Grävmaskiner

Vilken klipp ska man välja?

20 inlägg 22876 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken klipp ska man välja?

Elfving  
#433017
Clippie skrev:Jag byggde en klipp av en ny timmer grip 0.20 som öppnade 1,35m, vill ha något att dels att klippa buskage och lite klenare skog med. Varför jag valde just en timmer grip var att jag vill komma åt gripvidden och att kunna använda den när jag brosslar i hop virket. Jag måste säga att den fungerar förvånansvärt bra och var väl värt investeringen. Den sitter på en Volvo ec 25 och jag kan inte hålla med om andra på forumet att det tar tid att klippa och lägga högar? beror kanske på piloten? eller utrustning för den delen? Ska lägga ut lite foton för den som är intresserad? Kör hårt i vinter! :grin:

Kul att det funkar bra för dig! Lägg gärna ut lite foton, det gillas.
Jag jämför faktisk hastighet för att kapa låt säga 1000 stammar med röjsåg kontra klipp på grävmaskin. I denna jämförelse är en målmedveten och erfaren röjsågsanvändare betydligt snabbare anser jag. Skillnaden är att stammen alltid hamnar bredvid stubben men det är helt ok i många fall.
Vill man röja många stammar per tidsenhet är en minigrävare alldeles för klumpig och långsam menar jag, lägg därtill de problem som fås vid terräng så inser man att det vore ett riskprojekt att ta på sig godtycklig röjning med en minigrävare.

Avatar Fallback

Re: Vilken klipp ska man välja?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438141 Det är väl inte meningen att man ska röja med klippen? Men förröjer lämpligen med röjsågen och sen klipper det som är c:a 7 -20 cm. Frågan är om det går att gallra med en stelmonterad grävarklipp inne i ett bestånd eller är man begränsad till skräpskog där allt ska bort?

Avatar Fallback

Re: Vilken klipp ska man välja?

mrvimek  
#438146 Fäller mycket fortare me röjsåg eller motorsåg om de är efter åker. Men måste man lägga ihop så är klipp bäst och svänga och samla ihop innan man lägger i hög

Användarvisningsbild
Clippie  
#438326 ........
Senast redigerad av Clippie tor 16 feb 2017, 01:26, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vilken klipp ska man välja?

Skogsjan 487  
#438348 Ser ut å funka bra.
Har du knivar i gripen med?
Hur grovt klipper den?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).