Ny Teknik och Elektronik

Första godkända bandsatsen för motocross / enduro - OneTrack

11 inlägg 8110 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Första godkända bandsatsen för motocross / enduro - OneTrack

Fredrik Reuter  
#425412 Brutalteknik AB i Arnäsvall har som första tillverkare nu fått en ombyggd enduro / motocross med bandsats för snö heltypsgodkänd. Tanken är att byta ut hjulen på enduromotorcykeln eller motocrossen mot en bredare med framtill och bandsats bak, en smal snöskoter skapas. Tillsatsen heter OneTrack.

Förarbevis för snöskoter krävs om man ska köra en ombyggd endurohoj med OneTrack.

Företaget bakom OneTrack finns i Arnäsvall, är nystartat och ingår i BizMaker företagsinkubator. Länsstyrelsen i Västernorrland har gett stöd för produkten.

Bild


http://www.mynewsdesk.com/se/aakroken-b ... en-1703048

http://onetrack.se/





   TS
Användarvisningsbild

Re: Första godkända bandsatsen för motocross / enduro - OneT

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425417 Jaha, blir det mer tattarsafaris över planteringar nu, eller? 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Första godkända bandsatsen för motocross / enduro - OneT

Fredrik Reuter  
#425418 Ja, den risken kan kanske öka.
Men jag är mycket dålig på reglemente för snöskoter (som dessa nya fordon då verkar hamna under). Men det har vi ju flera som är duktiga på på skogsforum så det ska bli intressant att följa diskussionerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Första godkända bandsatsen för motocross / enduro - OneT

axwell  
#425419 Det ser ut som om dom fått idén från buskåkningsskotern Hawk. Samma typ av matta bara fotpinnar, dvs ingen durkplåt för fötterna.

Värsta sorten man kan få in bland barrplantorna, tur att jag bara har 1 sån i grannskapet. 😡

Användarvisningsbild

Re: Första godkända bandsatsen för motocross / enduro - OneT

JörgenO  
#425433 En sån vill min Yamaha TTR ha i julklapp :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Första godkända bandsatsen för motocross / enduro - OneT

DrW  
#425467
Fredrik Reuter skrev:Ja, den risken kan kanske öka.
Men jag är mycket dålig på reglemente för snöskoter (som dessa nya fordon då verkar hamna under). Men det har vi ju flera som är duktiga på på skogsforum så det ska bli intressant att följa diskussionerna.

Visst är det så att plantskogen ska ha kommit upp mer än 1,5 m över snön innan det är tillåtet. Och det ska vara snö alltså. Definitivt ökad risk för skador både på skog och folk. Är ju en maskin som uppenbart är byggd för höga farter i lös snö. Teknikutvecklingen har hunnit ifrån lagstiftningen.

Avatar Fallback

Re: Första godkända bandsatsen för motocross / enduro - OneT

hfab  
#425470 Plantskogen ska nå 2m över snötäcket och du ska ha markägarens tillstånd för att köra i planteringen.
Terrängkörning omfattas inte av allemansrätten, varken på barmark eller snö.

Användarvisningsbild

Re: Första godkända bandsatsen för motocross / enduro - OneT

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425471 Riktigt skoj!
Nu har lantisarna chansen att göra leder och banor för dessa och hyra ut boende
samt kringservice till stadsborna när de kommer och ska köra.
Hyra ut några hojar och guida dem runt i bygden, jätteskoj och bra betalt.
Höj blicken och leverera en produkt att profitera på istället för att bromsa och gnälla.

Användarvisningsbild

Re: Första godkända bandsatsen för motocross / enduro - OneT

DrW  
#425490
hfab skrev:Plantskogen ska nå 2m över snötäcket och du ska ha markägarens tillstånd för att köra i planteringen.
Terrängkörning omfattas inte av allemansrätten, varken på barmark eller snö.


2 m var det ja! Däremot är det inte förbjudet att fara fram i terrängen på snötäckt mark utan markägarens tillstånd vad jag kan se i förordningarna. Förutsatt att man inte skadar något. Borde ju rimligen vara det men så har jag inte uppfattat det. Se sidan 29 och framåt. https://www.naturvardsverket.se/Documen ... f?pid=2564

Användarvisningsbild

Re: Första godkända bandsatsen för motocross / enduro - OneT

DrW  
#425491
Slurfi skrev:Riktigt skoj!
Nu har lantisarna chansen att göra leder och banor för dessa och hyra ut boende
samt kringservice till stadsborna när de kommer och ska köra.
Hyra ut några hojar och guida dem runt i bygden, jätteskoj och bra betalt.
Höj blicken och leverera en produkt att profitera på istället för att bromsa och gnälla.

Ser absolut roligt ut! (Och farligt!) Ser dock inte särskilt optimistiskt på möjligheten att det kan tillföra något till skogsintäkterna! Men motbevisa mig gärna!

Användarvisningsbild

Re: Första godkända bandsatsen för motocross / enduro - OneT

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425498 Jag har hört om en kille i trakten som köpt skog där det finns ett berg, enbart i syfte att köra skoter där.
Det kommer besökare hit till byn just för lössnökörningen, så det finns redan en grund att bygga på.
Nu gäller det att spela det smart och hjälpa stadsborna att tömma deras börsar.
Inte så lätt att motbevisa dig @DrW innan man sett pengarna klirra, men jag är optimistisk.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).