgenerering.

De finns de skogsägare som bara vill ha betalt för virket, och så finns de de skogsägare som dessutom vill äga del av industri, fär att komma högre upp i värdekedjan (som det så fint heter). Södra verkar satsa på de senare.

Om man "bara" vill ha så mycket betalt för virket som möjligt, vad behöver man då en SÄF till, om man skall vara krass?

Avatar Fallback
Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31007 "Frågan är om inte en egen industri ligger i medlemmarnas intresse då?"

SVAR:
Visst kan det vara bra att ha egen industri, men bara om den är marknadsledande och gör störst vinst så man
kan betala marknadens högsta priser.

"Om man "bara" vill ha så mycket betalt för virket som möjligt, vad behöver man då en SÄF till, om man skall vara krass?"

SVAR:
Jag vill ”bara” ha så mycket betalt för virket som möjligt, därför vill jag ha en SÄF som betalar Europas högsta priser på råvaran.
Södras floskler som:
”Långsiktig tillväxt är målet för Södras medlemmar.”
”Behovet av att till bra pris få avsättning för skogsråvaran har varit en stark drivkraft ända sedan starten på 1920-talet.”
”Verksamhetsidé
Södra ska främja lönsamheten i medlemmarnas skogsbruk”
”Södras försäljning har internationellt fokus”

Faller platt eftersom SÄF kunnat betala 65% mer för råvaran om man exporterat den till Tyskland.

Bara det faktum att Sverige har ett av Europas lägsta virkespriser är ett stort underbetyg för SÄF.

Tyskland har 65% högre priser. Exempel: Timmerpriser
Sverige 86$
Norge 106$
Österrike 118$
Estland 118$
Lettland 120$
Finland 128$
Tyskland 142$

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31009
Zalman skrev:Jag vill ”bara” ha så mycket betalt för virket som möjligt, därför vill jag ha en SÄF som betalar Europas högsta priser på råvaran.


Jag tor faktiskt inte det är så enkelt att man kan starta en förening med mål att betala mest. Vad skall de göra av råvaran sen? Sälja vidare?

Utan egen industri går det inte.

Avatar Fallback
Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31010
Mangan skrev:
Zalman skrev:Jag vill ”bara” ha så mycket betalt för virket som möjligt, därför vill jag ha en SÄF som betalar Europas högsta priser på råvaran.


Jag tor faktiskt inte det är så enkelt att man kan starta en förening med mål att betala mest. Vad skall de göra av råvaran sen? Sälja vidare?

Utan egen industri går det inte.


Förklara då för mig hur Svensk skogsindustri har så svårt att konkurrera med Tysk?
I Tyskland så betalar man 65% mer för råvaran och elen kostar över 2kr
per KWh.

Det märkliga är att när man pratar med SÄF så är det bara råvarupriset
som ska hållas lågt.
Hur mycket satsas på forskning och utveckling?
Förädling av råvaran?
När såg man rubriken:
"Södra förädlar virket ytterligare och höjer därför virkespriset"

Vi i Sverige har en av världens bästa långfibriga råvara, rimligtvis
borde vi då ha bland världens högsta priser på denna råvara.

SÄF är idag tyvärr en del av problemet och inte en del av lösningen
på detta förhållande.

Det är hög tid att medlemmarna ändrar på detta förhållande...

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31022
Zalman skrev:
Mangan skrev:
Zalman skrev:Jag vill ”bara” ha så mycket betalt för virket som möjligt, därför vill jag ha en SÄF som betalar Europas högsta priser på råvaran.


Jag tor faktiskt inte det är så enkelt att man kan starta en förening med mål att betala mest. Vad skall de göra av råvaran sen? Sälja vidare?

Utan egen industri går det inte.


Förklara då för mig hur Svensk skogsindustri har så svårt att konkurrera med Tysk?
I Tyskland så betalar man 65% mer för råvaran och elen kostar över 2kr
per KWh.

Det märkliga är att när man pratar med SÄF så är det bara råvarupriset
som ska hållas lågt.
Hur mycket satsas på forskning och utveckling?
Förädling av råvaran?
När såg man rubriken:
"Södra förädlar virket ytterligare och höjer därför virkespriset"

Vi i Sverige har en av världens bästa långfibriga råvara, rimligtvis
borde vi då ha bland världens högsta priser på denna råvara.

SÄF är idag tyvärr en del av problemet och inte en del av lösningen
på detta förhållande.

Det är hög tid att medlemmarna ändrar på detta förhållande...


Håller med dig Zalman. Kolla värderingen av Holmens aktie också. Den är värderad till skogsvärdet, industrin får man på köpet.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31027
Zalman skrev:
Mangan skrev:
Zalman skrev:Jag vill ”bara” ha så mycket betalt för virket som möjligt, därför vill jag ha en SÄF som betalar Europas högsta priser på råvaran.


Jag tor faktiskt inte det är så enkelt att man kan starta en förening med mål att betala mest. Vad skall de göra av råvaran sen? Sälja vidare?

Utan egen industri går det inte.


Förklara då för mig hur Svensk skogsindustri har så svårt att konkurrera med Tysk?
I Tyskland så betalar man 65% mer för råvaran och elen kostar över 2kr
per KWh.


Och vad menar du att en skogsägareföreninge skulle kunna göra åt detta? Tvinga medlemmarna att inte sälja för att driva upp priset?

Det är hög tid att medlemmarna ändrar på detta förhållande...


Hur då? Höja priset, och... sen då? Vad skall man göra med allt virke man får in, sälja det vidare med förlust?


Tycker ni det är för dåligt betalt, sälj inte. Det är enda sättet.

Avatar Fallback
Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31033 "Och vad menar du att en skogsägareföreninge skulle kunna göra åt detta? Tvinga medlemmarna att inte sälja för att driva upp priset?"

SVAR:
När SÄF har för låga priser kan man ju välja att inte sälja. Men många säljer istället till andra som betalar bättre. Bara senaste året så har allt fler provat att sälja till Skogssällskapet som i sin tur sålt till Finland. Eller varför inte sälja direkt till t.ex UPM och minska antalet mellanhänder och få närmare 450kr/m3 för massaveden? Det senaste året har exporten till Finland ökat med mer än 200% och TVINGAT Norra Skogsägarna att höja sina massapriser med 75kr/m3. Men Norra ville inte säga att man blev hårt pressad av exporten till Finland utan hittade på tramset att det berodde på ett ”75 års jubileum”.
”I slutet på förra året låg den svenska exporten av rundvirke till Finland på en årstakt på 2 miljoner kubikmeter varav 75 procent massaved, skriver Danske Bank i sitt färska nyhetsbrev Skog & Ekonomi.”


"Tycker ni det är för dåligt betalt, sälj inte. Det är enda sättet."

SVAR:
Visst kan priserna höjas om man minskar tillgången på råvaran, men jag tycker det är bättre att man verkligen ser till att man säljer till den som betalar mest. Kräv av din SÄF att de har en "högsta pris garanti".

Sen gäller ju ofta det märkliga förhållandet att den som betalat mest också gör störst vinst.
(Eftersom han förädlar mest).
Ingen, varken Sverige som land, industrin eller skogsägarna tjänar i längden på att skogsägarna nästan ger bort virket till gammal olönsam industri som exporterar med lövtunna marginaler.

Det bästa vore att (som det står i ett tidigare inlägg) fördubbla virkespriserna.
Då kan skogsägarna ha råd att höja produktionen med 50%, vilket ger 50% mera jobb i skogsnäringen och 50% mera exportinkomster.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).