Grävmaskiner

Är minigrävare dyra att reparera?

20 inlägg 45386 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

machonisti  
#178727 Glapp o. dyl. är besvärligt men synligt och justeras med pris. Komponenter som ger upp kostar två gånger. Vid inköp av maskin eftersom allt verkar vara i skick och en gång till som reservdel.
Visst är timmätaren en utslagsgivare men betydligt viktigare är skötseln under timmarna. Hur länge håller en motor med smutsigt luftfilter tex.

Avatar Fallback

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

Snowblow06  
#178802 Fick beställa ny ventil och tätbricka till bandspänningen på EC 35 som jag upptäckte var skadad när jag servade den och skulle justera just bandspänningen. Brickan kostar 27:- plus moms på swecon eller bricka och ventil för 276:- plus moms. Givetvis så tog jag och beställde till båda spännarna, En pryl som är bra att ha hemma.

Avatar Fallback

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

Tompamannen  
#180561 Jag hade liknande funderingar innan jag började greja hemma. Mina jobb består av ny dränering runt huset, schakta för altan, schakta för en plan, göra lite murar runt huset, lite trappor, höja tomten 1m i ena änden osv. Jag satte upp en max prislapp, och sedan resonerade jag som så att eftersom jag gör allt jobb själv så måste det få ta tid, annars kan jag lika gärna leja bort det. Här kommer även resonemanget in att det är bättre att köpa än att hyra eftersom jag får greja när jag har tid över. Och har jag tiden så behöver jag ingen stor maskin, och gör jag jobbet själv så är det för att spara pengar. Med det facitet så betyder det en mindre maskin och så ny som möjligt för att slippa reparationer. Har jobbat vid sidan om grävmaskiner i 25 år så jag har sett många fåmansföretagare som slitit sitt hår när larvmotorn har skurit på deras maskin eller när en pump har gått.

Så jag köpte en 1,6-tonnare, 5 år gammal för 1,5 år sedan. Jag är helnöjd hittills, inget som har gått sönder ännu. För att flytta material köpte jag en liten kärra till en trädgårdstraktor som jag kopplar på en öggla på schaktbladet.

Jag vet att jag kommer att förlora en del pengar när jag ska sälja maskin när mitt jobb är klart. Men skulle jag hyra maskin vid varje tillfälle så skulle ekvationen inte gått ihop. Jag har kanske kört 100 timmar totalt fördelat på minst 30 tillfällen.

Avatar Fallback

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

nhl21  
#180608 Har en yanmar vio55 -02 som glappar mycket ca 3700 tim nu. Har grävt ca 500 själv. Har man den som en hobby maskin så gör inte glappet så mycket, och jag tror att det är svårt att hitta en bege maskin utan glapp. Var och tittade på en lika Dan maskin som jag har som hade gått nästan 8000 tim och den hade nästan inget glapp alls så att en maskin är slut efter 3000 timmar håller jag inte med om. Kolla på det skicket och att allt låter bra och att alla smörjpunkter funkar, att larverna är ok. Lägg lite tid på att göra en riktig service på maskinen du köper inkl. byte av olja i naven, så har du förhoppningsvis en maskin som funkar i många år.

Användarvisningsbild

Re: Är minigrävare dyra att reparera?

Skogstomte  
#180624 Japp, mycket olika på hur glapp en maskin blir på visst antal timmar. Dels beror det på hur ofta man smörjer (var en maskin på jobbet, det skrek om den) och hur man kör (han ryckte fram och tillbaka för att tömma skopan nära sig istället för att flytta maskinen så han kunde tömma som folk). En del maskiner har gått i något som liknar mjäla, lera med fin sand i, rena slippastan. Kolla i dolda fack i ramen, där brukar man hitta spår av vad maskinen gått i för material.

Kostar man på sig bussningar och expandrar i tid så sparar man hela maskinen och kör mjukt! Det går inte fortare bara för att det dånar och smäller, det går fort när man har planerat jobbet och kan ösa fulla skopor hela tiden till rätt plats.

Har man mycket lerjord eller annat kletigt material kan jag rekommendera gallerskopa, det fastnar inte alls lika mycket i dem så man slipper rista ur skopan hela tiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar