Medeltida timmerhantverk (video)

Svara  8 inlĂ€gg  9046 visningar  4 följer
AnvÀndarvisningsbild

Medeltida timmerhantverk (video)

#453546 Örebro lĂ€ns museum har lagt upp en intressant video om hur nĂ„gra entusiaster testar att hugga fran sparrar pĂ„ samma sĂ€tt som medeltidens timmermĂ€n förmodats ha gjort. Se hur de med enkla verktyg fĂ€ller och hugger upp en megatall till 13 m lĂ„nga sparrar (OBS! kĂ€nsliga tittare varnas för hög stubbe!)

TS

Re: Medeltida timmerhantverk (video)

Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#453566 Diskuteras hÀr:
Medeltida trÀklyvning

AnvÀndarvisningsbild

#453712 Det var kul att se

#453728 Det Àr fantastiskt fint att se hur man förr kunde arbeta fram de byggnadselement som krÀvdes. Hur vÀl man tog vara pÄ materialet i stocken, och med sÄ enkla verktyg.
Det jag tÀnker pÄ Àr hur skulle man kunna göra idag? Jag har skrivit hÀr pÄ forumet om hur en stockbandsÄg kan anvÀndas som "bygg-sÄg", hur laser kan anvÀndas vid en stockbandsÄg och hur man kan "stjÀrnsÄga" i en stockbandsÄg.
Det som görs pÄ filmen kunde göras i en stockbandsÄg med lÄng bÀdd. Att mÀrg-klyva grövre stockar gÄr bra om sÄgen kan skÀra djupt i en stock. Att rikta upp en stock pÄ bÀdden i en stockbandsÄg kan underlÀttas om en bygglaser anvÀnds. Genom att en sÄ lÄng stock Àr relativt slank och böjer sig av egen tyngd, mÄste den kunna understödjas med tex kilar vid flera stockbordsbalkar, för att ligga rak. SjÀlvklart skall dÄ mÀrgen ligga pÄ samma höjd i bÄda Àndar.
DÀrefter klyvs stocken. Man kan sedan klyva halvorna var för sig eller genom att hÄlla ihop dem och klyva bÄda tillsammans. För att sedan klyva fram sparrar med de mÄtt som filmen visar kan "fjÀrdedelarna" lÀggas upp pÄ stöd av den typ som jag visat i min stjÀrn-sÄgningstrÄd. Bygglasern eller spÀnd trÄd kan dÄ anvÀndas vid uppriktning och fixering av Àmnet.
Det Àr intressant att se att metoden att "klyva eller kanta" med barken som referens anvÀndes förr. Det skrivs att man gör sÄ pÄ andra sidan Atlanten i mÄnga fall.
Jag tycker att en bra, helt manuell stockbandsÄg skulle fungera bÀst för en sÄdan hÀr uppgift. LÄnga stockar sÄgas sÀkrast om man kan följa sÄgen och se och kÀnna vad som pÄgÄr. Det gÄr bra i vÄr sÄg och det skulle gÄ bra i min kompis Pilous.

AnvÀndarvisningsbild

#453817 Det var verkligen en intressant film :-bd Tack för att vi fick se den :ymhug:

#453862 Jag var med och dela den stocken. Fick vÀndas obegripligt mÄnga gÄnger innan den dela sig.
Huvudanledningen(om jag minns rÀtt) till att lÀmna hög stubbe var att metern nÀrmast roten Àr oerhört svÄr att klyva eftersom rotbenen vÀxer in frÄn alla hÄll och kanter, man hade ÀndÄ fÄtt kapa bort den nedersta biten om man besvÀrat sig med en marknÀra fÀllning.

AnvÀndarvisningsbild

#453965 Kommer du ihÄg hur lÄng tid det tog

#454535 Det stÄr i beskrivningen för videon att "inspelningen gjordes mellan den 29 mars-1 april 2016". 12 man-dagar?

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).
Liknande TrÄdar
TitelStatistikSenaste svaret
Medeltida trÀklyvning av Mangan - ons 16 nov 2016, 20:56
i Skogshistoria

12
18 svar
14533 lÀst
av totte     
sön 14 maj 2017, 18:46
Vit Àlg pÄ video av Fredrik Reuter - lör 12 aug 2017, 20:21
i Skogsmiljö och TrÀdlÀra
5 svar