Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 179080 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#88650 Hvor mye av de 260cm blir fot, henholdvis arm till aggregat, Altså hvor plasserer du hurtigfeste på denne armen?
Lager du den med "offset", etter samma mal som Rolfo?

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#88669 "Det som jeg ser som en utfordring når alt er klart er plassering av stegmaster med oppheng når det ikke er i bruk. Får legge hode litt i bløtt å se om jeg finner på noe lurt der. Også er jeg litt i tvil om det går å kobble av og på med hurtigkobblinga da den løser ut og låser ved maks kruming av skuffen. Blir å teste litt først uten stegmasteren tenker jeg."


Hej, vil tro at du lager en "trapp" av paller slik at stegmateren står selv av sin tyngde og foten også står "selv" ett trinn lavere. Må nok ha støtte bak fot/arm, f. eks en oppreist palle som er festet til de andre. Alternativ er også å ha en vegg bak.

Du bør kanskje ha 110 - 120 cm fra bunnplata til nederste krossbolt på hurtigfestet hvis du vil ha noe å gå på når du trykker i bakken. Tror ikke du vil operere med fullt utslag på arm/fot slik at utløsning blir et problem..

Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#88780 Fra senter i festeplata og ned blir det 100 cm. Fra senter og opp til ørene blir det 165 cm. 20* vinkel på foten rett under festeplata. "Miniski" av slitestål under foten slik at jeg kan skli fremover men får feste når jeg trekker den mot meg. 45 cm til venstre for senter av gravestikka sitter senter av lenkeledd.

Skal ta med maskina bort til produsenten på tirsdag for slutt montering og få ordnet med hydraulikkslanger samt evnt justeringer. Så blir det hjem og ha på litt lakk på kvelden :)

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#89736 Da er de første prøveturene gjort unna og noen tanker har jeg gjort meg.

1. Offsetet på foten skulle vært minst 70 cm, ikke 45 cm som den er nå.
2. Foten ble for tung, ca 150 kg. Sammen med hurtigfeste 60 kg, lenke 15 kg, rotator 25 kg, stegmaster 300 kg totalt 550 kg.
3. Symetrien mellom stikke og bom ble feil når stikka ble 140 cm lengere (stikke pluss fot).

Skal ta helg nå og fortsetter med hugging og funderinger på mandag.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#89752
Høsøien skrev:Da er de første prøveturene gjort unna og noen tanker har jeg gjort meg.

1. Offsetet på foten skulle vært minst 70 cm, ikke 45 cm som den er nå.
2. Foten ble for tung, ca 150 kg. Sammen med hurtigfeste 60 kg, lenke 15 kg, rotator 25 kg, stegmaster 300 kg totalt 550 kg.
3. Symetrien mellom stikke og bom ble feil når stikka ble 140 cm lengere (stikke pluss fot).

Skal ta helg nå og fortsetter med hugging og funderinger på mandag.


Oi, mener du for fri sikt eller at den henger for nære og dunker mot armen?

Og vekta, du brukte ganske tykt stål og lang arm.. Symmetrien, bygger den mye og blir framtung?

Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#89787 Sikten er god men stegmasteren risikerer å slå bort i foten om foten ikke ligger helt oppe ved stikka. Når jeg legger foten opp til stikka blir lengden av stikke og opphenget til stegmasteren for langt i forhold til lengde/vandring på bommen så symetrien blir for dårlig. For holde de siste ukene av denne vinteren så for jeg tenke på en annen løsning frem til høsten.

Foten/opphenget består av 100x100x8 mm stål som veier ca 22 kg/meter. Vekta "raste i været" pga innfestingen for skuffefeste, ble mye 10 mm plate for styrken sin skyld. Fordelen er at jeg nå løfter maskina og vender, vrir, trekker og dytter uten fare for at noe skal gi seg. Foten har en strekkfasthet på 15 tonn på 1 meter.

Et ekstra lodd på 250 kg bak kunne også vært fint. Lager vare hos Hesselberg.

Har fått en ide om å evnt bygge en ny stikke til høsten med teleskop utskytt. For høre på pris for en slik løsning men tror ikke det blir så veldig dyrt.

Fikk forøvrig velidig fin hastighet på rotatoren da det er brukt 1/4 " slange fra PTO uttakene.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#89791 Ja man må prøve i praksis og se hva som funker. Kanskje du skal endre litt på vinkelen mellom foten og armen? Men det er vel der du har så mye plater og stål? Og lengda på armen, kan du korte den litt?

Utskytbar stikke høres fint ut, men også dyrt :)

Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#89807 Tja, kan vel korte inn lengden på armen 10 cm maks om jeg fortsatt skal ha foten i bakken før stegmasteren. Skal måle opp å se om innfestingsplata kan flyttes lengere opp slik at foten blir lengere (tviler da den kan ta i bomsylindere) og armen til opphenget blir kortere. Hele problemet skyldes at stegmasteren med rotator og lenke blir for høy, over 2 m er jo det samme som et stort hogsaggregat. Skulle hatt mye lengere bom som kan løftes rett opp, men det har jeg ikke :)

Ei ny stikke for bare hugging trenger ikke bli så veldig dyr. Tror faktisk at 10 000 skulle rekke lenge inkl sylinder og utskyt. Men det blir evnt prosjekt til høsten. Da trenger jeg ennå en ny hydraulikkrets og det koster fort litt penger med ventiler, slanger og kobblinger. Men det hadde blitt helt konge ;)

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#89873 Har du testet og kjørt uten fot???
Selv blir jeg bare mer og mer overbevist om at det ikke er nødvendig(snarere tvert imot).
Har selv en forlenger på bara ca 70cm(vekt ca 35kg for hele armen inkl s40feste), og kan då ha aggregatet i lufta når aggregatet er helt inntil maskinen.Rekkevidden blir omtrent som med utstrakt skuffe, og da blir det godt med løftekraft til overs for litt større trær. Har kjørt en del i 5år nå,og kun kjørt av belte en gang på denne tiden.
Men passer på og kjøre graveren med beltemotoren fremover, slik at belte ikke går av om en treffer en rot eller stein(kjører en med styrehjulene først blir disse klemt isammen ved påkjørsel og belte sporer lettere av).
Jeg synes du skulle teste og kjøre uten denne arm/foten (heng aggregatet provisorisk i hurtigfeste), og se hva du synes. 550kg og med lang arm som du har nå blir altfor mye på en 5t.
Med en slik liten kort og lett forlenger til aggregatet, så kjennes det ikke stort tynge ut enn med en vanlig graveskuffe på. Rekkevidden vil alltid virke for kort etter en stund uansett hvor lang du har den. Så jeg ville testet uten arm/fot, bare for og kjenne på forskjellen.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

foton  
#91610 Vill tala om hur jag har löst mitt bygge av Naarva 2000-25 . min grävmaskin väger bara 3,8 ton och har stållarv. Jag har monterat av stckan och byggt ett utskjut uppepå bommen som går att skjuta ut 160 cm. Då kan stegmataren hänga nära bommen när jag förflytar mej. Då jag tog bort två cylindrar fick jag två tomma reglage, reglaget för stickan kjör jag utskjutet med, reglaget till skopan annvänder jag till rotatorn. Till driften av stegmataren annvänder jag pedalen för ytre hydraulik. Efter ett par försök av andra lösningar tycker jag detta fungerar bra. har även kapat sacktbladet en bit på varje sida för att lättare köra in mellan träden.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#91646
foton skrev:Vill tala om hur jag har löst mitt bygge av Naarva 2000-25 . min grävmaskin väger bara 3,8 ton och har stållarv. Jag har monterat av stckan och byggt ett utskjut uppepå bommen som går att skjuta ut 160 cm. Då kan stegmataren hänga nära bommen när jag förflytar mej. Då jag tog bort två cylindrar fick jag två tomma reglage, reglaget för stickan kjör jag utskjutet med, reglaget till skopan annvänder jag till rotatorn. Till driften av stegmataren annvänder jag pedalen för ytre hydraulik. Efter ett par försök av andra lösningar tycker jag detta fungerar bra. har även kapat sacktbladet en bit på varje sida för att lättare köra in mellan träden.

Låter interessant. Kan man be om en bild på detta`??????? :geek:
Hur lang tid brukar du at veksla mellan gräver och skördare med denna lösning?????
Skulle det inte vara bättre med stegmater`n på joysticken och rotator på fotpedalen????

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#99160 Lägger til två korta filmar här, en gjordet jag innan jag tog av stegmaster`n, och en när man kjör upp på släpet.
Båda kan ses i full HD om ni önskar.
Ser av videoen at det tar drygt 1 min pr. träd. (Minns det var någon som undrade hur kapasiteten på stegmaster`n var)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RYHMwpL8-mE[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pzFFYfHs5BY[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

goran  
#99425 Hur många liter ger pumpen i din grävare

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#99482
goran skrev:Hur många liter ger pumpen i din grävare

Det er samma flyten som går til skopssylinder`n, så jag vet inte riktig, men gissar på ca 50 l/min.
Vet att all 3 pumpor gir 110l/min, men har inte riktig koll på hur mycket som går var. :oops:
Om du tyckte det går sakta på videoen , så er det helt rätt.
Maskinen er helt kald (ochså hydraul. oljan), av dessa orsaker så varvar grävaren endast lite mer enn tomgång.
Så i videoen gissar jag på ca 25 l/min, eller så.
(startade upp endast för att göra detta "fotoskjut") :wink:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

goran  
#99592 Jag såg på www.Pentipaja.fi en Valmet med en stegmaster i kranen den matade på riktigt bra.
Tror att den drevs av traktorns hydr. pump. någon på Forumet som kör med något liknande ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).