Trähantverk

Timmra med rundstock.

7 inlägg 19479 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timmra med rundstock.

Yrttivaara44  
#451171 Hejsan jag går i tankarna om att testa timra en grillplats av rundtimmer. Har mycket klentimmer hemma som är tänkt att annars sågad till ved.. Hade varit roligt att testa på..

Mina funderingar är vart man kan köpa sig en barkkniv såndär med skaft på båda sidor om bladet.. Ja ni vet säker vad jag menar. Finns de nån sida på nätet?

Samt en sån där penna som man kan följa med stocken för att rita av konturen efter stocken.. Vet inte vad denna heter.. dom är ställbara.

Sen om detta går vägen så är jag riktigt sugen på att testa göra mig en liten Skogskoja. Har som sagt en hel del timmer som jag har liggandes.

Mvh Mattias..



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Timmra med rundstock.

Torbjörn Johnsen  
#451175 Skogma har en hel del utrusting för timring.

Här hittar du t ex flera bandknivar/dragknivar mm:
http://skogma.se/b2c/Servlet?page=order ... tIndex=384


Du jan även kolla hos Logosol.se

Avatar Fallback

Re: Timmra med rundstock.

Forestboy  
#451177 Googla på uittokalusto dom har

Avatar Fallback

Re: Timmra med rundstock.

jockepåtorpet  
#451577 Kolla på tråden har ni fina grillplatser på er fastighet , där har jag gjort en variant. Vet ej hur jag länkar ! Har ej barkat av för jag tyckte de var för mycket jobb me det, nu har barken trillat av å den börjar bli vackert grå. / jockepåtorpet

Användarvisningsbild

Re: Timmra med rundstock.

Mats_Orberga  
#451584 Gränsfors har nog det mesta du behöver.

Användarvisningsbild

Re: Timmra med rundstock.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451616 Kan nog finnas på TEX i Tornio, stor butik en våning ner. Perfekt att samköra med Ikea-besök.
Lakkapää i Gällivare hade ju en massa sånt åxå, kanske det finns kvar hos XL-bygg när de tog över lagret?
Dragmått kan du få smitt av en kompis i Saittarova, jag har en sån.

Användarvisningsbild

Re: Timmra med rundstock.

halvproffs  
#451671 Är stockarna skapligt raka så gör en scouttimring. Bara göra halsning i knutar. Enkelt och snabbt! :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).