Grävmaskiner

Vilken Grävmaskin?

98 inlägg 148926 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

skogsbaronen  
#229280 Vilken är den bästa 7-8-tons grävaren? måste vara ngn som har mindre maskiner i sina garage än
12-30-tons maskiner =).

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

tallen100  
#229290 Bästa är ju svårt att säga, finns ju sketexemplar av alla märken. men volvo, komatsu...?

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

loppan  
#229294 Det är väl som vanligt,ju dyrare dess bättre.
Jag håller dom orange maskinerna högt i 8 tons klassen,alltså Doosan och Hitachi.
Sedan är även Kobelco(new holland) och Yanmar bra grejer.

Volvo är igentligen ett halvbra märke i kvalité rent generellt men säljer då det finns god tillgång till delar till vettigt pris.
Känner dock en som har en Volvo R88 plus och är nöjd med den.

Undvik Jcb och kinamaskiner då de är sämre hållbarhet på dom.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

skogsbaronen  
#229297 Volvo/ komatsu , båda verkar ha bra o smidiga maskiner i 7-8-tons klassen. Sen måste man hitta en lämplig transportkärra...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229305 Jag har en takejob tb68 som jag har renoverat på och börjar få fin ordning på,jag gick på det lite äldre spåret och köpte en ganska glapp och sliten maskin av 86 årsmodell.
Maskinen är en 7 tons bandmaskin med 600mm breda larver.
Begränsningen på maskinerna i den här storleken är frigångshöjden som jag ser det.
breda band med dit svetsade bandstöd är fint att ha vid skogsdikning.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

skogsbaronen  
#229391 Är det ngn som har tillverkat ngn egen modell på kärra för att dra runt grävaren på efter traktorn.

Bild?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

stegmaster  
#229403
skogsbaronen skrev:Är det ngn som har tillverkat ngn egen modell på kärra för att dra runt grävaren på efter traktorn.

Bild?

Lastbil, som er avkapat och ombygd til släp med hydraulisk broms. Tål ca 8-9t.
Kör på i fronten, var det endast er ca80cm högt så rampene er endast 2,5m.
En bild och en video av min tidligare 4,5t som larver på.




DSC00539.JPG

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

skogsbaronen  
#229440 Verkar vara en stabil kärra =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Hema  
#230036 Om nu samtliga kunniga säger stålband, kanske detta kan vara en kompromiss?
Bild

http://www.entrack.se
Gummipads för stålband.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Blivande snickare  
#230051 Ser ut att vara dyra.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Hema  
#230061 Säkert är det så.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

loppan  
#230112 Gummipads är en jättefiffig uppfinning om man ska gå mycket på asfalt med en stål larvmaskin men knappast något för skogen tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

Skogstomte  
#230123 Har en Yanmar Vio 55 med stållarv och en Åkerman H10b med långa breda stållarver.

Yanmaren är jäkligt smidig och stark för sin storlek. Vio betyder att den är "svanslös", inget överhäng bak, smidigt då man bara behöver ha koll framåt. Passar bra på normala traktorvägar då den är 2m bred. Går bra på mosse, har rensat många diken med den. Den är snabb och exakt i hydrauliken. Smidig allround i den mindre klassen, bra som gårdsmaskin. Går att fixa lite vägar med den men att bygga sliter för mycket/går för sakta.

Åkermans grävmaskiner kännetecknas av att de har stor motoreffekt i förhållande till sin storlek och äldre form av hydraulik. De är bra till att ösa mycket och tungt med, typiskt lägga upp vägbankar och lastningsjobb. De pynglar ofta dagens grävare i dessa jobb tack vare stor effekt, dagens maskiner styr ner flödena ganska mycket när det går tungt. Att däremot planera och "peta" med en Åkerman är dyrt i diesel och man har naturligtvis inte samma snabbhet och finkänsla jämfört med dagens maskiner. Åkerman har dock en intressant funktion, om man kopplar in flytläget på bommen så styrs all olja till stickan när man rätar ut/sänker, stickan blir väldigt snabb ut och cyklerna blir kortare. Se denna film [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0BLRz8kwVg0[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

jonathanA  
#230279 Jag å brorsan har en Kobelco sr115 på 13,5ton som vi är supernöjda med, men det krävs ju en kraftig kärra till den eller lastbil!
Jag tycker det är väldigt skönt med kortrumpa!

Morbrorn har en JCB jz70 på ca 8 ton som vi oxå är mycket nöjda med, riktigt aggregat! inget jävla svängaggregat!
En riktigt smidig maskin i skogen, och lätt att klättra upp med på en tippkärra!

Stållarver är det som gäller!
486566_3858807320140_1297797244_n.jpg
Mars-Maj%20032_jpg-for-web-xlarge.jpg

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248719 Har köpt en Kobelco 7 ton som verkade vara i bra skick för sin ålder. Lockad av möjligheten att kunna flytta med egen vagn. Men den blir liten. Att göra en bra skotarväg bättre går bra. Men att göra en dålig skotarväg bra är svårare. Kanske lite skit bakom spakarna till att börja med. Men en tolvtonnare hade inte varit fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).