Grävmaskiner

Markberedning med grävmaskin

30 inlägg 35603 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberedning med grävmaskin

Axl  
#47013 Vad ska man ha för skopa när man höglägger med grävmaskin? Är det lämpligt att rensa diken och markbereda med samma skopa?



   TS
Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47016 Det finns specialskopor för högläggning,men jag har aldrig sett någon. Oftast gjorda för två högar i taget.Profilskopa är iaf bäst vid dikesrensning,men i praktiken är nog planeringsskopa vanligast.
Jag undrar också vad som är bästa metoden med grävmaskin? Jag har använt djupskopa,men vidare snabbt har det inte gått.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

Tegarn  
#49633 Enda raka är profilskopa då det alltid förr eller senare måste brytas stubb och plockas sten för att ta sig framåt.
Man rensar diken först och får planteringspunkter av materialet man sprider ut.Är det hyffsad mark gör man 2ha om dagen(8h).Särskilda aggregat eller planeringsskopa är säkert bra i teorin men håller inte och funkar inte på storsten och tallstubbar.

Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49650 Med tanke på att många grävare använder planeringsskopan till i stort sett allt,så håller det nog för högläggning också.
För en amatör som mig är profilskopan snabb o dika med. Nackdelen är när man inte kan grensla(och har en halvusel rototilt).

När jag frågade skogforsk om ideal högstorlek sa de att högarna kunde bli för stora. 10-15 liter mineraljord räcker.Till detta skulle t.o.m en minigrävare duga.
Bäst är att lägga högen upp o ned i gropen(invers).Givetvis inte om det är blött.Vore intressant att höra från någon med lite större erfarenhet av detta.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

Tegarn  
#49705 Har använt minigrävaren på mindre uppdrag och där man planterar igen luckor på igenväxt åkermark.Det går riktigt bra och kostnaden blir lägre.Har använt både planeringsskopa och smalskopa och om det går lägger jag en tilta ifrån mig och en imot och kan då få fyra planteringspunkter. Men då krävs det att det finns meterial och att det inte bara är sten under mossan då får man ta i lite ordentligt och dra det mot sig.Vad som är bra med grävmaskin är att du får rätt antal bra planteringspunkter/ha och inte bara en massa små ihopstyrda rishögar som man har sett en del av.

Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

jakdah02  
#410017 Har funderat lite kring högläggning själv. Men man vill ju kunna fastställa om det är lönsamt, hur mycket får man betalt per ha för högläggning?

Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410075 Har börjat markbereda lite med 7 tons minigrävare och det går över förväntan. På tallhedar kan man skyffla av stora flak med mossa med planerskopan. Är det lite svårare mark så är djupskopan bättre

Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410076
jakdah02 skrev:Har funderat lite kring högläggning själv. Men man vill ju kunna fastställa om det är lönsamt, hur mycket får man betalt per ha för högläggning?


Ännu en entreprenör som undrar vad "han får betalt." Fråga istället vad man kan ta betalt! Skulle tro att smärtgränsen går någonstans vid 2000 kr / ha om man håller sig till mindre hyggen och kan flytta billigt med traktortrailer.

Användarvisningsbild

Re: höglägga med grävmaskin

Skogsnutte  
#411106 Sök på markberedning med komatsu pc75r på Youtube jag har byggt ett litet aggregatet själv som funkar kanon bra. När jag höglägger åt bolaget jag jobbar åt så ligger ja på ca 3000- ha

Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

källefall8  
#411122 Jag har kört med en 8t maskin och ett egenbyggt inversaggregat. Fungerar bra, och framför allt, plantorna trivs!

Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411325 Det vore intressant att få se ett kort på inversaggregatet. Själv har jag funderat på att böja till en hardoxplåt till markberedning.

Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

källefall8  
#412168
IMG_1476174589.545023.jpg

Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

källefall8  
#412169 Det går ju bra att höglägga med skopa men om man vill lägga tillbaka torvan i samma grop - invers, så är det smidigare när man kan vända ner hydrauliskt som med detta. Jag kan nu välja mellan hög, invers, eller bara skrapa av grässvålen på samma hygge beroende på hur marken ser ut just där

Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412345 Snyggt. Ungefär sån utformning på plåten tänkte jag mig. Tack å bock för bilden

Avatar Fallback

Re: höglägga med grävmaskin

Anse  
#432205 Vad tror ni om följande högläggningsaggregat:

https://www.blocket.se/dalarna/Markbere ... 886999.htm

Finns även som singel-fot och heter då Komplett Jr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).