Grävmaskiner

Visst är det kul med avlopp.....

33 inlägg 20688 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Visst är det kul med avlopp.....

loppan  
#395456 Under sommarhalvåret så sitter jag mest i grävmaskin och ett återkommande arbete är avloppsanläggningar.
Det brukar bli 25-30 hushåll per år.

Det är ju avloppstider i Sverige då ca 110.000 enskilda avlopp skall åtgärdas inom några år.
Jag tänkte här skildra hur man går tillväga med en beprövad och ganska vanlig lösning nämligen markbädden.

Markbädden är en sandbädd för icke genomsläppliga jordarter där mikroorganismer skall skall bryta med microparticklar och näringsämnen som kommer med vattnet efter septitanken.

Först så gräver man en provgrop för att fastställa grundvattennivån.
Sedan tar man kontakt med kommunens miljöskyddsenhet och i samråd med dom kommer man fram till hur anläggningen skall utformas.

Efter ett par veckor så får man ett slags byggnadstillstånd på anläggningen från kommun.
Kostar här 4800 kr.
Då är det klart att börja,börjar man innan detta får man en sankionsavgift (böter).

Först så gräver man en grop med bottenytan 30 m3,den skall vara minst 1,5 meter över grundvattenytan.
1465499640_20160602_110352.jpg


Sedan lägger man i tvättad makadam eller som här okrossad natursten,i detta fallet 16-32.
På detta vanliga 110 markdränrör.
1465499688_20160602_115335.jpg


Sedan täcker man med ytterligare mackadam/singel.
Totalt skall det vara 25-30 cm.
1465499699_20160602_121315.jpg


Sedan skall ett materialavkiljande skikt dit,vanlig geotex fiberduk är att föredra.
1465499710_20160602_140403.jpg


På detta läggs sedan ca 80 cm vanlig natursand fraktion 0-8.
På sanden läggs ett spridningslager mackadam,ca 10 cm och sedan spridningsledningar.
Det är dessa som fördelar avloppsvattnet i bädden.
1465499725_20160602_155752.jpg


Fyll på med ytterligare mackadam runt spridningsledningarna till en tjocklek av totalt 25 cm.
Sedan geotex som materialavkiljande skikt.
Återfyll med stenfri jord så det blir frostfritt.
1465500761_20160603_083848.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Visst är det kul med avlopp.....

Robertberg  
#395473 Hur är det med kontroll av att det ät rätt och riktigt utfört? I Kalmar och Torsås kommun vet jag det räcker med att utbildad entreprenör intygar utförandet.

Avatar Fallback

Re: Visst är det kul med avlopp.....

Robertberg  
#395474 Ser snyggt och prydligt ut förresten! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Visst är det kul med avlopp.....

loppan  
#395496 Jag vet att det i vissa kommuner införs certifiering av entrepenörer som gått kurs hos kommun.
Detta är något tveksamt i juridisk mening då det kan snedvrida konkurensen.
Det speglar även problemet med att inget är enhetligt med avlopp,enskilda tjänstemän i olika kommuner tar olika beslut i samma fråga.
Vissa saker tillåts i den ena men inte i den andra .

I de kommuner jag jobbar i så är det mer att de entrepenörer som kommunen känner till får förtroendet att sköta jobben själv.
Man bör dock alltid ta en del kort för att kunna bevisa vad som utförts.

Om man som privatperson gör jobbet själv så gäller här att man skall kontakta kommun innan återfyllnad sker om de anser att inspektion
behövs.

Man får även efter utfört arbete skriva en entrepenörsrapport som beskriver arbetet samt eventuella avvikelset från tillståndet som skickas in till kommun.

Efter en tid får man ett protokoll tillbaka som säger att man som fastighetsägare har ett miljögodkänt avlopp.

Okunskapen är tyvärr stor både hos fastighetsägare och i viss mån hos tjänstemän.
Det är stora pengar det handlar om beroende på vilket skick de befintliga avloppet man har är.
Ett normalavlopp kostar ca 50.000 inkl moms men prislappen är allt mellan 30.000-120.000 inkl moms efter rot beroende på vilket system man väljer.
Senast redigerad av loppan fre 10 jun 2016, 06:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Visst är det kul med avlopp.....

JensSkoog  
#395497 Snyggt och intressant, Loppan :-BD
De två vertikala rören, är det luftning?

Användarvisningsbild

Re: Visst är det kul med avlopp.....

loppan  
#395498 Ja det är luftrör,bädden måste syresättas så att den biologiska nedbrytningen i den kommer i gång.
Det är ju i praktiken en stor kompost.

   TS
Avatar Fallback

Re: Visst är det kul med avlopp.....

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395504 Visade lite bilder från vår markbädd för min son som också kör grävmaskin.
Hans kommentar var: Visa inte det där för någon inspektör :shock:

Avatar Fallback

Re: Visst är det kul med avlopp.....

haggloader  
#395587 Om man har en dricksvattenbrunn som har radien 40 cm och djup på kanske 6 meter är det grundvattennivån man ser?
Jag har förstått att det är en vattenådra om det kan påverka.

Intressant tråd förresten!

Användarvisningsbild

Re: Visst är det kul med avlopp.....

totaya79  
#395593 Tack för denna info. Detta jobb/utgift väntar mig längre fram. Nu vet jag ju lite mer om vad det handlar om. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Visst är det kul med avlopp.....

loppan  
#395596
haggloader skrev:Om man har en dricksvattenbrunn som har radien 40 cm och djup på kanske 6 meter är det grundvattennivån man ser?
Jag har förstått att det är en vattenådra om det kan påverka.

Intressant tråd förresten!

Både ja och nej. Det ger en indikation om grundvattennivån just där.
En grävd vattenbrunn skall alltid ligga uppströms/högre än markbädden för att inte riskera kontaminering av grundvatten om den ligger inom 50 m avstånd.
Om man har hård och styv lera,gammal sjöbotten som är plan så kan det räcka med 30 m.
Grundvattennivån kan skilja ganska mycket på bara 20 m så provgropen skall vara där man tänkt att markbädden skall ligga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Visst är det kul med avlopp.....

bgl  
#395648 Uppdaterade avloppsanläggningar verkar mest vara ett problem, inte bara för den som måste bygga nytt och betala utan även, allt oftare för markägare som gränsar till aktuell villatomt.
Krav och villkor ökar hela tiden:
1/ slambilen måste kunna köra ända fram till tömningsstället
2/ slambilen ska inte behöva backa för att undvika personer bakom/lekande barn
3/ vägen för slambilen ska hålla för körningen hela året, även under tjällossningsperiod
4/ alltför ytligt förlagda bredbandsslangar måste grävas ner djupare och läggas i skyddad extraslang.
5/ Trafikverkets alla krav på anslutning till allmän väg.
Alla dessa krav i olika kombinationer medför att den egna tomten allt oftare inte räcker till utan att intrång på angränsande jordbruksmark/skogsmark blir nödvändig.
Jag har mer än 30 tomter gränsande till min skogsmark, denna typ av problem börjar märkas även om vårt område ännu inte har prioriterats av kommunen. Vid en slutavverkning för ett par år sedan när jag skotade ca 30 meter från en tomtgräns, sjönk plötsligt framänden i ett blöthål. Det visare sig vara en infiltrationsbädd som byggts på min mark av tidigare husägare, utan jag underrättats varken av husägaren eller kommunen eller att anläggningen var inskriven!
Hur många har drabbats av dessa krav eller konsekvenser, antingen som byggare eller som markägare?

Avatar Fallback

Re: Visst är det kul med avlopp.....

Hema  
#395652 Vilken bra tråd! Men jag har lite frågor, vad är den beräknade livslängden (hört talas om 15-20 år) och när den behöver förnyas, gör man om rådande bädd eller måste man välja ut nytt område för en bädd?

Slutligen om man tänker lite längre, finns det väl risk för att många tomter kommer få brist på lämplig mark om nytt område krävs vid bäddbyte?

Användarvisningsbild

Re: Visst är det kul med avlopp.....

loppan  
#395653 Livslängden är som du säger 10-20 år beroende på belastning,m a o hur många det bor i hushållet och vattenmängd.
Men jag vet sådana som är 30 år och funkar.
De brukar till slut slamma igen och stoppa ,därför är det viktigt att septitanken funkar bra så inte slamflykt förekommer.

Det enklaste är när ny markbädd skall anläggas är och om det finns utrymme att lägga den nya brevid den gamla.
Om den gamla grävs upp så finns det idag inga krav på materialet i den utan det går bra att sprida det på tex en åker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Visst är det kul med avlopp.....

Göt  
#395707 En bra och högaktuell tråd då jag fått mitt 60 år gamla avlopp utdömt (avlopp med enkammarbrunn och stenkista är inte godkänt).

Måste man göra om allt från början då

Användarvisningsbild

Re: Visst är det kul med avlopp.....

JensSkoog  
#395744
Göt skrev:En bra och högaktuell tråd då jag fått mitt 60 år gamla avlopp utdömt (avlopp med enkammarbrunn och stenkista är inte godkänt).

Måste man göra om allt från början då

Är det stenkista utan luftning? Grov ut några när jag var ung, och det var fula saker 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).