Grävmaskiner

Vilken klipp ska man välja?

20 inlägg 22870 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken klipp ska man välja?

Skogsjan 487  
#418808 Har en ca 8 tons Yanmar bandgrävare från 2000 som jag tänkt skaffa en klipp till så man kan klippa sly efter vägar å åker kanter som jag sen kan flisa med edsbygugg 250 då ja eldar med flis.

Men frågan är vad ska man välja för klipp.
Har testat en Vreten Cut 18
Men tittar även Dala klippen

Vill höra era erfarenheter för å nackdelar

Gärna nån här i Jämtlands trakten



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken klipp ska man välja?

framhjul  
#418812 Har kört en Vimek med Naarva-klipp i ungdomens dagar.
Skulle jag köra klippning igen skulle jag överväga att bygga en egen klipp av en timmergrip, med en fast kniv.
Skall kika på Youtube och se om jag hittar klippen med en ECR58 som sådde det fröet hos mig.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klipp ska man välja?

framhjul  
#418814 Sedär ja, där var den! :wink:
https://youtu.be/v13ILjzGC6Q

Avatar Fallback

Re: Vilken klipp ska man välja?

mrvimek  
#418928 Dit-right har ju gjort en klipp eller så har du hummern :)

Avatar Fallback

Re: Vilken klipp ska man välja?

Skogsjan 487  
#419462 Nån som har nåt att säga om Dala klippen från sit-right fördelar eller nackdelar

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken klipp ska man välja?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419541 Har för mig att man kan använda Hummern som stöd när du svänger maskinen

Avatar Fallback

Re: Vilken klipp ska man välja?

Elfving  
#419607 Har grävmaskin och gott om åkerkanter att städa jag med, men imponeras inte av de filmer på trädklippar som finns på Youtube. Endera är alla förare nybörjare eller så är det en väldigt långsam metod? Skulle gärna skaffat en jag med men de småstammar som de typiskt klarar av (upp till 19 cm) är väldigt rationella att kapa med befintlig motorsåg! Man slipper ju bära fram varje stam från diket med en grävmaskin, men det blir inte rationellt i alla fall eftersom du ändå måste mata flishuggen. Har du kran till den så kan man likaväl lyfta fram stammen från dikena och saknar du kran är det troligen inte rationellt heller eftersom man måste mata flishuggen ur en risbröta som det lätt blir när man klipper en och en stam för att sedan lägga upp på en vägkant.

Småfnissar lite för mig själv när jag ser filmer där de klipper röjstammar med en tiotonnare och lyfter dem 180 grader, dessutom en och en... Är det verkligen biobränsle om det framställs med så orationella metoder?

Menar alltså att en röjsåg och att ta sig tiden att handbära riset skulle vara minst lika effektivt för att åstadkomma samma sak.

Vill höra omdömen jag med, kanske jag har fel bild av hur effektivt det är?

Avatar Fallback

Re: Vilken klipp ska man välja?

valtra121A  
#420040 Allt utan accumulering är nog mest terapisysselsättning tycker jag iaf! Jag har ett nisula 285E+ i en vanlig 8,4 m kran, o det är robust nog för att sitta på en mellanstor grävare också....

Avatar Fallback

Re: Vilken klipp ska man välja?

hinowa  
#422681 Finska TMK eller bygg en egen :-BD

Avatar Fallback

Re: Vilken klipp ska man välja?

Skogsjan 487  
#424623
hinowa skrev:Finska TMK eller bygg en egen :-BD


Hej
Nä blev en vreten cut 18 till att börja med
Har du byggt nån egen klipp?

Gunnar

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken klipp ska man välja?

hinowa  
#424629 Ja jag har byggt en egen. Och det är andra med som härmat TMK.
Se energiskog mm.

Avatar Fallback

Re: Vilken klipp ska man välja?

hinowa  
#424631 Läs på farma energiklipp bc 18

Användarvisningsbild

Re: Vilken klipp ska man välja?

Clippie  
#427694 Jag byggde en klipp av en ny timmer grip 0.20 som öppnade 1,35m, vill ha något att dels att klippa buskage och lite klenare skog med. Varför jag valde just en timmer grip var att jag vill komma åt gripvidden och att kunna använda den när jag brosslar i hop virket. Jag måste säga att den fungerar förvånansvärt bra och var väl värt investeringen. Den sitter på en Volvo ec 25 och jag kan inte hålla med om andra på forumet att det tar tid att klippa och lägga högar? beror kanske på piloten? eller utrustning för den delen? Ska lägga ut lite foton för den som är intresserad? Kör hårt i vinter! :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken klipp ska man välja?

hinowa  
#427711 Ja klart det är smidigt med en klipp som passar en :-BD
Ja trevligt med bilder och kreativa grabbar som bygger och donar :-BD

Avatar Fallback

Re: Vilken klipp ska man välja?

Skogsjan 487  
#433014 Nån som kört med typ Dalaklippen med snabb stängnings ventilen? Hur funkar det med den kan man sätta en sådan på en Vreten cut 18 klipp?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).