Ny Teknik och Elektronik

Bli helt oberoende av elnätet

51 inlägg 29095 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bli helt oberoende av elnätet

Nybörjare1  
#489606 Tänkte kolla på att bli helt oberoende av elnätet.
Funderar på att köpa solceller och ett teslabatteri för att lösa detta. Ett Teslabatteri för ca 70 000 och solceller för ca 150 000. Har fördelen att jag har en kompis som håller på med solceller och han vill ha en lastare. Så det hade varit väldigt bra om jag kunde "byta" bort den mot solcellerna. Har också en kompis som har ett elföretag och kan där igenom köpa batteriet på företaget.
Kommer även köpa en Tesla model x för att byta ut min hybridbil (som jag tycker är helt värdelös).
Jag har tillgång till ström på företaget. Tanken är då att ha teslan som extra strömkälla när man kommer hem när det drar mer ström med hushållsapparater etc att den med sina 90kw skall klara detta.
Jag har ju nu även köpt en kisa Vedmaskin på 11 kW och den blir tuffast.
Men det handlar om planering. Behöver ju inte köra fulla dagar utan lite då och då och det är bara en liten extra inkomst och för att det är lite kul (blir ju inte direkt rik på att sälja ved har man ju förstått).
Sedan så är ju inköpspriset högt på model x men jag har ett intresse för fina bilar och har en bil i dag som kostar nästan lika mycket i inköp. Model x har börjat komma ner på en 800 nu på begagnat marknaden.
Tanken är ju att ta i stort sätt allt på företaget också (vill ju skatta så lite i det här förbannade landet då allt verkar gå till allt annat än våra barn och gamla).
Så en investering på ca 220 000 kr.
Jag har i dag en årlig förbrukning på ca 12 000 kW. Ta det ggr 1,50 + en säkringavgift med 25amp säkring (står iofs att kisan kräver 32 amp men den är ju på 11 kW så det borde räcka med 25) så blir det med en avgift på ca 7400 kr sammanlagt drygt 25 000 kr om året. Då är hela anläggning intjänad ca 9 år.
Och det är ju om jag skulle köpt den privat.
Nu skall jag ta det mesta på företaget.
När man får dra moms och kostnader i företaget som man skulle ta upp i stället som lön så blir det ju en helt annan grej.
Så vad tror ni? Låter ju bra eller har jag blivit påverkad av elgurun Zalman för mycket :grin: :grin: :grin:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Fredrik Reuter  
#489610 Hej,
Det kan kanske funka. Som early adopter borde du kunna smita under radarn i kanske 9 år.
Om sedan el-profetian slår igenom så kommer du ha både staten och kanske också grannen att se upp för. :shock:

Du har inte gjort några kalkyler på en vedpanna som också genererar el (eftersom du verkar hålla på med ved)?

Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

källshult  
#489611 vedpanna som generera el låter intressant hur funkar en sån hade varit kul och få mer info

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

bgl  
#489612 Ett alternativ är pelletseldad stirlingmotor med samma batteri men betydligt mindre solfångare. Då finns alltid ca 5kW tillgängligt i botten av förbrukningen.
Länk: http://www.inresol.se/

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489613 Undrar om du kan komma undan med hela investeringskostnaden via företaget när du förbrukat x antal av kWh privat?

Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Nybörjare1  
#489622
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Det kan kanske funka. Som early adopter borde du kunna smita under radarn i kanske 9 år.
Om sedan el-profetian slår igenom så kommer du ha både staten och kanske också grannen att se upp för. :shock:

Du har inte gjort några kalkyler på en vedpanna som också genererar el (eftersom du verkar hålla på med ved)?


Jupp, staten lär jaga en i framtiden. Dom är ju redan på elbilsgubbarna med eventuell extraskatt framöver.

Grannen vet jag inte om jag iofs behöver va rädd för? Eller är det något jag missat :oops: :oops: ?

Vedpanna som producerar el låter ju kanon. Visste inte ens att det fanns. Får googla på detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Nybörjare1  
#489623
gnisten83 skrev:Undrar om du kan komma undan med hela investeringskostnaden via företaget när du förbrukat x antal av kWh privat?



Nä det är ju inte säkert. Skv kanske undrar va jag fått mitt batteri och mina solceller i från om dom skulle ut och kolla?
Byteshandel är väl iofs inte olagligt men lastaren tillhör ju företaget så det är inte ok iofs.
Undra om elbolagen och skv kommer sammarbeta framöver?
Tror dock inte det är så vanligt att göra sådana här Åsa Nisse grejer men man vet ju aldrig :mrgreen: :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

totte  
#489634 En fråga från en som inte har koll på solcellsgrejorna: I investeringen, ingår det omvandlare från likström till nätets växelspänning? Måste ju även omvandlas från batteriet när det används som strömkälla.

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

jannee  
#489636 Zalman och vedproducent kommer i alla fall att bli eld och lågor, kan säkert få några goda råd från dessa vise män :grin:
Räkna dock med att investeringskostnaden blir "något" högre än dina optimistiska kalkyler.
För övrigt är det väl så att det ingen vet om far de ej heller illa av 😈

Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Nybörjare1  
#489642
totte skrev:Fråga från en som inte har koll på solcellsgrejorna: I investeringen, ingår det omvandlare från likström till nätets växelspänning? Måste ju även omvandlas från batteriet när det används som strömkälla.


1,40 får svågern för att sälja
Elleverantören satte in en ny mätare också för att kunna sälja och det kostade inget. för att installera batteriet kostar enligt Tesla mellan
8 900 kr till 22 300.
Stödmaskinvara kostar till batteriet drygt 5 000.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Nybörjare1  
#489643
jannee skrev:Zalman och vedproducent kommer i alla fall att bli eld och lågor, kan säkert få några goda råd från dessa vise män :grin:
Räkna dock med att investeringskostnaden blir "något" högre än dina optimistiska kalkyler.
För övrigt är det väl så att det ingen vet om far de ej heller illa av 😈



Ge gärna specifikt ex på vad som blir dyrare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

valtra a 72  
#489646 Batteriet lär väl inte hålla i evighet heller, och annat underhåll lär ju också tillkomma. Så det gäller nog att kolla kalkylen noga.

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

jannee  
#489650 Jag är INTE alls insatt i hur detta ska fungera eller kommer att fungera. Erfarenhetsmässigt vet jag med mig att hur noga man än gör en kalkyl tillkommer det ALLTID till en massa oförutsedda utgifter.
Lämna in en bil för en "enkel" reparation slutar inte sällan med att kostnaden blir betydligt högre än vad som förespeglats
Bygg ett hus inte alls ovanligt att kostnaden i slutänden blir både 20 eller 30 % högre än vad från början varit tänkt.
Det du nu Nybörjare1 tänkt göra hör absolut inte till vanligheten, risken att inte obefintlig att det dyker upp nya frågeställningar = problem som kan bli mer kostsamma än förväntat.
Friskt vågat hälften vunnit, gäller bara att komma över tröskeln. Får i vilket fall som helst önska dig lycka till men personligen tvivlar jag på att det kommer bli så positivt som du förespeglar.
Betänk att den dagen du kopplar bort dig från elnätet har du också sagt tack och goodbye till din elleverantör.
kan senare kosta skjortan att återigen bli inkopplad - om du över huvud taget FÅR bli inkopplad igen.
Bor du på landsbygden är det inget som hindrar elbolaget från att montera ned både stolpar och ledning dagen efter ditt abonnemang upphör.

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489665 Låter som du tänkt fimpa anslutningen till elnätet med eller?

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar