Grävmaskiner

Visst är det kul med avlopp.....

33 inlägg 20690 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Visst är det kul med avlopp.....

loppan  
#395750
Göt skrev:En bra och högaktuell tråd då jag fått mitt 60 år gamla avlopp utdömt (avlopp med enkammarbrunn och stenkista är inte godkänt).

Måste man göra om allt från början då


Ja du får göra om allt.
Endast trekammarbrunn är godkänd idag.
Om ditt avlopp är 60 år så får du nog vara ganska nöjd ändå,det är ju en hyfsad avskrivningstid.

Det blir vad vi kallar för en dyranläggning,allt från septitank och nedströms.
Ofta får man börja ända intill huset med ny utloppsledning när det är så gammalt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Visst är det kul med avlopp.....

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395779 Vad är kopplat på markdränrören? , har gjort en del infiltration men aldrig lagt dubba lager rör.

Avatar Fallback

Re: Visst är det kul med avlopp.....

axwell  
#395784
Flisaren skrev:Vad är kopplat på markdränrören? , har gjort en del infiltration men aldrig lagt dubba lager rör.


Det här med två lager rör gäller en markbädd som tillgrips när marken dränerar för dåligt.

Vanlig infiltration fungerar inte på lerjordar.

Avatar Fallback

Re: Visst är det kul med avlopp.....

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395787 Ok, såg bara ut som markrören var kopplade i änden av gropen

Användarvisningsbild

Re: Visst är det kul med avlopp.....

svampbob  
#395789 Uppe i Umeå är det minireningsverk som gäller enligt kommunen så det blir rätt rejäla utgifter.

Användarvisningsbild

Re: Visst är det kul med avlopp.....

loppan  
#395806
Flisaren skrev:Ok, såg bara ut som markrören var kopplade i änden av gropen


Markdränrören mynnar ut i ett flackt dike som kallas biofilterdike.
Detta kräver lite extre förklaring

Avloppsvatten renas i dag i tre steg.
Första steget slamavskiljning vanligtvis i en septitank eller minireningsverk.

Andra steget är biologisk nedbrytning av de mikropartiklar av biologiskt nedbrytbart material samt ev. slam
och kväve som slinker igenom slamavskiljningen i septitanken.
Detta kan ske i tex en markbädd eller infiltration.

Tredje steget som gäller i dag är avskiljning av fosfor,det kan i dag göras på två sätt.
1. Genom tillsättning av flockningsmedel så att fosforn klumpar ihop sig och fastnar i septitankens första kammare
som sedan töms av slamsug och körs till reningsverk.
Det vanligaste sättet är att man tillsätter kemikalien polyaluminiumklorid med en liten 220 volts pump inne i huset exempelvis under diskbänken.
Det går åt ca 10 liter kem per person i hushållet och år till en kostnad ca 75 kr/litern(750 kr per pers och år)
Pumpen går lös på 4600 kr,ett dike är alltså förstahandsvalet om det är möjligt.

2. Nu till den variant som är i änden av markdränrören,ett Biofilterdike.
Om man har ett Biofilterdike så behövs inte kemisk flockning.
Det skall vara minst 20 m långt,ha flacka slänter (ca 1:3) och endast ha breddavlopp för höga vattenflöden.
I diket skall det med tiden bli fullt med växter och gräs som tar upp fosforn.

I enstaka fall så godkänns det att man släpper ut vattnet i ett befintligt dike med god växtlighet men det får
då inte rinna annat vatten där som riskerar att skölja med sig näringsämnen.

Detta var ett långt svar om ett vanligt dike med flacka slänter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Visst är det kul med avlopp.....

jannee  
#395811 Är absolut INTE kul med avlopp.
Endast godtyckliga beslut från överheten.
Avlopp som anlagts efter tidigare gängse normer är hux flux rödlistade.
Helt ok att nyanläggning följer de normer som i dag gäller men gamla väl fungerande - horribelt
Trekammarbrunn - stenkista = olagligt, men har man infiltration är det ok.
Förstår inte riktigt hur miljönissarna resonerar?

Användarvisningsbild

Re: Visst är det kul med avlopp.....

loppan  
#395813 Trådtiteln är ironisk :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Visst är det kul med avlopp.....

loppan  
#395814
svampbob skrev:Uppe i Umeå är det minireningsverk som gäller enligt kommunen så det blir rätt rejäla utgifter.


Jag får väl skriva ett kapitel om minireningsverk också då jag har grävt ned en 10-15 stycken genom åren.

Minireningsverlet är en bra lösning då det är väldigt ont om plats på tomten,de kräver inte mer plats en septitanken som stod där innan.

De ligger i dag i prisklassen 60-110.000 kr inkl moms för bara verket.

I princip alla reningsverk kräver kem som flockningsmedel.

De flesta tillverkare kräver att man har ett serviceavtal för att de skall funka,detta för att folk skiter i att sköta och justera dem så att de funkar optimalt.

De flesta kommuner kräver att man lämnar in uppföljande vattenprov svar på vad de släpper ur sig.

Räkna med att ett minireningsverk kostar 3000-4000 kr per år i rena driftskostnader om man har seviceavtal.
På 20 år så får man köpa det två ggr på det viset.

Men ibland så kan det faktiskt vara en bra lösning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Visst är det kul med avlopp.....

JensSkoog  
#395832 Det här blev en mycket intressant och lärorik tråd :-BD

Men, jag är glad jag är kopplat upp på det kommunale systemet
och inte behöver något privat system :wink:

Undrar hur det är med det gamla utedasset - går det att bygga sådant i dag?

Avatar Fallback

Re: Visst är det kul med avlopp.....

tallen100  
#395897
JensSkoog skrev:
Undrar hur det är med det gamla utedasset - går det att bygga sådant i dag?

Nja jag tror att avfallet måste lämnas in i så fall, tror inte att man får gräva ner det... Skit är tydligen farliga saker nu för tiden :roll: :mrgreen: Såklart beror det ju på om det är i villasamhälle eller liknande, men kan inte begripa varför tex en torp ägare som bor ensam långt från grannar inte kan få gräva ner sin skit om han vill.

Jag har hört att fisken skiter i vattnet, och fisken har dom tydligen inte kommit åt än :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Visst är det kul med avlopp.....

bgl  
#395908 Inte bara fisk som miljömupparna inte kommer åt.
Vår största avföringsproducent (bakterier och diverse mikroorganismer oräknade) tycker man i stället gör ett bra jobb.
Jag tänker på daggmaskarna!
I god matjord som inte är körd med jordfräs kan det finnas över 3 ton(!) daggmask per hektar, för övrigt något att tänka på för alla metare som har svårt att hitta mask.
Räknar man om det blir den samlade daggmaskvikten högre än vikten för oss alla.
Det känns orättvist att våra fekalier anses vara miljöfarliga, samtidigt som daggsmaskens anses vara miljövänliga!

Användarvisningsbild

Re: Visst är det kul med avlopp.....

loppan  
#395917 Om man har utedass så finns det inga restriktioner vad man skall göra med restprodukter.
Jag tror att ni förväxlar det med rötslam och slam från septitank.

Man klarar sig dock inte helt från avloppsreglerna.
Har man vatten från diskbänk m.m
måste man ha ett s.k gråvattenfilter för reningen av detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Visst är det kul med avlopp.....

jannee  
#395919 När det börjades med att tömma septiktanken fick jag det utspritt på en åker. Tror att det gjordes så i ett tiotal år. Därefter tömdes HELA tanken i några år, numera töms bara ETT fack och då på det grova resten spolas tillbaka.
Innan myndigheterna förbjöd fosfater i tvättmedel, tömdes ALDRIG septiktanken och den fungerade perfekt, men numera är den nästa full av skit innan den töms (årligen).
M.a.o. inte f*n har det blivit bättre inte 😈

Avatar Fallback

Re: Visst är det kul med avlopp.....

eqlazer  
#395925
jannee skrev:...men numera är den nästa full av skit innan den töms (årligen).
M.a.o. inte f*n har det blivit bättre inte 😈

Kan inte det vara ett tecken på att det just blivit bättre? Att mindre mängd näringsämnen tar sig förbi och ut i naturen, utan det stannar i brunnen.
Eller är det så enkelt att du skiter mer numera? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).