Ny Teknik och Elektronik

Elnätskostnaden skenar i delar av Sverige

5 inlägg 3772 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elnätskostnaden skenar i delar av Sverige

Fredrik Reuter  
#478103 En monopolmarknad som kan mjölkas hur hårt som helst. Det tycks de stora elnätsbolagen Ellevio (tidigare Fortum), Vattenfall och Eon tycka om elnätsmarknaden i Sverige.

Elpriserna är låga men lokalt kan elnätskostnaderna långt överstiga elpriset. Elnätskostnaden har på 7 år ökat 60% inom vissa områden.

Paradoxalt är de största skillnaderna vid Vänerns stränder. Dyraste elnätskostnaderna finns bl a i delar av Värmland där elnätskostnaden per år kan komma upp i 13.800 kr för en villa. Billigast är Lidköping som har 4.800 i samma fall - en skillnad på 9.000 kr per år.

I SVT Aktuellt igår fanns ett inslag där Villaägarna har gått igenom Vattenfalls senaste bokslut. Enligt Vattenfall krävs en rejäl höjning av elnätskostnaden för att ta höjd för drift och underhåll av nätet. Villaägarnas djupdykning visar dock på motsatsen, inget av den höjda elnätskostnaden läggs på drift och underhåll - nästan allt går till vinst i bolaget.

Bild




   TS
Användarvisningsbild

Re: Elnätskostnaden skenar i delar av Sverige

Göt  
#478123 Det är ju bedrövligt, är ju inte så många år sedan ledningarna skulle grävas ned men det sker ju inte överallt och går det till vinst istället är det bedrövligt, visst skall det finnas möjlighet till vinst i ett företag men först ska man väl göra det som ska göras

Avatar Fallback

Re: Elnätskostnaden skenar i delar av Sverige

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478149 Det som är anmärkningsvärt är att med nuvarande prismodell så är det beroende av var i landet man bor vilket pris man får vilket känns konstigt för ett monopol.

Tänkt om Systembolaget skulle köra med samma modell. De vill säga att spriten skulle vara billigare ju kortare den transporterats inom Sverige.

Detta är tyvärr ett dyrt bevis på att det inte går att avreglera en så viktig del som elnät där kunder är i så stor beroendeställning till produkten. (Ingen jämförelse med stycket ovan;-))

Avatar Fallback

Re: Elnätskostnaden skenar i delar av Sverige

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478180 Tekniskaverken som äger nätet där jag bor har på 10 år dubblat både överföringsavgiften och abonnemangsavgiften
Jag har monterat upp solceller som ska till 90-100 % täcka våran elförbrukning.det känns rätt så :-bd \:d/
Läsvärt
https://etcel.se/energi/forstatliga-eln ... r-systemet

Avatar Fallback

Re: Elnätskostnaden skenar i delar av Sverige

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478185
prodilass skrev:Tekniskaverken som äger nätet där jag bor har på 10 år dubblat både överföringsavgiften och abonnemangsavgiften
Jag har monterat upp solceller som ska till 90-100 % täcka våran elförbrukning.det känns rätt så :-bd \:d/
Läsvärt
https://etcel.se/energi/forstatliga-eln ... r-systemet

Jag är ju inget stort fan när man med solceller hävdar att det skulle bli billigare.

Men om elnätsavgifternas ökning håller i sig så kanske man kan få fram en rimlig pay-off snart;-). Men det förutsätter ju att man har 100% effekt- och energikapacitet så man kan koppla bort sig helt från nätet.

Känner bara till Hans-Olov i Göteborg och där är det en bit kvar till kalkylen går ihop.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).