Skogshistoria

Nordamerikanskt skogsbruk

73 inlägg 97823 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451383
AKKAMAAN skrev:Helt OK video. Den visar speciellt hur "nöjda" man är här med att kalla det "gallring" på sånt vi kallar timmer ställning. Generellt sätt så är man jämfört med svenskt skogsbruk ganska "okunniga" om saker som bonitetsklasser, gallringsmallar, stamfördelning, grundyta före och efter gallring etc etc. Man är mera ute efter att bara "sköta" skogen än att maximera/optimera virkesproduktionen.
Men det är ju också ganska skönt på ett sätt, att slippa stressen med fuskfubb, sortimentbaserade prislistematriser etc etc. Ser på andra trådar här på forumet hur skogsindustrin stressar de Svenska skogsägarna med prislistesystem och mätmetoder som industrin själv knappt förstår komplexteten i.
De Amerikanska delstater som ståndortsmässigt ligger en bra bit innanför västkustområdet har delvis ganska relativt låga boniteter på ganska hög altitud, typ 1500-2000+ möh. På ostkustsidan har man bättre boniteter, speciellt sydoststaterna typ Carolina, Georgia etc. Nordostsidan dras med tufft vinterklimat och har mycket kortare vegetationssäsong. De stora sjöarna mellan Kanada och USA drar åt sig stora skogsindustriföretag. Green Bay I Wisconsin är ett enormt center för massa och pappersbruk, där även t ex SCA har tillverkning av mjukpappers hygeinprodukter, toapapper och pappershanddukar. SCA har en ganska gedigen och homogen marknadsandel i USA. Georgia Pacific mfl andra USA företag är dock i ledarställning.

I Montana, nord och syd Dakota, Wyoming, Colorado mfl centrala delstater så är skogsbruket marginellt. Det är väl kanske därför skogsindustrin inte fokuserar på skogsbrukandet i de centrala delarna av USA, utan det finns stora arealer tillgänglig för små privat skogsbrukare att starta en "Tree farm" I de delstaterna genom att köp eller långtidsarrendera delstat ligger eller federal skogsmark. Vad som rent lagligt är möjligt eller inte varierar med olika delstater.
Man kan höra på kvinnorna i videon att det inte är så stora krav från myndigheterna på hur man sköter skogen (eller inte sköter skogen :???: ).


Det fetade: Precis som i Sverige alltså 8)

Håller med övriga om att det är väldigt intressant att få info direkt från andra sidan pölen!

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

AKKAMAAN  
#451392 Fetade ofrivilligt lol

Användarvisningsbild

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

Nor-forest  
#451398
AKKAMAAN skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag sällar mig till skaran, det vore intressant att höra mer från dig Akkamaan, jag säger KAMAAN! :-BD

"oh come on" är det...
Historik här LOL
1492555797_akkamaan99combo_resize.jpg

Go canucks! [emoji106]

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

AKKAMAAN  
#452692 Angående USA's och Kanada's relation på marknaden för sågade trävaror.
Trump lade igår på en importskatt/tull på Kandensisk virkesimport, så vi får se hur sågverksutvecklingen i USA går efter det. Husbyggandet kalkyleras bli ca $2000 dyrare per enfamijsvilla av normalstorlek 120-150m2. Det blir konsumenterna som får subventionera USA's sågverksindustri, men i utbyte får vi flera arbetstillfälen inom sågverksindustrin. Kanada har stora konkurrensfördelar i sin skogsindustri, då staten äger all mark och avverkningsrätter arrenderas ut till industrin på 50-100-årskontrakt. Arrendekostnaderna är väldigt låga. USA's sågverksindustri är nästan uteslutande köpsågverk, som måste köpa avverkningsrätter eller rundvirke av privata ägarbolag.

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

Chainsaw Charlie  
#452706 Har du koll på hur mycket tullen ligger på för trävaror som importeras från Sverige/Europa?

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

AKKAMAAN  
#452714 Vet inte. Den Kanadensiska tullen kommer att variera med ca 24% som mest.
Antar att det ligger under dessa nivåer, då det inte är några större volymer från Europa.Jag har nån statistik nedladdad på datorn hemma. Är på lunch med frun just nu ;-)

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

AKKAMAAN  
#452743 Hittade inga siffror om tullkostnader. Fann däremot $-siffror på senaste årens virkesimport från Sverige.
1493340118_us_lumber_import_from_swe.jpg

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

mrvimek  
#452786
Fredrik Reuter skrev:Hema, menar du som Pogen 1,0?
Det skulle vara intressant att få reda på om någon kör med Pogen idag. Det borde sålts en del men det var länge sedan man hörde något om det.
. Det är i byn som byggde de första drivar aggregat som gjorde allt och de var något av de större märke som snodde all patent

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

Hema  
#453239
mrvimek skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hema, menar du som Pogen 1,0?
Det skulle vara intressant att få reda på om någon kör med Pogen idag. Det borde sålts en del men det var länge sedan man hörde något om det.
. Det är i byn som byggde de första drivar aggregat som gjorde allt och de var något av de större märke som snodde all patent

Ogilla!

Användarvisningsbild

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

JohannesG  
#461160 En fundering jag har om skogsmaskiner i USA:
Har sett på flera videor att det är vanligt med en lite annorlunda utformad grip, ser ut som att den är lite smalare. Vad är fördelen med denna jämfört med det vi är vana vid här?

Användarvisningsbild

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

JohannesG  
#461733 Säga vad man vill om amerikanskt skogsbruk, men åtminstone han i fällaren måste vara rätt duktig för att köra i den slänten. Sen verkar det ju som att de välter titt som tätt också, men det är en annan femma.

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

Hema  
#462089 Hade varit intressant o se en 8-hjuling i samma terräng.

Användarvisningsbild

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

JohannesG  
#462416
Hema skrev:Hade varit intressant o se en 8-hjuling i samma terräng.

Hade kanske fått bli med vinsch för att hålla maskinen på plats? Och då finns nog ändå inte tillräcklig tilt av hytt och kran.

Hur hade ett skogsbolag i Sverige hanterat en sådan slänt mån tro?

Användarvisningsbild

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462423 En mkt kul och intressant tråd detta. Jag har lärt mig mkt.

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

Hema  
#462432
JohannesG skrev:
Hema skrev:Hade varit intressant o se en 8-hjuling i samma terräng.

Hade kanske fått bli med vinsch för att hålla maskinen på plats? Och då finns nog ändå inte tillräcklig tilt av hytt och kran.

Hur hade ett skogsbolag i Sverige hanterat en sådan slänt mån tro?

Tyckte inte det sågs så brant ut. Det går iaf bra för de i södra Tyskland, Schweiz, Österrike osv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).