Skogsekonomi

Grannens är till salu! Investera i skog?

113 inlägg 59136 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204686 ”Ja nu ska vi nog hålla oss nere på jorden. Du är uppe i det blå om du tror att virkesförrådet dubblas på 10 år. Säg att fastigheten har ett virkesförråd på 150 kr/m3sk i förråd och det skulle dubblas så är tillväxten 15 m3 sk/ha och år. Boniteten borde då behöva ligga på runt 18-20 eller runt G40 i snitt. Visst kan det finnas något enstaka bestånd men knappast något som berör en fastighet i storleken 50 hektar och uppåt. Räkna du med hälften eller runt 3-3,5 % i tillväxt på en normalfastighet i tillväxt. Du vet inte ens att låneräntorna ligger där om 10 år så dina siffror är ren spekulation. Men det är fritt för alla att spekulera. Det är en del av det roliga med skogsköp.”

Som alla skogsägare vet så måste man ha ett bra fotfäste nere på jorden för att nå trädtopparna. Jag är inte alls uppe i det blå om att ungskogsfastigheter kan ha hög årlig procentuell tillväxt.

Exempel från 2 verkliga fastigheter i AC:
Fall 1:
Total virkesvolym 1659m3sk, årlig tillväxt 111m3sk, ger 6,7% i årlig tillväxt.

Fall 2:
Total virkesvolym 1701m3sk, årlig tillväxt 124m3sk, ger 7,3% i årlig tillväxt.

Dock har dessa fastigheter under 50m3sk/ha i förråd och säljaren vill ha extra bra betalt eftersom tillväxten är så hög.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

stektlök  
#204690 Jag har nyligen gjort en sväng till bankerna och ingen kunde matcha SEB ! Talade även efter jag tagit lånet med en kille jag nyss lärt känna som jobbar på SEB i annan stad. Jag frågade honom om SEB:s mål idag är att ta 50 % av alla fastighetsnylån och han svarade MINST !! Jag skrattade och sade att ni (SEB) var ca 0.25 lägre än bästa konkurrent, så det var ingen snack om saken !!

http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss= ... y%3Dseb.se

Kolla länken och jämför. Kolla även räntan banken själva lånar till och sedan om du ser stabil ut ekonomiskt så ska du sikta på att komma under 0,5 på deras ränta !

Mvh

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

stektlök  
#204692 Ps. Kom på en grej till som jag tycker är viktig !

Vilken bank lämnade "ärligast" alltså lägst första bud ?? Även där vann SEB..... swedbank asen försökte blåsa mig rejält då jag fick dom att sänka 2 ggr med ca 0,3 !!! å ändå som sagt sluta minst 0,25 över SEB.

Hoppas du förstår hur jag menar!
Några personliga bankmän (rådgivare) som vi nämner i tidigare inlägg FINNS INTE enligt mig..... alla är försäljare !!

Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Vedproducent  
#204693
Zalman skrev:”Ja nu ska vi nog hålla oss nere på jorden. Du är uppe i det blå om du tror att virkesförrådet dubblas på 10 år. Säg att fastigheten har ett virkesförråd på 150 kr/m3sk i förråd och det skulle dubblas så är tillväxten 15 m3 sk/ha och år. Boniteten borde då behöva ligga på runt 18-20 eller runt G40 i snitt. Visst kan det finnas något enstaka bestånd men knappast något som berör en fastighet i storleken 50 hektar och uppåt. Räkna du med hälften eller runt 3-3,5 % i tillväxt på en normalfastighet i tillväxt. Du vet inte ens att låneräntorna ligger där om 10 år så dina siffror är ren spekulation. Men det är fritt för alla att spekulera. Det är en del av det roliga med skogsköp.”

Som alla skogsägare vet så måste man ha ett bra fotfäste nere på jorden för att nå trädtopparna. Jag är inte alls uppe i det blå om att ungskogsfastigheter kan ha hög årlig procentuell tillväxt.

Exempel från 2 verkliga fastigheter i AC:
Fall 1:
Total virkesvolym 1659m3sk, årlig tillväxt 111m3sk, ger 6,7% i årlig tillväxt.

Fall 2:
Total virkesvolym 1701m3sk, årlig tillväxt 124m3sk, ger 7,3% i årlig tillväxt.

Dock har dessa fastigheter under 50m3sk/ha i förråd och säljaren vill ha extra bra betalt eftersom tillväxten är så hög.

Ja och dom bedömde du pris på 500 kr m3 sk? Sen är det ju tack vare att virkesförrådet är så extremt lågt som det blir så och skogen precis i ungskogsfasen. Men när virkesförrådet ökar sjunker den procentuella ökningen snabbt. Långt innan 10 år. Det är extremfall på en liten fastighet som kan jämföras med enskilda bestånd.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

charger  
#204701 Hej grabbar jag funderar på att sälja min fastighet i mora 90 ha produktiv mark bon 3.5
bra arrondering ,drygt 5000 m3sk ,ca 1000 m3 frötall och s1 ,25ha plantskog, 60ha 25-30 årig skog
95% tall. va kan den va värd ida?

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204702
Vedproducent skrev:
Zalman skrev:”Ja nu ska vi nog hålla oss nere på jorden. Du är uppe i det blå om du tror att virkesförrådet dubblas på 10 år. Säg att fastigheten har ett virkesförråd på 150 kr/m3sk i förråd och det skulle dubblas så är tillväxten 15 m3 sk/ha och år. Boniteten borde då behöva ligga på runt 18-20 eller runt G40 i snitt. Visst kan det finnas något enstaka bestånd men knappast något som berör en fastighet i storleken 50 hektar och uppåt. Räkna du med hälften eller runt 3-3,5 % i tillväxt på en normalfastighet i tillväxt. Du vet inte ens att låneräntorna ligger där om 10 år så dina siffror är ren spekulation. Men det är fritt för alla att spekulera. Det är en del av det roliga med skogsköp.”

Som alla skogsägare vet så måste man ha ett bra fotfäste nere på jorden för att nå trädtopparna. Jag är inte alls uppe i det blå om att ungskogsfastigheter kan ha hög årlig procentuell tillväxt.

Exempel från 2 verkliga fastigheter i AC:
Fall 1:
Total virkesvolym 1659m3sk, årlig tillväxt 111m3sk, ger 6,7% i årlig tillväxt.

Fall 2:
Total virkesvolym 1701m3sk, årlig tillväxt 124m3sk, ger 7,3% i årlig tillväxt.

Dock har dessa fastigheter under 50m3sk/ha i förråd och säljaren vill ha extra bra betalt eftersom tillväxten är så hög.

Ja och dom bedömde du pris på 500 kr m3 sk? Sen är det ju tack vare att virkesförrådet är så extremt lågt som det blir så och skogen precis i ungskogsfasen. Men när virkesförrådet ökar sjunker den procentuella ökningen snabbt. Långt innan 10 år. Det är extremfall på en liten fastighet som kan jämföras med enskilda bestånd.


Han som köpte Fall 1 betalade 298kr/m3sk, har svårt att se att det skulle vara en dålig affär.

Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Vedproducent  
#204710
Zalman skrev:
Vedproducent skrev:
Zalman skrev:”Ja nu ska vi nog hålla oss nere på jorden. Du är uppe i det blå om du tror att virkesförrådet dubblas på 10 år. Säg att fastigheten har ett virkesförråd på 150 kr/m3sk i förråd och det skulle dubblas så är tillväxten 15 m3 sk/ha och år. Boniteten borde då behöva ligga på runt 18-20 eller runt G40 i snitt. Visst kan det finnas något enstaka bestånd men knappast något som berör en fastighet i storleken 50 hektar och uppåt. Räkna du med hälften eller runt 3-3,5 % i tillväxt på en normalfastighet i tillväxt. Du vet inte ens att låneräntorna ligger där om 10 år så dina siffror är ren spekulation. Men det är fritt för alla att spekulera. Det är en del av det roliga med skogsköp.”

Som alla skogsägare vet så måste man ha ett bra fotfäste nere på jorden för att nå trädtopparna. Jag är inte alls uppe i det blå om att ungskogsfastigheter kan ha hög årlig procentuell tillväxt.

Exempel från 2 verkliga fastigheter i AC:
Fall 1:
Total virkesvolym 1659m3sk, årlig tillväxt 111m3sk, ger 6,7% i årlig tillväxt.

Fall 2:
Total virkesvolym 1701m3sk, årlig tillväxt 124m3sk, ger 7,3% i årlig tillväxt.

Dock har dessa fastigheter under 50m3sk/ha i förråd och säljaren vill ha extra bra betalt eftersom tillväxten är så hög.

Ja och dom bedömde du pris på 500 kr m3 sk? Sen är det ju tack vare att virkesförrådet är så extremt lågt som det blir så och skogen precis i ungskogsfasen. Men när virkesförrådet ökar sjunker den procentuella ökningen snabbt. Långt innan 10 år. Det är extremfall på en liten fastighet som kan jämföras med enskilda bestånd.


Han som köpte Fall 1 betalade 298kr/m3sk, har svårt att se att det skulle vara en dålig affär.

Ja jag kan ju inte kommentera det priset mer än att det då blir 14900 kr/ha. Det var lågt ja och är ju inte till någon vägledning för att ge råd till det tråden handlade om.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204712
Mangan skrev:Nej, du får bara sätta in en gång per skogskonto (eller under ett år egentligen). Så vid nästa avverkning blir det ett nytt skogskonto. Annars är det ju svårt stt hålla reda på när tio är har gått. Funkar ung. som periodiseringsfonderna man har.

Skillnaden är väl att periodiseringsfond inte behöver finnas på banken och kan inte återföras med räntefördelning? Också skall den återföras inom 6 år och den minskar räntefördelningsunderlaget.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204713 "Ja jag kan ju inte kommentera det priset mer än att det då blir 14900 kr/ha. Det var lågt ja och är ju inte till någon vägledning för att ge råd till det tråden handlade om."

Anledningen var att det fanns ett hus som styckades loss som man fick bra betalt för.
Köpare har en tendens att vara enögda, de fokuserar ofta bara på en sak
vilket får märkliga konsekvenser, som att 1+1=1.

En ren skogsfastighet kan betalas högre per m3sk än en likadan fastighet med hus.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204719
Zalman skrev:"Räntan på skogskontot betalar räntan på lånet under tiden."

Det är smart att stoppa in en peng på skogskontot, rena Ebberöds bank.

Exempel:
Skogskonto ger minst 2,75 %.
http://www.danskebank.se/sv-se/Skog-och ... #tabanchor

Tydligen går det att förhandla upp räntan lite.
"Det gick att få upp skogskontoräntan med 0,2 % utöver bankens ordinarie ränta vid hot om övergång till annan bank. Men det satt hårt åt..."
viewtopic.php?f=29&t=8632&start=90

Om skogskonto räntan är minst 2,75% så blir det 2,34% netto efter skatt.(bara 15% i skatt på skogskonto)
Om låneräntan är 2,02% så blir det 1,414% netto efter skatt.
0,9% i ren vinst, det blir 40.500kr per år om du sätter in 4,5 miljoner på skogskonto.

Jag ser inte skogskonto som Ebberöds bank. Kapitalet man har på skogskonto beskattas inte förrän man tar ut det. Man får 10 år på sig att bygga upp positiv räntefördelning vilket innebär att en stor del av kapitalet endast beskattas till 30%. I upplägget jag beskrev så täcker 4,5 miljoner på skogskontot räntan för de lånade 2,5 miljonerna.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#204732
Zalman skrev:"Räntan på skogskontot betalar räntan på lånet under tiden."


Det hade ju blivit en fin affär annars :wink:

Nåväl... revisorn har papprena i sin ägo och ska titta på prospektet samt prata med sina kontakter på LRF Konsult.
Tänker prata med fler banker under morgondagen.
Främst Landshypotek... hört att de kan göra bra affärer och SEB med.
Hade dock varit bra att ha alla affärer på ett ställe men kan det spara 100000-tals kronor så tvekar jag inte 8)
Först ut en runda på objektet med en virkesuppköpare för att säkerställa att volymerna finns där.

charger skrev:Hej grabbar jag funderar på att sälja min fastighet i mora 90 ha produktiv mark bon 3.5
bra arrondering ,drygt 5000 m3sk ,ca 1000 m3 frötall och s1 ,25ha plantskog, 60ha 25-30 årig skog
95% tall. va kan den va värd ida?


Hittade en bild hos LRF som kanske kan ge en fingervisning :wink:
PRISER~1.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#204735 Lite mer info om saken...

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204763 Det kan vara för lite avverkningsbar volym för upplägget jag beskrev tidigare. Om du nu inte har den på din egen fastighet. Varför är avdelning 127 markerad med annan färg?

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204767
Jasi skrev:Skillnaden är väl att periodiseringsfond inte behöver finnas på banken och kan inte återföras med räntefördelning? Också skall den återföras inom 6 år och den minskar räntefördelningsunderlaget.


Visst, menade det där med ett konto per år.

Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Vedproducent  
#204769
Jasi skrev:Det kan vara för lite avverkningsbar volym för upplägget jag beskrev tidigare. Om du nu inte har den på din egen fastighet. Varför är avdelning 127 markerad med annan färg?

Naturligtvis finns det inte skog för 7 miljoner på fastigheten. Då skulle problemet inte finnas. Men sannolikt är det så att den mesta avverkningsbara skogen försvinner på den befintliga fastigheten som han har också. Pengar som han kan göra något roligt med i stället. Men det avgör man ju själv förstås.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).