Grävmaskiner

Vridbar profilskopa?

23 inlägg 21299 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vridbar profilskopa?

aalg  
#244373 Hej
Jag tänkte försöka plantera lite gran på en gammal myrodling, men innan plantering utförs tänkte jag rensa alla diken som finns där.
Nu till min fråga:
Är en vridbar profilskopa lämplig till dikesrensning eller är det bättre med en tiltbar planeringsskopa?
Maskinen jag tänker änvända är en bandgrävare utan rotortilt.
Tacksam för alla tips och råd :)



   TS
Avatar Fallback

Re: Vridbar profilskopa?

tallen100  
#244396 Planeringsskopa med slänthydralik är inte så dumt...

Användarvisningsbild

Re: Vridbar profilskopa?

loppan  
#244412 Vid dikesrensning så är den tiltbara planerskopan överlägsen i sin mångsidighet.
Vid nygrävning av dike så är profilskopan överlägsen.

Den tiltbara planerskopan med eller utan snurra är ju trots allt den som nästan används till all grävning.
Skulle tro att det är den som sitter på maskin till 80-90% av tiden.

Användarvisningsbild

Re: Vridbar profilskopa?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244420 Tiltbar planeringsskopa aka slänthydraulik är grejen, rotorfunktionen är överkurs.

Avatar Fallback

Re: Vridbar profilskopa?

aalg  
#244428 Tack för era synpunkter.

Angående den vridbara profilskopan så tänkte jag att det kunde vara praktiskt att kunna gå längs efter diket utan att behöva gränsla det med grävaren. Fast det kanske går lika snabbt med släntskopan, det lär ju vara rätt så lättgrävt så man kan kasnke bara sätta ner skopan lämpligt och larva?

Jo, har förstått att planeringsskopan är den som används mest:) Men är ändå lite nyfiken på den vridbara profilskopan. Har ingen större erfarenhet av dikning och dikesrensning, vad är finessen med att den vridbar, funkar det bra eller är dom dåliga?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vridbar profilskopa?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244429 Det är en bra och säkert användbar grej, en sorts budget-rotor med bara en tub som vrider
skopan nästan ett halvt varv. Betydligt mer stryktålig än rototilt.
Kan nog vara intressant som komplement till slänt-hydrauliken i vissa lägen.

Avatar Fallback

Re: Vridbar profilskopa?

aalg  
#244431 Hade faktiskt aldrig hör talas om att dom fanns innan jag såg en annons om en sådan, det var då som tanken väcktes att den skulle vara användbar så man kunde gå brevid diket och gräva. Kanske är bättre att satsa på en stel profilskopa, om man nu ska ha en profilskopa. Hur mycket dyrare kan en vridbar vara?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vridbar profilskopa?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244434 Det är väl eg inte skopan som är vridbar, det är ett mellanlägg som man monterar
i snabbfästet med ett till snabbfäste i så alla redskap blir vridbara, som en rototilt.

Avatar Fallback

Re: Vridbar profilskopa?

Robertberg  
#244439 På samma sätt som det finns släntskopa med integrerad tilt finns det nog profilskopa med inbyggd vridning. det finns iallafall släntskoppor med vridning.

Avatar Fallback

Re: Vridbar profilskopa?

aalg  
#244453 Den jag såg var en skopa med inbyggd vridning. Har sett profilskopor som är byggda så, men det var första gången jag såg en profilskopa som var byggd så.
Verkar inte vara speciellt vanligt, verkar det som?
:)
Allternativen som jag funderar mellan kan väl sammanfattas som:
1. Dika med släntskopan jag redan har.
2. Köpa vridbar profilskopa.
3. Köpa fast profilskopa.
Känns nästan som att jag kommer att behöva en profilskopa av något slag i vilket fall som helst, för lite skyddsdikning och så.
Men det kanske är ett feltänk från min sida, billigast kanske det är med släntskopan och strunta i profilskopa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vridbar profilskopa?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244555 Allt hänger ju på hur mkt investeringsvilligt kapital man har tillgång till för tillfället
en profilskopa anser jag vara naturligt att ha som skogs/jordbrukare.
Och ja, det finns massor med skopmodeller och tillbehör, men alla är inte lika panik med att skaffa
även om det är mer kul med fler grejer.

Användarvisningsbild

Re: Vridbar profilskopa?

loppan  
#244564 Du kan inte rensa ett dike effektivt med en profilskopa som vrids,du behöver rototillten för att få rätt vinkel.
Du kommer att få kompensera en massa med skopcylindern hela tiden för att få rätt vinkel.
Profilskopor är inte till för rensning,dom är däremot riktigt effektiva vid nydikning med eller utan vridning.

Satsa på en bra planerkopa istället,det finns nog lika många modeller som maskinister.
En långbottnad öppen släpper material lätt men är inte särskilt stark att bryta med.
En kort och lite djupare är mycket starkare men materialet fastnar lätt.
Sen rekomenderar jag en med rototilltskärning,alltså med rundade hörn på baksidan.
I skogen skall det dessutom alltid vara liggande cylindrar då de är mer skyddade.

Det är bättre att ha en storlek för liten än en för stor,smidighet är a och o på planerskopan.
Om du har en planerskopa du är nöjd med rekomenderar jag att du kompleterar med en fast profilskopa.
Vad har du för fäste och maskin?

Avatar Fallback

Re: Vridbar profilskopa?

aalg  
#244662 Tack för alla svar, tror det börjar klarna lite i tankarna :)
Grävmaskinen är en 14tons Mitsubishi MS140 med smp2 fäste.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vridbar profilskopa?

loppan  
#244724 Ett lite udda fäste som man inte så ofta ser på beg skopor.
Å andra sidan så brukar dom vara ganska billiga när man väl ser dom.

Avatar Fallback

Re: Vridbar profilskopa?

aalg  
#244728 Nä, grindfästena är ju det som gäller nu.
Ingen som vet av en profilskopa till vettigt pris?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar