Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 178125 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#99643
goran skrev:Jag såg på http://www.Pentipaja.fi en Valmet med en stegmaster i kranen den matade på riktigt bra.
Tror att den drevs av traktorns hydr. pump. någon på Forumet som kör med något liknande ?

Om du menare den blå stegmaster`n monterad på en valmet 705, så går mitt ochså i ungefär samma hastighet när oljan er blivit varm och jag gasser upp lite mer.
Er vel inte mer en ca 50 l/min pump på en valmet 705 häller??? :???:
Utgår från att du har koll på dom olikhetar som finns mellan 2000-25 och rs25??
Rs25 er ju bra mycket snabbare, då den mater 3m i taget.
Kollade just konedata.net, och valmet 705 har en 46 l/min pump. :geek:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

goran  
#99676 Jag är intresserad av 2000-25 såg en rs25 på enskogsdag förra hösten i en gallring med en del björk,
killen verkade ha lite problem med att rullarna slirade. rs25 är väl ca 100 kg tyngre. Kör en patu i dag
som fungerar utmärkt, men sneglar ändå på en 2000-25.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

foton  
#99731 Har en 2000-25 som jag köpte förra året. Den är monterad på en liten grävare och fungerar perfekt, största fördelen med grävarn är att det är så lätt att sammla virket i högar och plasera riset där man vill. Nu när man tarvara på toppar och små träd till grot så är det lätt att bygga högar av det oxså. Dom borde vara billiga nu när auron är så låg, när jag köppte var euron mer än 1kr. dyrare.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#99745
foton skrev:Har en 2000-25 som jag köpte förra året. Den är monterad på en liten grävare och fungerar perfekt, största fördelen med grävarn är att det är så lätt att sammla virket i högar och plasera riset där man vill. Nu när man tarvara på toppar och små träd till grot så är det lätt att bygga högar av det oxså. Dom borde vara billiga nu när auron är så låg, när jag köppte var euron mer än 1kr. dyrare.

Hmm. har du nogra bilder/film på din eqvipasje, eller har jag missat något? :roll:
Ser at prisen er stort sett er den samma idag som jag fikk betala för 5 år sen. 😡 :lol:
Kan tillägga att det finns en fördel til med 2000-25 som man misser med rs25.
Om man lukker dom två nedre(små) gripklörne och lytar hela aggregatet upp langs stammen en bit, så blir man av med det mesta av lågtsittande kvist. (Skulle visa detta i videoen som finns tidligare i denna tråd, men då glömte jag att lukka dom. :oops:)

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

goran  
#99766 Hur mycket väger era grävare och hur långt når ni i sidled. Jag har en Patu 203T som når 6.7m är mycket intr.
av att hänga dit en 2000-25.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

foton  
#99807 Min grävare väger bara 3,8ton, för att den skall arbeta smidikt har jag monterat av stickan och monterat på ett utskjut på160cm. uppå bommen. Då når jag ca.5m. runtom, men maskinen är bara 178cm. bred så det är ganska lätt att köra fram mellan träden. Jag tror att din kran är lång nog en 2000-25 väger ju 300kg.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#99817
goran skrev:Hur mycket väger era grävare och hur långt når ni i sidled. Jag har en Patu 203T som når 6.7m är mycket intr.
av att hänga dit en 2000-25.

Min grävare er en 4,5t maskin och räckvidden er ca 6m. Kunne nog svetsad på 1m längre arm, men jag gillar at det finns godt om kraft, så man inte behöver belasta max hela tiden.
Skulle vel funka fint med 2000-25 på din patu kran, som väl er ungfär lika stark som en Palms 665??
Finns en video av en som kjör et Rs25 aggregat på en Palms 665 kran.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QqTM6s5rwUQ[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

goran  
#99928 Klarar klippen 25 cm diam utan problem ? 2000-25 verkar lika snabb i lite grövre gallring som RS25.

Någon som vet priset på en 2000-25.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

foton  
#99964 Klippen klarar minst 25cm. om det är tall så trycker den ihop barken så man kann räkna under bark. Hasstigheten på kniven är konstant så det tar lika tid för varje träd. Priset ca. 150000kr. kolla hos Mowi ( FTG).

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#99972 Jag kjör med maks hydraultrykk på 200bar, och har inte klarat hitta nåt träd som den inte klarer klippa av.
Dessutan går det att klippa upp til ca 30cm dim., då trädet faller omkull, even om inte hela stammer er klippt av.
Det går ochså att vrida på aggregatet och klippa från två håll.
Priset i Norge er 105000,-(ca 125000,-sek?), samma som i 2005, när jag kjöpte mitt. :surp:
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=24150571

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

goran  
#100336 Man får nog börja titta efter ett 2000-25, jag har tittat på beg. marknaden men inte funnit något bra beg.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#102931
goran skrev:Man får nog börja titta efter ett 2000-25, jag har tittat på beg. marknaden men inte funnit något bra beg.


Ja, jeg tror 2000-25 er mer robust og sikker enn RS25. Den enkle er ofte det beste og gir minst trøbbel.

Lykke til!

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

goran  
#109477 HITTAT ETT BRA BEG 2000-25 MEN HAN VILLE HA 125.000 SEK
HAR NYPRIS PÅ 143.00 - 5 PROCENT.
FÅR NOG BLI ETT NYTT.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#109537
goran skrev:HITTAT ETT BRA BEG 2000-25 MEN HAN VILLE HA 125.000 SEK
HAR NYPRIS PÅ 143.00 - 5 PROCENT.
FÅR NOG BLI ETT NYTT.

Får inte detta att gå ihop. :???:
I Norge koster et nytt 105.000,- omräknat til svenske kr 120,000,-. :surp:
Et begagnad borde inte kosta mer en maks kr 100,000,- SEK.

Nb. Mina prisar er +mva, er dina prisar ochså +mva?? :geek:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109561 Tapio stegmatare annonseras för 149' svenska. Då får man ju såg och vad jag kan förstå ett mycket rejälare aggregat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).