Skogsekonomi

Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

276 inlägg 98033 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

axwell  
#80825 Det verkar som om du är på väg att bli bönhörd av moderaterna. Det man nu vill genomföra på finansspekulationsmarknaden dvs årlig beskattning men fritt fram fram vid försäljning. Skogsklipparna vill nog hoppas på en utvidgning.




Zalman skrev:Jag säger inte att hög skatt vore bra i Sverige, men måste ändå medge att det vore bra med lite mer affärsmässighet inom skogsbruket och inte att skogen ägs av rika utbor som bara vill ha lite jaktmark för sitt höga nöjes skull.

Så fram med politiska beslut som främjar ett aktivt skogsbruk.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80837
Zalman skrev:Jag säger inte att hög skatt vore bra i Sverige, men måste ändå medge att det vore bra med lite mer affärsmässighet inom skogsbruket och inte att skogen ägs av rika utbor som bara vill ha lite jaktmark för sitt höga nöjes skull.



Vad är det för fel på rika utbor?

Skulle man beskatta marken skulle de rika utborna ha råd att ha kvar den, medan de som lever av marken skulle få det betydligt svårare.

De som bryr sig minst om skogen är nog de som har ärvt den.

Användarvisningsbild

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80884
Mangan skrev:
Zalman skrev:Jag säger inte att hög skatt vore bra i Sverige, men måste ändå medge att det vore bra med lite mer affärsmässighet inom skogsbruket och inte att skogen ägs av rika utbor som bara vill ha lite jaktmark för sitt höga nöjes skull.



Vad är det för fel på rika utbor?

Skulle man beskatta marken skulle de rika utborna ha råd att ha kvar den, medan de som lever av marken skulle få det betydligt svårare.

De som bryr sig minst om skogen är nog de som har ärvt den.


Håller med utan att vare sig vara rik utbo eller leva av marken (jo lite). Förutom det där om de som ärvt, för det vet jag inget om :???:

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82772 På måndag den 22 februari höjer Norra Skogsägarna priserna.

"Höjda virkespriser
från och med den
22 februari 2010"
http://www.norraskogsagarna.se/template ... px?id=1558

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83504 Svea pratar om att biobränsle är ett nytt sortiment.

Citat från:
Forum Sveaskog - Sveas företagstidning
”Nu och i ännu större grad i framtiden
kommer biobränslesortiment att vara
efterfrågat och priserna motiverar att se
biobränsle som ett huvudsortiment
i stället för en biprodukt vid avverkning
av timmer och massaved. Kort sagt kan
det vara motiverat att aktivt producera
biobränsle genom anpassad skogsskötsel.
efterfrågan på biobränsle är god
i Sverige och nya anläggningar som kommer
att förbruka biobränsle planeras eller
är under uppförande. Dessutom kommer
den internationella marknaden att
stå redo att ta emot biobränsle från skogen
– det vill säga inte enbart pellets –
om två till fyra år.
De nya biobränsleeldade kraftverk som
byggs i exempelvis Danmark och Storbritannien
kommer att kunna elda en bred
mix av biobränslen. Självklart är intresset
stort att köpa en del av bränslet till
dessa jätteanläggningar från Sverige. Det
råder ingen tvekan om att marknaden för
biobränslen internationaliseras. Det är
naturligtvis positivt för avsättningen och
prisutvecklingen på biobränsle, vilket bidrar
till att öka värdet på skogen och skapa
bättre lönsamhet för alla som äger
skog.
Jag vill hävda att det aldrig har varit så
bra att äga skog som nu. Skog är klimatsmart
och lönsamt!”
http://www.sveaskog.se/Documents/Om%20S ... 202010.pdf



Massapriset har ökat från 600$ i maj 2009 till dagens 850$ vilket är en konsekvens av att
massor av pellets tillverkas nu i Sverige.

Exempel:
”Produktionen av pellets ökar kraftigt. Prognosen för 2010 pekar på en ökning med 32 procent till 2,1 miljoner ton motsvarande 10 TWh (terawattimmar).
Prognosen bygger på en enkätundersökning som tidningen Bioenergi gjort. I fjol producerades 1,59 miljoner ton pellets vilket motsvarar 7,6 Wh. Det var en ökning med 16% jämfört med 2008.”
http://www.lantbruk.com/kraftig-okning- ... 2010-02-25

Försvinner 500.000ton (vilket är ca 1.000.000m3 massaved) på bara ett år från marknaden och blir pellets istället, klart att massapriserna höjs.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85091 Ibland görs det tekniksprång och råvaran från skogen kan tas till vara på ett bättre sätt.
Nu har man tagit fram en maskin som ensilerar flis. Det ger en ökad nettointäkt på minst 3000 kronor per hektar med dagens priser. I ett slag har 100ha skog ökat i värde med 300.000kr.

"Här är maskinen som ensilerar flis"
http://www.lantbruk.com/har-ar-maskinen ... 2010-03-13

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85930 Kriget om råvaran hårdnar, bara i år har returpapper ökat i pris med 25-30 procent.


"Returpapper är på väg att bli en bristvara i Europa. Det beror dels på att pappersförbrukningen har minskat och därmed insamlingen, dels på att stora volymer returpapper exporteras till Kina. Detta har lett till kraftigt stigande priser på returpapper, bara i år är uppgången 25-30 procent, enligt statistik från det finländska företaget Foex."
http://www.lantbruk.com/holmen-invester ... 2010-03-19

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

alias  
#85958
Zalman skrev:Kriget om råvaran hårdnar, bara i år har returpapper ökat i pris med 25-30 procent.


"Returpapper är på väg att bli en bristvara i Europa. Det beror dels på att pappersförbrukningen har minskat och därmed insamlingen, dels på att stora volymer returpapper exporteras till Kina. Detta har lett till kraftigt stigande priser på returpapper, bara i år är uppgången 25-30 procent, enligt statistik från det finländska företaget Foex."
http://www.lantbruk.com/holmen-invester ... 2010-03-19


Tror Holmens största problem ligger i Madrid. Deras pappersbruk där använder ju endast returfibrer från regionen, och när nu kineserna damsuger Europa på returpapper så känns det som att den investeringskalkylen har spruckit rätt rejält. Tjuvlyssnade lite på en anställd från Holmen Paper som talade i telefon, sist jag åkte tåg, och av det jag hörde så skulle jag fundera mer än en gång innan jag köper aktier i Holmen, som annars känns som ett välskött företag (för att verka i en bransch i ständig kris).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

lagesward  
#86110 Hej! Din analys är mycket riktig. Sedan får framtiden visa, om den är optimistisk i överkant. En faktor till är, att
bränsleveden gör,att man kan ta intäckter tidigare i beståndets omloppstid,som prolongerade ,ger bättre slut-
värde,alt. amorterar planteringskostnaden tidigare.Vidare,kanske man hoppar över röjningskostnaden,och tar en
tidigare 1-sta gallring.Är naturligtvis omtvistat, men man måste prova vad. ev skador blir.Teknik för avverkning
av klena träd,måste utvecklas mera, så att det kan bli ett rotnetto.

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86125 Jag vill hävda att massapriset inte beror på pelletstillverkning.
Chiles jordbävning påverkar mycket mer, just nu.

Användarvisningsbild

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Fiat 4WD  
#86147 Dagens!
kineser å övriga asiater som köperallt vad som fnns är helt säkert den enskilt största prisdrivande orsaken:

mycket tveksam tll att en långskiktig stabil uppgång skall kunna gå så fort:

/Anders

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86190 Ett tag till fortgår nog Kinas köprusch. Folkmängden och behoven är ofattbart stora.

Kina har väldigt gott ställt, tillväxt över 10%, när andra har lågkonjunktur, inflationen vet jag inte.

Mer än halva jordens befolkning bor där bort åt öster.

Vill de ha varsin pilsner, så finns det bara coca-cola kvar till dig och mig.

Men just massaprisets ökning, har 8% tagits ur produktion pga, Chiles jordbävning.

När fabrikerna där kommer i gång ökar utbudet igen.

Massafabrikerna tjänar storkovan just nu, med risk att de prisar ut papperstillverkarna till sist.

Användarvisningsbild

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Fiat 4WD  
#86297 Häjj ijänn!

Är det massafabriker ellere produktions-skog i Chile som är drabbat av jordbävningen.
Eller är det infrstrukturern som gör råvaran oåtkomlig?

Är det fabrikerna som är drabbade borde det borga för en längre tids prispress uppåt, men är det "bara" vägar å transporter som stoppats så är det betydligt kortare tid som gäller för pris-justeringar.

mvh
Anders

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86742 Marknaden för skogsfastigheter bedöms fortsätta uppåt även under 2010.

2010-03-26
"Utbudet av skogsfastigheter är litet – men efterfrågan ökar i hela landet.
- Räkna med en prisökning på mellan 5-10 procent, säger Thomas Hedlund som är fastighetskonsult på Skogssällskapet."
www.skogssallskapet.se

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86744 Eftersom jag till naturen är lite cynisk så tror jag mäklarna själva eldat på prisuppgången rätt friskt genom reklam för skog.
LRF skär väl guld i sin förmedling. Högre priser,fler intressenter och objekt ger klirr i kassan.

Tycker det verkar knasigt att man kan casha hem 150-200.000 på att skriva ett prospekt och lite annonsering.Särskilt när man friskriver sig från allt ansvar.

/Nisse

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).