Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 179387 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50746 Da har jeg fått oppskrift på en low tech praktisk test, og en moderne high tech tool :grin: Takk grabbar, nå er det bare å teste. Hadde ikke trodd at IR mätere er blitt såpass billig. Kan man bruke den til å måle (mäte) varmetap i husvegger og tak etc..?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50782 Jag har en av de billigare modellerna och den är inte nog tillförlitlig.
Men nog kan man väl mäta en vägg på flera punkter och se skillnader.
Jag har använt den bara några ggr för att mäta motortemp och jag provade
att mäta i örat och där visade den samma som frugans människotempmätare.
Det man behöver till hus är en kamera där man ser olika temperaturer som olika färger
ungefär sån som man ser på tv.
Man kan åxå mäta värme på elektriska grejer utan att röra dem och det är ju enormt bra.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50838
Slurfi skrev:Jag har en av de billigare modellerna och den är inte nog tillförlitlig.
Men nog kan man väl mäta en vägg på flera punkter och se skillnader.
Jag har använt den bara några ggr för att mäta motortemp och jag provade
att mäta i örat och där visade den samma som frugans människotempmätare.
Det man behöver till hus är en kamera där man ser olika temperaturer som olika färger
ungefär sån som man ser på tv.
Man kan åxå mäta värme på elektriska grejer utan att röra dem och det är ju enormt bra.


Ja man kan vel ha nytte av den selv om det finnes mer avanserte modeller. Den du har kan nok ikke være så dårlig når du kan kolla fruen med den :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Torparn79  
#51112 ni som kör med minigrävare i skogen..
vad anser ni att man ska ligga på för vikt på maskinen??
under 5,5 ton, är det uteslutet??

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51116 jag skulle säga att lagom vikt är nog beroende på vilket aggregat och vad det är för körning man ska göra...

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#51126
Torparn79 skrev:ni som kör med minigrävare i skogen..
vad anser ni att man ska ligga på för vikt på maskinen??
under 5,5 ton, är det uteslutet??


Håller helt med 970d, storleken får bestemmas av aggregattypen. Har själv en Airman 4,5t(den går med en stegmaster 2000-25 på 300kg utan problem), och den har nestan samma
friganghöjd som hitachi 8t, men er självklart inte lika stabil i sidled.
Så et aggregat på ca 300 -400 kg klarer du av med en 5t maskin(beror lite på hur lang arm man önskar), men så beror det ju ochså på hur stor oljeflöde som behövs, och av den anledning behöver man kanskje en större maskin.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#51131
Torparn79 skrev:ni som kör med minigrävare i skogen..
vad anser ni att man ska ligga på för vikt på maskinen??
under 5,5 ton, är det uteslutet??


Jeg anser min Hanix 3,6 tonn maskin som helt marginal til å bære Naarva 2000-25 300 kg's aggregat. Stegmaster's 4,5 tonns er nok bedre. Jeg har laget en arm/fot konstruksjon som veger 70 kg og i tillegg rotatoren på 20 kg. jeg har liten erfaring til nå, men anser arm/fot konstruksjonen som smart for å kunne jobbe praktisk med maskinen i skogen. Maskinen er akkurat sterk nok til å bære aggregat og tre, men man må være aktsom på lang arm. Stabiliteten til en så lett maskin er liten, spesielt i sideled som stegmaster sier. Framover kan bladet settes ned og bedre stabilitet. Jeg funderer allerede på å øke med ekstra vekt bak på maskinen, et lodd eller et ekstra hydraulisk blad a la det som er framme. Så foreløpig konklusjon, 4.5 tonn som stegmaster har er nok å anbefale eller helst større. Jeg kjøpte Hanix'en fordi det var et gunstig kjøp, gått lite ca 600 timer og prisen var ok. Når jeg får mer erfaring, kan jeg nok si mer.. Stegmasters maskin har stålbelter, og øker nok stabiliteten. En 5 tonns med gummibelter skulle nok også være bra. Min maskin leverer 67 l/min til PTO uttak framme og det gir fin fart på Naarva'n, men er nok for lite til hjulmatet aggregat og sagkjedeaggregat tror jeg..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Torparn79  
#51151 gummibelter?? = gummiband antar jag...

håller dom i skogen då?
jag har ingen erfarenhet av dom men man har ju sett Terri och Farmi-trac´ar som band har sett bedrövliga ut på efter inte alltför många timmar...

jag har ingen maskin idag men jag har lite funderingar kring att skaffa en typ 5-8 tons maskin.
dels har jag mycket grävning på gården och sen var min tanke att sätta en klipp eller skördaraggregat på och köra klen gallring och även energiröjning i åkerdiken. och även kunna utföra en del skogsdikning.

åkermarksplanteringarna efter "Omställning 90" är ju väldigt lämpliga objekt för en sån maskin med tanke på att det oftast är sköra marker.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#51173
Torparn79 skrev:gummibelter?? = gummiband antar jag...

håller dom i skogen då?
jag har ingen erfarenhet av dom men man har ju sett Terri och Farmi-trac´ar som band har sett bedrövliga ut på efter inte alltför många timmar...

jag har ingen maskin idag men jag har lite funderingar kring att skaffa en typ 5-8 tons maskin.
dels har jag mycket grävning på gården och sen var min tanke att sätta en klipp eller skördaraggregat på och köra klen gallring och även energiröjning i åkerdiken. och även kunna utföra en del skogsdikning.

åkermarksplanteringarna efter "Omställning 90" är ju väldigt lämpliga objekt för en sån maskin med tanke på att det oftast är sköra marker.



Gummiband er det vel på svensk da..

Jeg tror gummibandene holder, men fra 5 tonn og oppover er det jo greit å få stålband om en ønsker det.

Du må undersøke hva aggregatet krever av oljeflyt pr minutt og om maskinen kan levere det. Ut fra det stegmaster sier som har noen års erfarenhet med det her, og det lille jeg selv vet så kan du vel få til det her.. Alternativet er jo traktorkran eller skördar, eventuelt traktorgraver. Jeg vurderte traktorgraver men slo det fra meg. Har du mye flytninger av maskinen må man jo ha en tilhenger..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#51183 Torpan 79, har du tittat på den her maskinen til Bergqvist
viewtopic.php?f=6&t=4268&st=0&sk=t&sd=a&start=15
När det snaks om stålband, er nog det at foredra til privat bruk, då maskinen blir lite mer stabil +at dom har lengre livslengd.
Problemet kan vara at finna en begagnad med stålband(under 5t), då entrep. anvender gummiband (det krevs för at få jobber), stålband roter mer til på marken och spesielt på asfalt om sommeren er det inte bra.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Torparn79  
#51331 stegmaster->
jo, jag har följt den tråden och det är lite åt Bergkvist's bygge jag tänker.
min tanke var att man skulle ha en liknande bom med utskjut som han har gjort men att man har nå liknande era (norrmännens)
aggregat hängandes i änden, därav viljan att komma upp lite i maskinstorlek.

sen tror jag att det är lättare med sysselsättning generellt om man kommer upp över 5.5 ton, har en kompis som har en 16 tons hjulare och han har en hel del markbäddar som han ska göra men hans maskin är lite fel till det ändamålet och då var min tanke att man kunde hyra ut min till honom alternativt att jag är med på hans jobb...

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#51332
Torparn79 skrev:stegmaster->
jo, jag har följt den tråden och det är lite åt Bergkvist's bygge jag tänker.
min tanke var att man skulle ha en liknande bom med utskjut som han har gjort men att man har nå liknande era (norrmännens)
aggregat hängandes i änden, därav viljan att komma upp lite i maskinstorlek.

sen tror jag att det är lättare med sysselsättning generellt om man kommer upp över 5.5 ton, har en kompis som har en 16 tons hjulare och han har en hel del markbäddar som han ska göra men hans maskin är lite fel till det ändamålet och då var min tanke att man kunde hyra ut min till honom alternativt att jag är med på hans jobb...


Hvis du lager en slik arm/fot konstruksjon a la det jeg gjorde, og har den på skopans redskapsfeste, vil du ved å tilte den fram øke rekkevidden og oppnå tilnærmet samme effect som om du har utskjut..

Ellers, 5,5 tonns maskin eller større er bra! Min er i minste laget, men det var det jeg kom over ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Torparn79  
#51334 rolfo->
min tanke var att man kunde utnyttja skopan för stabiliteten såsom din "fot" gör.
man sätter ned skopan och kan jobba med utskjutet ute.
sen tror jag att det inte skulle göra något om man kunde ha ett schaktblad/stödben i "andra ändan" på maskinen.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#51339
Torparn79 skrev:rolfo->
min tanke var att man kunde utnyttja skopan för stabiliteten såsom din "fot" gör.
man sätter ned skopan och kan jobba med utskjutet ute.
sen tror jag att det inte skulle göra något om man kunde ha ett schaktblad/stödben i "andra ändan" på maskinen.


Javisst, du må bara akta vekten, et klippaggregat på 120 kg skulle nok gå bra med skopa og utskjut, men neppe med en 300 kg's Naarva eller dess like. Stegmaster har prøvd med skopa, han har nok nogre meninger ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#51401 Skal du ha et 300kg aggregat på en lang arm bakpå skopan, så tror jag du behöver gå upp til 8t maskin. Jag startad med en kort arm på min 4,5t, det funket fast maskinen gick upp mot max hela tiden, samt at det va svärt med stabiliteten. Med skopan försvann ochså mycket av sikten åt aggregatet.Her er en bild på detta(aggregat+skopa+arm= ca 600kg)
Bild

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).