Skogsekonomi

Köpa skog utan eget kapital

115 inlägg 146723 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

haggloader  
#138846 herjman:
Alltså du kan inte köpa en skogsgård för oskattade pengar, om det var så du menade...

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

jd6630  
#138900 om du inte köper just nu,så placera pengarna i en investerings fond, så ökar de på rätt bra på några år
har själv en del sånna fonder ifall ja behöver investera. prata med banken
obs obs det är inte ränte fonder eller aktie fonder ja menar, utan investerings fonder

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138901 Haggloader: Nej det hade jag naturligtvis inte trott, jag är ingen gangster =)

JD: tack för tipset

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

jd6630  
#138902 vassegod!!!

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

868  
#138921 Bara ett liten åsikt om det planerade köpet: att köpa en fastighet tillsammans med någon annan är INGEN bra ide. Då ska man inte lägga ner något eget arbete alls och vara väl medveten om att den andra delägaren har laglig rätt att kräva att fastigheten när som helst går ut till försäljning. Samägande är ett bra sätt att bli ovän med varandra....

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138925 Vad en investeringsfond?
/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#138939 868 Nej nu blir det sparande till hel fastighet med bostadshus och allt till familjen. Så visst det blir ju delägande med sambon.. men jag lär väll få göra jobbet ändå =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

jd6630  
#139062 en investerings fond är.... en särskild placering av överskotts kapital per månad där avkastningen fönyas med nya investerings fonder, hmm nu e detta inte min starka sida men
jag har en mark investerings fond, där går månadens överskott i visst antal % in, i mitt fall 25000kr
de blir 300 000 per år. avkastningen på den här fonden är 12% de blir 36000
nu har vi ett överskott på 6000kr som går till en ny fond, ex för o köpa skogen som herjman e på jakt efter
han lägger ett bud på 1 miljon o jag vill ha skogen
på min investerings fond har jag då i grunden 1 miljon + tillskrivningen på 6000 kr
nu bjuder jag kontant 2 miljoner 12000kr för skogen medans herjman står o kliar sej i nacken
jag har köpt skogen och är skuldfri????
njä de e jag väl inte men fonden börjar om igen på 0 och när summan på fonden komme rupp i underskottet blir det 0
ex du har ett företag och sponsrar fotbollspojkarna me 50000kr om året
du har dom pengarna i en investerings fond. och gör deklarations avdrag för pengarna du lagt till klubben

de finns massor med sånna fonder för jordbruks mark, skog maskiner inventarier o dyl.
min farfars far som en gång i tiden startade de här stället började spara i dessa investerings fonder ,som tillkom eftersom kyrkan behövde låna pengar till underhåll. så han började med att sätta in 2 riksdaler på 3 olika konton, sen dess har de rullat på



ja håller med om att man inte ska köpa egendom tsm med andra, knappt äns me din sambo/ fru
jag har själv allt mitt under min hatt, min sambo sitt under sin hatt och mina barn sitt under deras keps, tillsammans har vi olika skogsfastigehetermed sommarstugor och lite andra säkra tillgångar, och dessa ligger inom samma hals duk

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#139091 Intressant läsning JD!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

robis  
#142839 Om man inte äger gården intill den skogsfastighet som man vill köpa om den blir till salu någon gång, det är svärfar som gör.

Kan man använda han som säkerhet då?
Kan man dra nytta av något mer?

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194674
th skrev:Förr blev man automatiskt momsregistrerad om man hade skogsfastighet, även som privatperson. Numera tror jag att man måste ansöka om det.

ÄR det verkligen så? jag har då inte ansökt om att bli registrerad.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

machonisti  
#194687 I finskland måste man ansöka om momsreg.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194690 Det har fungerat bra för mig i 15 år utan att ansöka om registrering. Jag tror att det enda kravet som finns enligt svensk lag är att man har bokföring och deklarerar sin verksamhet.

Vad händer er i finskland om ni inte ansöker då? kommer polisen och ger er böter?

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

machonisti  
#194691 Vet inte. Följde farsans bokförares direktiv när jag köpte mitt första skogsskifte 1998.

Kan mycket väl hända att momsen sköter sig själv.

Staten har sällan missat en inkomstkälla!

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194697 Ja, jag fick frågan av en bekant som har ärv ett skogsskifte. Han har fått råd av den förra revisorn att ansöka om registrering (och han kunde gärna hjälpa till). Undrar om det inte är konsulterna som bara vill sälja sina tjänster. De vill gärna sätta klorna i en färsk skogsägare som inte vet vilka krav som skatteverket ställer på en.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).