Skogshistoria

Nordamerikanskt skogsbruk

73 inlägg 97850 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

stegmaster  
#450871 Tack så mycket, AKKAMAAN,
Riktig interessant läsning, från nån som finns "på plats". (måste bara läsa det några gånger til så jag får tag i alt du skriver). :oops:
Hoppas du håller igång framover, gärna med mer bilder och info, så vi kan lära oss ennu lite mer om USA enn dessa tv serier visar. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

totte  
#450877 Bara att instämma med Stegmaster, det här är mycket intressant läsning, funderar nu lite på var vi borde ha den här tråden så den inte försvinner ner i glömskan längre fram.

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

AKKAMAAN  
#450883
stegmaster skrev:Tack så mycket, AKKAMAAN,
Riktig interessant läsning, från nån som finns "på plats". (måste bara läsa det några gånger til så jag får tag i alt du skriver). :oops:
Hoppas du håller igång framover, gärna med mer bilder och info, så vi kan lära oss ennu lite mer om USA enn dessa tv serier visar. :-bd

Har gjort mina studiebesök på bl a Vancover Island och Axemen ger mig inget annat än det samma som Goldrus och Deadliest Catch. Senast jag åkte enkom för en avverkning var när man helikopteravverkade nån mil utanför stan. Men det är typ 6-7 digitalkameror/mobiltelefoner, 3-4 laptopdatorer och ett dussintal minneskort sedan, så de bilderna vet jag inte var de är. Har inte haft nån möjlighet att se American Loggers show, har ingen kabel-TV, streamar det mesta samt tittar på de standardkanaler som kommer med bredbandet. , vilken vinklar lite annorlunda vad jag förstått. Har dock sett ett fåtal sekvenser på Youtube. Rent skogligt ger dessa shower inte så mycket nytt under solen....
Men finns det stort intresse för fakta-artiklar om detta så kanske jag måste börja på och skriva mera seriöst....LOL :d

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

Peteflamingstar  
#450894 Tycker du redan skrivit väldigt seriöst och mycket intressant, lusläser med stor behållning!!

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

Chainsaw Charlie  
#450932 Ja ös på så mycket du vill och orkar! Vi är många som följer med stort intresse. Det finns också rätt många förutfattade meningar om hur skogsbruket fungerar därborta, i bland inte helt utan orsak.

Drömmen hade varit att någon gång åka och besöka en avverkningstrakt i "The Pacific Nortwest".

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450982 Jag håller med dom övriga. Fortsätt skriv, det kan nog ta död på en del fördomar vilket inte Axmen gör.
Jag har svårt att titta på dom utan skämskudden när dom bråkar efter ett dåligt skrivit manus.
Jag följer dig med intresse

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

totte  
#451179 Vi är nog lite snabba med att idiotförklara amerikanerna, när det är underhållningsindustrin som borde rannsakas i första hand. Funderar just på hur bilden av Sverige blir om man tar del av den via diverse reality-shower.

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

Hema  
#451245
totte skrev:Vi är nog lite snabba med att idiotförklara amerikanerna, när det är underhållningsindustrin som borde rannsakas i första hand. Funderar just på hur bilden av Sverige blir om man tar del av den via diverse reality-shower.

Det skulle nog inte bli så mycket underhållning, då det mesta är ensamarbete. Men det har väl inte hindrat någon att ändå tycka att alla andra är idioter? :)

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

Fredrik Reuter  
#451246 Hej,
Jag sällar mig till skaran, det vore intressant att höra mer från dig Akkamaan, jag säger KAMAAN! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

AKKAMAAN  
#451283
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag sällar mig till skaran, det vore intressant att höra mer från dig Akkamaan, jag säger KAMAAN! :-BD

"oh come on" är det...
Historik här LOL
1492555797_akkamaan99combo_resize.jpg

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

jannee  
#451334 Den information som AKKAMAAN delgivet oss är för mig det intressantaste i forumets historia. All annan intressant information har man trots allt i alla fall haft lite hum om men vad som sker och varför det sker på ett sådant sätt i USA hade jag i alla fall inte en aning om.
Fortsätt gärna och delge oss vad som är på g i USA och orsakerna till varför det görs på ett visst sätt.
En liten fråga.
- Hur stor är en genomsnitts skogsfarm i USA. Sveriges motsvarighet till våra 45 till 50 ha.
I Alaska verkar det som att folk kan ge sig ut och avverka ved lite varstans, i alla fall om man ska tro tv programmen - är det verkligen så?
Stater typ Montana, Colorado, Wyoming och Dakota, där växer väl skogen lite mer "normalt" eller.
- Tittar man på snuttar från You Tube verkar landskapet antingen bara gå upp eller ned men så är det väl knappast eller?
Finns det många typ svenska gamla bondgårdar, där det bedrivs både jord och skogsbruk - eventuell normal storlek?
- Eller handlar allt om stordrift som det numera är i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

AKKAMAAN  
#451347 Skogs farm kallas "tree farm" här.
Det är svårt att bara rätt upp och ner googla fram fakta om genomsnittsstorlek pga att alla julgransodlingar ofta blir med i sökresultat. Men här är en Wikipedia sajt som talar om begreppet Tree farm som egentligen avser skogsbruk för virkesproduktion.
Sitter i bilen på väg till Seattle just nu (frun kör). Får komma med mera om detta senare
8)

Användarvisningsbild

Nordamerikanskt skogsbruk

totte  
#451354 Det här är såpass intressant att det förtjänar att placeras där det inte försvinner i mängden. Visserligen handlar det mycket om dagens skogsbruk, men det har ju också en tydlig koppling till skogsbrukets historia i USA, så jag flyttade tråden hit till "Skogshistoria".

Användarvisningsbild

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451366 Här är en jättebra video om skogsbruket i Montana:
http://gowood.blogspot.se/2017/01/the-b ... -ever.html

Inte så olikt Sverige, det är bara lunnaren och fällaren som sticker ut tydligt.

Vet inte om det finns liknande videoproduktioner om svenskt skogsbruk? Jag tycker att vi rent generellt är väldigt dåliga på att lyfta fram positiva saker med skogsindustrin i media, där finns utrymme för förbättring.

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

AKKAMAAN  
#451379 Helt OK video. Den visar speciellt hur "nöjda" man är här med att kalla det "gallring" på sånt vi kallar timmer ställning. Generellt sätt så är man jämfört med svenskt skogsbruk ganska "okunniga" om saker som bonitetsklasser, gallringsmallar, stamfördelning, grundyta före och efter gallring etc etc. Man är mera ute efter att bara "sköta" skogen än att maximera/optimera virkesproduktionen.
Men det är ju också ganska skönt på ett sätt, att slippa stressen med fuskfubb, sortimentbaserade prislistematriser etc etc. Ser på andra trådar här på forumet hur skogsindustrin stressar de Svenska skogsägarna med prislistesystem och mätmetoder som industrin själv knappt förstår komplexteten i.
De Amerikanska delstater som ståndortsmässigt ligger en bra bit innanför västkustområdet har delvis ganska relativt låga boniteter på ganska hög altitud, typ 1500-2000+ möh. På ostkustsidan har man bättre boniteter, speciellt sydoststaterna typ Carolina, Georgia etc. Nordostsidan dras med tufft vinterklimat och har mycket kortare vegetationssäsong. De stora sjöarna mellan Kanada och USA drar åt sig stora skogsindustriföretag. Green Bay I Wisconsin är ett enormt center för massa och pappersbruk, där även t ex SCA har tillverkning av mjukpappers hygeinprodukter, toapapper och pappershanddukar. SCA har en ganska gedigen och homogen marknadsandel i USA. Georgia Pacific mfl andra USA företag är dock i ledarställning.

I Montana, nord och syd Dakota, Wyoming, Colorado mfl centrala delstater så är skogsbruket marginellt. Det är väl kanske därför skogsindustrin inte fokuserar på skogsbrukandet i de centrala delarna av USA, utan det finns stora arealer tillgänglig för små privat skogsbrukare att starta en "Tree farm" I de delstaterna genom att köp eller långtidsarrendera delstat ligger eller federal skogsmark. Vad som rent lagligt är möjligt eller inte varierar med olika delstater.
Man kan höra på kvinnorna i videon att det inte är så stora krav från myndigheterna på hur man sköter skogen (eller inte sköter skogen :???: ).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).