Skogshistoria

Vandrande skogsarbetare

20 inlägg 29151 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vandrande skogsarbetare

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426403 Hittade ett stycke väldigt intressant text om svenska skogsbrukets tidiga år, hade ingen aning om att skogsarbetarna vandrade från område till område efter jobb. Jag trodde att folk som tex begav sig till jämtland en vinter blev kvar där resten av yrkeslivet. Visste inte heller att det var värmlänningarna som lärde ut drivning till resten av landet!

Mycket intressant om yxan och sågen också, även där trodde jag att sågen blev favoritverktyget mycket tidigare än vad den blev. Tänk att det enda verktyget man behövde var en yxa för bara lite drygt hundra år sen :shock:

http://www.ksla.se/anh/files/2012/06/Sk ... erktyg.pdf



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vandrande skogsarbetare

Fredrik Reuter  
#426410
Palms skrev:Visste inte heller att det var värmlänningarna som lärde ut drivning till resten av landet!


Jojjomen, och vi är stolta än idag! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vandrande skogsarbetare

anersimyra  
#426419 Mina arbetskamrater som är födda 46 respektive 48 i Hälsingland berättade om ditresta finländska skogsarbetare som anlände i " finkläder," d.v.s kavaj, finbyckor och finskor. Många av dem hade inga andra kläder och arbetade i dessa fram till lön då de förhoppningsvis inte skuldsatt sig innan dess och fick fortsätta att arbeta i " finkläderna.".. :o

Avatar Fallback

Re: Vandrande skogsarbetare

isteskog  
#426433 Många värmlänningar kom till Hälsingland under stordrivningstiden i slutet av 1800-talet. Många blev kvar och bildade familj. Jag har lite värmlänning i mig .... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vandrande skogsarbetare

Göt  
#426437 Var väldigt vanligt här i siljanstrakten att man var borta länge på skogsarbete, man kanske kom hem till Jul en sväng. Sedan kom man hem till vårbruket och skötte den lilla bondgården.

Användarvisningsbild

Re: Vandrande skogsarbetare

Danneman12  
#434250
isteskog skrev:Många värmlänningar kom till Hälsingland under stordrivningstiden i slutet av 1800-talet. Många blev kvar och bildade familj. Jag har lite värmlänning i mig .... :smile:

Värmlänningar är sköna typer :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vandrande skogsarbetare

Höglandserik  
#435099 Mycket i intressant artikel. KSLA är guld ibland när det gäller lite mer allmän skogshistoria!

Användarvisningsbild

Re: Vandrande skogsarbetare

Danneman12  
#481420 Håller med till fullo

Avatar Fallback

Re: Vandrande skogsarbetare

Plassarn  
#481423 Svärfar och många härikring "utvandrade" till hälsingland efter de stora stormfällningarna på 60?-70 talet (kan inte exakt år). Tids nog kom de tillbaka, men många blev nog kvar. Gubben började som 14-åring att hugga (1931) och slet till 1989 då han blev sjukpensionär. Han brukar berätta om hur det var, och en gång talade han om när hans huggarlag skulle byta område. De åkte över 10 mil på skidor, med ryggsäck som innehöll ett extra ombyte och lite mat. Väl framme så var inkvarteringen deras inte tjänlig, taket hade rasat in på halva kojan så de blev tvungna att bo i en ladugård över en mil från trakten tills de - efter arbetstid - lappat ihop taket på kojan. I över en månad skidade de en mil i mörker på morgonen, högg hela dagen och skidade sedan tillbaka. De var hårdare förr.

Avatar Fallback

Re: Vandrande skogsarbetare

isteskog  
#481427 1954 var det en svår storm i Gästrikland. Många härifrån trakten låg där nere i en par år innan allt var upparbetat.

Användarvisningsbild

Re: Vandrande skogsarbetare

halvproffs  
#481479 Centrum för stormen i början av Januari 1954 var i Hedesunda. På vårt ställe blåste ca30% av skogen ner. Tror att det är den sjätte största stormfällningen i modern tid.
Alla avverkningar stoppades i närliggande landskap och huggare,körare,kokersker mm fick flytta till stormtrakterna.
Vill ni så kan jag ta reda på fakta om stormen och skapa egen tråd om den.

Avatar Fallback

Re: Vandrande skogsarbetare

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481481 SMHI har beskrivit omfattningen av den stormen, sök på SMHI oväder 1954

Användarvisningsbild

Re: Vandrande skogsarbetare

halvproffs  
#481486
lfq skrev:SMHI har beskrivit omfattningen av den stormen, sök på SMHI oväder 1954


Jag hittade väldigt lite fakta där om stormen. Otroligt nog ingen som dog och tydligen är det den tredje största med 12miljoner kubik fällda.
Finns ett faktahäfte om stormen som jag läst för länge sen men kommer inte ihåg fakta.

Användarvisningsbild

Re: Vandrande skogsarbetare

JensSkoog  
#481502
halvproffs skrev:Centrum för stormen i början av Januari 1954 var i Hedesunda. På vårt ställe blåste ca30% av skogen ner. Tror att det är den sjätte största stormfällningen i modern tid.
Alla avverkningar stoppades i närliggande landskap och huggare,körare,kokersker mm fick flytta till stormtrakterna.
Vill ni så kan jag ta reda på fakta om stormen och skapa egen tråd om den.

Gör det, @halvproffs :-bd

Januari 54 var kom med storm och snö, oerhörda mängder med snö, där jag vux upp på södra kusten av Norge. Jag var inte gammal nog till å gjöra stort i skogen, men det blev mycket ved av vindfallen, men alt av ungbjörk låg i dynger og kust-tallorna släppte stora delar av kronorna. Var hopplöst för en pojk på fem år å komma fram. Det är ett av mina starkaste barndomsminnen. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vandrande skogsarbetare

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481616
halvproffs skrev:
lfq skrev:SMHI har beskrivit omfattningen av den stormen, sök på SMHI oväder 1954


Jag hittade väldigt lite fakta där om stormen. Otroligt nog ingen som dog och tydligen är det den tredje största med 12miljoner kubik fällda.
Finns ett faktahäfte om stormen som jag läst för länge sen men kommer inte ihåg fakta.


Det var kanske den här du menade.
http://www.ksla.se/anh/files/2013/08/stormen.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar