Huggning på Nya Zeeland 1952

Svara  11 inlägg  1970 visningar  4 följer

Huggning på Nya Zeeland 1952

Länk till videon på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=UxfuvOPtpFk

Liten minidokumentär om livet i huggarlägret på 50-talet.

TS
Användarvisningsbild

Re: Huggning på Nya Zeeland 1952

#398209 Det var rejäla träd och fällningar!
Undra hur det ser ut idag?

Användarvisningsbild

#398224 Mycket bra, tack för den!

Användarvisningsbild

#398227 Intressant film!

Här kommer en film från idag om plantageskogsbruket på Nya Zealand. En film från ett företag som säljer investeringar i tallplantager (radiatatall). Hårdsälj och lite speciell dialekt men intressant ändå. Tallen växer "dubbelt så snabbt som i USAs sydstater ochfem gånger så snabbt som i Europa"... enligt filmen.

Här är en annan film som visar dagens avverkningar (i plantageskogsbruket). Lite mer amerikansk stil på metodiken :mrgreen:

Användarvisningsbild

#398229 Hej,
Hörde jag rätt i filmen ovan; Skogsägare i NZ handlar med utsläppsrätter och kan på så vis erhålla inkomster på stående skog för att täcka kostnader för ex röjning.
Hur funkar det egentligen, någon som vet (om det stämmer alltså)?

Fredrik Reuter skrev:Det var rejäla träd och fällningar!

La ni märke till skyddsutrustningen på tivolit när de hade yxtävling? Minst en stod på kubben i strumplästen och högg :grin:

TS
Användarvisningsbild

Palms skrev:
Fredrik Reuter skrev:Det var rejäla träd och fällningar!

La ni märke till skyddsutrustningen på tivolit när de hade yxtävling? Minst en stod på kubben i strumplästen och högg :grin:

Såg det och kände kalla kårar neråt ryggen! Men en fantastiskt bra film är det.

#398665 Visst saknades skyddsutrustning, hände säkert en del olyckor och en del skador hade säkert minimerats om skyddsutrusning funnits tillgänglig.
MEN
Idag ska det vara skyddsutrustning till förbannelse, sedan kan utövaren bära sig åt som om hen vore hjärndöd - skyddsutrusning skall ju skydda honom :?:
Otvivelaktigt sitter det bästa skyddet i huvudet, används detta på rätt sätt är mycket vunnit :mrgreen:

Användarvisningsbild

#399288 Mycket bra, tack för den! Intressant film!
..

jannee skrev:Visst saknades skyddsutrustning, hände säkert en del olyckor och en del skador hade säkert minimerats om skyddsutrusning funnits tillgänglig.
MEN
Idag ska det vara skyddsutrustning till förbannelse, sedan kan utövaren bära sig åt som om hen vore hjärndöd - skyddsutrusning skall ju skydda honom :?:
Otvivelaktigt sitter det bästa skyddet i huvudet, används detta på rätt sätt är mycket vunnit :mrgreen:

Det såg ju ut sådär på den tiden, det var just det som jag tyckte var värt att kommentera med tanke på hur långt det är draget i dagsläget. Att hugga sådär med yxa vete fan om jag skulle göra utan stålhätta, farsan gjorde nåt liknande när han var ung och klöv stortån. Det var bara att linda hårt som fan och visa upp det för skolsköterskan nästa dag...
Klart det är bra med skyddsutrustning men jag får väl erkänna att jag köpte mina första egna sågskyddsbyxor för några år sen och delar din uppfattning om att man kommer långt med att slå igång hjärnan när man använder sågen.

TS
Användarvisningsbild

#408988 Hur kommer det sig att det växer så mycket snabbare på NZ? Är det pga klimatet? Har inte sett filmerna än men ska se det strax ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Timpris huggning. av stihl91 - mån 26 jan 2015, 21:38
i Motorsåg och handhållet

1234
59 svar
10845 läst
av Jonashuggare     
lör 31 jan 2015, 03:15
Flow vid huggning av OAS-forests - tis 18 nov 2014, 00:18
i Trädfällning (arborist)
7 svar