Skogshistoria

Intressant om skogspolitisk historia

2 inlägg 13878 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Intressant om skogspolitisk historia

Torbjörn Johnsen  
#457822 Jag råkade ramla över den här skriften där en av Skogsstyrelsens tidigare Generaldirektörer Hans Ekelund tillsammans med Gustaf Hamilton gjort en sammanfattning av den skogspolitiska utvecklingen i Sverige fram till år 2000. Det har ju gått några år sedan dess och det är klart intressant att läsa det här i dagens skogspolitiska läge. Bl a skriver de ang den s k "Kalhyggesutredingen" som gjordes ibörjan av 70-talet:

Arbetsgruppen fastslog att trakthyggesbruket, där kalhyggen ingår, för övervägande delen av landet är den enda avverkningsform som kan tillämpas. Därefter säger man att självföryngring hade använts i allt för stor utsträckning. Beträffande hyggesstorleken framfördes att den ekonomiska lönsamheten normalt inte krävde större hyggen än mellan 5 och 20 hektar och i det sammanhanget uttrycktes att större hyggen än vad som krävs för att minimera avverkningskostnaderna inte är sällsynta.

Beträffande sysselsättningen framhåller utredningen nödvändigheten av ett kontinuerligt skogsbruk med gallringar (som behöver öka) samt effektiva återväxtåtgärder. Att det rådde brist på gallringsskog förklarades av att det under 1920-, 1930- och 1940-talen tillämpades olämpliga huggningsformer.

De viktigaste förslagen från arbetsgruppen var:

- Anmälningsskyldighet för hyggen större än 0,5 hektar.
- En allmän aktsamhetsregel vad gäller naturvård.
- Samråd med länsstyrelsen beträffande hyggesplöjning.

Departementschefen förde förslagen vidare i sin proposition som riksdagen behandlade i december 1974. Departementschefen tog först upp frågan om trakthyggesbruket till behandling. Han uttalade därvid följande: Mot arbetsgruppens konstaterande att trakthyggesbruket är den bästa skogsbruksformen för vårt land har ingen remissinstans haft någon erinran. Jag vill för egen del erinra om att skogspolitiken sedan länge haft långsiktighet och hög produktion som mål. Givetvis är det ett önskemål att resurserna i samhället utnyttjas på ett rationellt sätt. Den bästa skogsbruksformen måste därför få tillämpas.


Läs hela rapporten här:
http://shop.skogsstyrelsen.se/shop/9098 ... 1-1695.pdf



   TS
Avatar Fallback

Re: Intressant om skogspolitisk historia

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458393 Vet inte om denna har varit uppe tidigare men jag tyckte att det var intressant läsning.
Inte så mycket politik men mycket bilder. Skulle jag välja den bästa lösningen som uppfunnits i detta PDF dokument så skulle jag nog välja apteringsdatorn.

http://www.skogforsk.se/contentassets/b ... -11-04.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).