Skogshistoria

Nordamerikanskt skogsbruk

73 inlägg 97973 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450741 Håller med chainsaw Charlie. Undrar lite över säkerhetstänket med? Är det tv som gör att det ser värre ut än det är eller?

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

stegmaster  
#450749 American Loggers (med Pelletiers familien) avverkar ca 200.000 cords pr. år står det på deras hemsida, hur mycket er en cord?? er samma som 1m3??

Dessutan lite interessant att detta firmaet kör med alla typer maskiner, från vanliga skördare/skotare, til fällare/skidder/ processor av stegmatertypen.
Det er ju ganska rejäla lass dom har på lastbilarna på dessa privatväger dom oftast kör på.
Väger vel rundt 100t vil jag minnas, och 4m bredt lastrede.
Vet inte riktig hur stort firmaet er, men det verkar vara minst 20-30 anställda.

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

AKKAMAAN  
#450758 Ärligt talat så har jag inte nån direkt koll på produktivitet och avverkingskostnader.
Den manulella delen är dock vanligen inte så hög annat än i brant terräng och små avverkningobjekt.
Bandgående maskinfällare, feller buncher, på större objekt.
Bild

En sk grapple skidder, griplunnare, är det vanligaste sättet att få virket från hygget till ett temporärt lastbilsavlägg.
https://www.deere.com/common/media/imag ... 86x332.jpg
Men bryter gärna in täta skogsbilnät in på avverkniingstarkterna, så det blir sällan långa transportavstånd. Anledningen är bland annat att komma åt avverkningsrester som går till sk "hog fuel", energived.
Bild

Så när helstammen är väl på avlägg så ska den kvistas och kapas i 40ft eller 20ft timmer längder. Massan kapas i fallande upp till 40ft. Är det inte övergrovt så använder man stora egr-skördar-aggregat (processor då tillten aldrig används. Det är därför aggregatet den här tråden startade med är så väl anpassat för dessa förhållanden).
Bild

Är det övergrovt så blir det manuell kvistning och kapning (bucking) på avlägget.

"Processor"maskinen klarar att trava men ej att lasta, så för det behövs det en fjärde maskin, grapple loader. (återigen så kan ni se varför aggregatet i den här tråden passar bra, gör helt enkelt två jobb, funkar nog bra på mindre objekt)
Bild


Så hur konkurrerar man då kostnadsmässigt med 4 st maskiner som bäst, ofta krävs 5-20+% manuell andel också. För att inte tala om den manuella andelen när man måste använda linbana.
Det är väldigt hög virkestäthet här på västkusten 1000+m3/ha är inte ovanligt.
Medelstammen är ofta 1m3 och uppåt, vilket hjälper upp produktiviteten på fällning och upparbetning. Griplunnaren får i regel fulla lass oavsett medelstam.
Virket måste ut och "det får kosta vad det vill" inom rimliga gränser. Mycket virke köps på rot av bolag och större enterprenörer. Loggers ska ha bra betalt minst 25-30 $/tim. Duktiga maskinförare tjänar nog lite mindre, kanske 20-25$/tim. Men det här har jag inga uppdaterade siffror på just nu.
Produktiviteten för de olika maskinerna har jag ingen aning om, men de verkar alldrig ha särskilt bråttom när de arbetar.
Tror heller inte de får ut samma produktionstimmar per år som i Sverige på sina maskiner.
Kan tänka mig att det kostar 150-250 kr/m3 att avverka. Också nåt som jag inte är uppdaterad på. Ska försöka jobba på mera aktuella siffror...
Den sista avgörande delen är att virket är "VÄRDEFULLT", mycket pga den höga timmerandelen samt suget från kina.... Ska försöka få fram lite färska siffror på det också...
Så det finns betalningsförmåga trots relativt låg produktivitet och höga omkostnader.

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

AKKAMAAN  
#450760
Chainsaw Charlie skrev:När man tittar på Axmen och American Loggers etc. så brukar det nämnas hur många lastbilslass man producerar/dag men det är svårt att få ett begrepp om hur många man och maskintimmar som går åt.

Det är inte mycket relevanta fakta som kommit ut ur showen Axemen. De flest för att inte säga all intriger, dispyter och "sensationella händelsr" i showen är styrda av filmteamet för att ge showen mera drama. Samma som med Goldrush och Deadliest Catch i Yukon och Alaska.
Jag har en granne, Cameron, som jobbar på ett skogsbolag. Hn har lovat mig en dag i skogen i många år. Ska ta och intervjua honom nån dag, och kanske göra ett studiebesök i skogen.
Sen är man inte på långa vägar så intresserade i detaljerad staistik som i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

Chainsaw Charlie  
#450763 Jo, det är ju uppenbart men de 10 % av programtiden som faktiskt handlar om avverkning gör programmet värt att titta på. American loggers är bättre även om fokuset där ligger lite väl mycket på lastbilarna eftersom det blir mer problem där och därmed bättre tv.

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

Chainsaw Charlie  
#450765
AKKAMAAN skrev:Men bryter gärna in täta skogsbilnät in på avverkniingstarkterna, så det blir sällan långa transportavstånd. Anledningen är bland annat att komma åt avverkningsrester som går till sk "hog fuel", energived.
Bild



Man tar tillvara på avverkningsresterna ändå? Som jag förstod det i Kanada var det vanligt att skyffla ihop resterna och bränna dem direkt på hygget. Men det kanske håller på att ändra sig.

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

AKKAMAAN  
#450767 Det är helt beroende på avsättning och transoprtavstånd. För några år sedan brände man utanför 45min trpt avstånd där jag bor. Nu har man haft ett biomassekraftverk här och det har ökat suget på "hog fuel". Problemet med hyggesavfall att de flisas inte till tillräcklig finkornighet för vårt biomassekarftverk. Det mals i en enorm kvarn som dras runt på hyggen, och den blåser rätt ner i bingen på en flistrailer.
Bild

Bild

Men viist bränns det en hel del på avverkningsplatserna.
Anledningen till att man sammanför så mycket avverkningsrester beror på att det just är "så mycket", och det underlättar föryngringsarbetet med manuell markberedning och plantering med 5+ dm barrotsplant. Det händer ibland att man tar in en schakmaskin som sköter detta, speciellt om det är mycket gamla grova lågor från tidigare generationer samt från självgallring som inte är allt för ovanligt.

Så här kan det se ut när man flisar klen stamved på avverkningsplatsen i stället för att mala med kvarn. Antar att vi fått nån sån här nu runt stan när vi har ett biomassekraftverk.
Bild

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

stegmaster  
#450779 En annan sak som slår mig er hur mycket dieselbränsle kostar i USA????
Ser man på dessa skogshuggarprogram och even goldrush og likn, så verkar dom sällan bekymrad för dieselkostnader( bara att tanken er nästan tom. :mrgreen: ).

Er det samma pris som diesel til bilar (som i Sverige), eller lite billigare til industrimaskiner(som här i Norge), och finns det momsrefusjon för företak på samma vis som har i Norden, eller kanske sågar bättre???

När man ser någon av dom "små" i t.eks Ax man, så er det ju så man lurar på om det er reggade företag, eller bara nån som har roligt på fritiden. :wink:
Sen verkar det vara vanligt att endast betala med kontanter, hur klarer man hålla koll på skatter/moms och likn, på et vettigt sett, när det går före sig på detta viset????
Måste blir mycket "fusk" och "svarthandel", skulle man kunna tro. :???:

Mycket frågor blir det, men interresant detta tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

Blivande snickare  
#450789
AKKAMAAN skrev:Nu gick ju "stjärnan" Gabe Rygaard och körde ihjäl sig den 16e September ifjol så jag antar att vi sett det sista av den serien. :(


Sextonde september verkar vara ett dåligt datum att vara en yxman.
Samma datum men några år tidigare, år 2013 störtade ju och omkom piloten Bart Colantuono.
Om ni minns han med skägget och keps. Han verkar ha fått tekniska problem med helikoptern och störtat upp och ner :(

Synd för jag diggade honom, han gjorde sin grej men inte alls lika överdrivet som dom nere på backen.

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

totte  
#450816
stegmaster skrev:hur mycket er en cord?? er samma som 1m3??


Nej, en cord är ett mått för väl travad ved och är 3,62 m3 = 128 kubikfot: https://en.wikipedia.org/wiki/Cord_(unit)

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

AKKAMAAN  
#450822
stegmaster skrev:En annan sak som slår mig er hur mycket dieselbränsle kostar i USA????
Ser man på dessa skogshuggarprogram och even goldrush og likn, så verkar dom sällan bekymrad för dieselkostnader( bara att tanken er nästan tom. :mrgreen: ).

Nej det är riktigt. Vi är helt obekymrade över bränslepriserna, såvida man inte måste leva på en budgetbaserad hushållsekonomi. :d
Vi är generande bortskämda med bränslepriser vilket också gör att USA ligger efter i utvecklingen och användningen av energisparande system.
Generellt sett så är de ungefär samma pris på bensin och diesel i hela USA. Men skatterna på respektive skiljer mellan olika delstater. Det skiljer också lite granna mellan olike bensinkvaliteter, oktantal samt mellan olika pump-bolag. Stora matvarukedjor har lagt sig i bränsledistrubution och de håller i regel de lägsta priserna för "lojala registrerade" kunder.
Priserna varierar också upp och ner mycket då råoljeprisets svängningar har mycket större påverkan där skatte pålagan är låg. Califorinien och Nevada har bland de högsta bränsleskatterna i USA och Texas bland de lägsta. det gör att bränslaepriserna kan variera typ 40-50%. I höstas så körde en kompis och jag från LA via Las Vegas, Arizona, New Mexico, Texas, Louisiana, Mississippi, Alabama, Florida, Georgia, South Carolina, North Carolina, Virginia, Delaware, Maryland, och New Jersey. Vi betalade aldrig mer än $2.5 per US gallon utanför CA där bensinpriset var närmar $3. I texas såg vi priser nere runt $1.70. Så i en svensk jämförelse blir det i kr/liter och en dollarkurs på ca 9SEK, priser mellan 4kr/liter och 7 kr/liter. Idag är priserna. Här där jag bor idag betalar jag idag ca $2.5 per US gallon=6kr/liter.


Er det samma pris som diesel til bilar (som i Sverige), eller lite billigare til industrimaskiner(som här i Norge), och finns det momsrefusjon för företak på samma vis som har i Norden, eller kanske sågar bättre???

De finns en liten skattelättnad för dieselbränsle för kommersiell drift. Det finns också två olika kavilitetsklasser. Håddare miljökrav för privatbilismen. Men det här varierar också väldigt mycket mellan delstaterna. I många delstater är dieseln billigare än bensin, men här är den dyrare. Men de skiljar bara 10-20 cent per gallon.

När man ser någon av dom "små" i t.eks Ax man, så er det ju så man lurar på om det er reggade företag, eller bara nån som har roligt på fritiden. :wink:

Tror ingen kommer undan utan att ha reggade företag, annat än de som gör ett svartjobb åt grannen.

Sen verkar det vara vanligt att endast betala med kontanter, hur klarer man hålla koll på skatter/moms och likn, på et vettigt sett, när det går före sig på detta viset????
Måste blir mycket "fusk" och "svarthandel", skulle man kunna tro. :???:

Om man på showen Axmen köper diesel med kontanter så är det bara för show. Alla företagare spara kvitton precis som i Sverige. Man älskar att kunna dra av kostnader i deklarationen.
Intressant att du tar upp detta med kontanter dock. Kontantsystemet här i USA har aldrig genomgått några reforemer. Sedlar och mynt blir aldrig ogiltiga, annat än om mynt-departementet bränner sedlar som är utslitna.
Det här gör att US Dollar blir en enorm hårdvaluta rent globalt. Om man ska gömma svarta pengar så ska man göra det i US Dollar för de blir aldrig värdelösa, som tex mynt och sedlar i Sverige, som byts ut med jämna mellanrum och de gamla makuleras dvs blir värdelösa efter ett visst datum. Det här gör en stor skillnad för den svarta cash-marknaden.
I Sverige så flyter svart pengar "upp till ytan" när riksbanken och myntverket påkallar förnyelse av sedlar och mynt. Därför finns det i Sverige en bankpolicy att fråga vart kontanter kommer ifrån när man kommer till en bank med en "konsumkasse" sedlar för insättning. Här i USA frågar ingen bank vart kontanter kommer ifrån. De är så avtrubbade.
En annan sak som skiljer är "moms"-systemet på varor. I Sverige finns et par generella rikstäckande momssatser. I USA så skiljer momsen mellan olika städer (city limits) samt mellan olika delstater. Oregon har t ex ingen varumoms, utan har delstalig inkomstskatt i stället. Här i Washington har vi varumoms som variera mellan olika städer, beroende på hur olika städer tar in skatt för att bekosta skolor, parker, brandkår mm. Här i stan har vi 8.4% varumoms, medan man i Seattle har runt 11%. Hela den här komåexiteten med varumoms gör att detaljhandelns varupriser alltid är exklusive moms. T ex en "chokladkaka" kostar $0.99 och i kassan får man betala typ $1.08 här och $1.11 i Seattle. Det här gör att man håller benhårt kvar i systemet med växelmynt. Så man får alltid ha lite växelpenagr i fickan när man handlar med kontanter. Och på ett år så har man samlat på sig ett antal kg växelmynt i en "kakburk" som man får betala för att växla in i en sk mynt-räkningsmaskin. Om jag går till banken och ber om gratis papperstuber som jag stoppar de olika mynten i så blir det ingen växlingsavgift. USA är ultrakonservativt och både varuhandlen och allmänheten är totalt okunniga om hur rationellt det skulla vara att ha ett "öresavrundningssystem" som i Sverige. Det skulle spara enorm tid för alla samt att antalet mynt i cirkulation skulle reduceras karftigt. Vi använder fortfarande samma "1-öringar" (1 cent) som man gjorde för 100 år sedan, och det finns miljontals kg av dem i omlopp. Samma sak med 1-dollar sedlar. En kul liiten vinkel på detta cash-samhälle att man kan inte hyra en bil och lämna säkerhet eller betala i förväg med kontanter. Man måste ha ett "riktigt" kreditkort. Kontantkort (debit card) funkar inte.

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

Mowi850  
#450827 Det blev en väldigt intressant tråd när vi har en man på andra sidan Atlanten som kan förklara och svara på frågor. Bra gjort AKKAMAAN[emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

stegmaster  
#450831 Ja det gjordet det. :-bd
Tack så mycket AKKAMAAN för att du tog dig tid. ^:)^

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

AKKAMAAN  
#450858 Sorry stegmaster, jag missade detta inlägg från tidigare
stegmaster skrev:American Loggers (med Pelletiers familien) avverkar ca 200.000 cords pr. år står det på deras hemsida, hur mycket er en cord?? er samma som 1m3??

En "cord" är ett travat mått jämförbart med m³t (travat), men det bygger på fot. Måttenheten är väldigt vanlig då den är det enda "lagliga" handelsmåttet för brännved i parti, oavsett längd på veden. Cord är det oofficiella handelsmåttet för brännved i parti. Det finns en grunddefinition för 1 cord och det är 8ft×4ft×4ft= 128ft³, vilket motsavarar som totte påpekade, 3.645 m³travat, och väl och tätt travat skall det vara rent lagligt. Ved säljs ofta på ett 4×8-pick-up-flak som 1 cord eller halv cord eller face cord (se defintion längre ner).
Denna volym är enkel för vanligt folk att "tänka sig" då 8ft×4ft är standarmåtten på en plywwoodskiva, gipsskiva etc. Dessutom om veden kapas i 16 tums längder vilket är ganska standard så kommer det att gå 3 st 8×4-travar på en cord. 3 gånger 16 tum är 48 tum vilket också är lika med 4 fot.
En sån här tredjedels cord kallas också för en "face cord". "face" avser frontsida, dvs en cord som är tvådimensionell 8×4 fot med 16 tums ved. Rent lagligt så har det varit många domstolsärenden om fusk angående den faktiska volymen opå en levererad cord.
Fot och tum skrivs nästan aldrig ut i klatext utan flaggas efter siffran. 5 tum skivs 5", och 5 fot skrivs 5'.

Att använda cord som virkesvolym vid avverkning verkar vara ett OK mått, men är nog ganska inofficiellt skulle jag tro, då "board-feet" och cubic feet är officiella handelsmått för timmer och sågade varor i parti.
En (1) "board feet" är 12tum×12tum×1tum. Board feet används på sågtimmer som ett utbytesmått på samma sätt som m³to i Sverige.

Dessutan lite interessant att detta firmaet kör med alla typer maskiner, från vanliga skördare/skotare, til fällare/skidder/ processor av stegmatertypen.

Skördare skotare och kortvirkes används mest i gallring här på västkusten. På östasidan där man skogsodla mera normala dimensioner, samt en mare tillåtande terräng, så är det vanligare med skördare-skottare i slutavverkning. Skördare dock ofta bandgående. Billigare basmaskiner är nog en orsak. Ser dock ibland att man skotar virket i 12 meterslängder nästan som med en klämbankslunnare. I sydöstra USA tror jag kortvirkesmetoden håller på att vinna mark. Speciellt där det är mest massavedkvalitet som tas ut. Sågverkskulturen verkar ovilliga att lämna apteringen till "gatu-rekryterade" maskinförare. Men det förekommer att man tar emot kortvirke på sågverken. En anledning till dessa "krokiga" 12 meters sågtimmerstockarna är att sågverken ofta är fixareda på en produktnisch, väggreglar i 8 eller 10 fots längd. Och de apterar för dessa längder på sågverket.

Det er ju ganska rejäla lass dom har på lastbilarna på dessa privatväger dom oftast kör på.
Väger vel rundt 100t vil jag minnas, och 4m bredt lastrede.

Kanada och USA skiljer en del. I Kanada så sker nästan all avverkning på väl arronderad statsägd skog, från vilken skogsindustriföretagen långtids. De bygger sin egna industrier mitt i skogsinnehavet och äger sina egna skogsbilvägnät. Sällan behöver en virkesbil köra på allmän väg. Om så lastas virket om på "lagliga" ekippage vid terminaler.
Det enda som begränsar max axeltryck och bruttoviket på dessa privata skogsbilvägar är broar och trummor. Tror de kör ca 160 ton bruttovikt som mest. Men då är det specilla lastbilar som är nästan 4 m breda....
I USA vore detta omöjligt då nästan all virkestrafik nångång måste gå på allmän väg. Genereltt så är 80000lbs, ca 36 metriska ton (40 us std tons). Delstater kan dock medge lättnad till högre bruttovikt dock max 105500lbs beroende på bl a bro-standarden. Med ökad bruttovikt kommer autmatiskt krav på flera axlar, hur utspridda axlarna är, samt bredare och flera däck. Har kört 105500 ekipage i ca 10 år här, samt ca 3 år i 80000lbs ekipage, standard 18-wheeler... B-)
Senast redigerad av AKKAMAAN sön 16 apr 2017, 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

AKKAMAAN  
#450869
Chainsaw Charlie skrev:Man tar tillvara på avverkningsresterna ändå? Som jag förstod det i Kanada var det vanligt att skyffla ihop resterna och bränna dem direkt på hygget. Men det kanske håller på att ändra sig.


En liten kommentar om energived här i Nordamerika. Vi har ett företag här i "byn" som riktar in sig på just energi ved.
Hörde för en kort tid sedan att man hört ryktesvägen att Japan skall konvertera alla sina kärnkraftverk till biomassekraftverk. Japan har ju inte på något sett tillräckligt med egen biomassa att försöja dessa kraftverk med, och man tror att de kan komma att köpa malda resp flisade skogsrester härifrån nordamerika, samt andra delar av Asien. Nu har ju Japan en ett antal miljoner hektar avverkningsrätt i östra Sibirien men jag vet inte om de kommer åt biomassa därifrån. Japanerna är ganska hårt åtgågna av miljörörelsen för sina avverkningar där.
Det här scenariot skulle då kunna skapa en helt ny global marknad för all biomassa. Kina har i sin tur också börjat visa stor miljömedvetenhet och bygger just nu Nordamerikas modernaste papperbruk i Arkansas. Man planerar bara att använda fiber från avverkningrester samt rester från jordbrukets fruktträdsplantager. Dvs ingen fiber från avverkad egentlig stamved. man skall tillverka "soft paper" dvs hygienpappersprodukter för den Kinesiska marknaden. Dvs 100% av produktionen är avsedd för Kina. Detta arbetssätt kan också skapa en ny marknad för fiber som annnars skull brännas. Artikel.
Kanske har vi sett slutet på de flesta "majbrasorna" på Nordamerikanska hyggen :mrgreen:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).