Ny Teknik och Elektronik

Hack The Harvester, i Finland

2 inlägg 2833 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hack The Harvester, i Finland

Torbjörn Johnsen  
#374028 Ponsse bjuder in alla ”hackers, designers and forest machine enthusiast” att delta i finska industryhack.com’s träff i slutet av mars. Titeln på eventet är ”Hack the harvester” och Ponsse hoppas på detta sätt kunna etablera samarbete och nätverk med s k ”Tech startups” och utvecklare. Utmaningar som beskrivs inom skogsmaskinområdet är följande (direkt kopierat från industryhack.com):

Harvester operator
How to make operator more efficient and work feel more pleasant. What happens between the time when operator wakes up, ends day’s work and everything between. Could e.g. gamification, wearables or other things play role?

Contractor & Fleet Management
How could contractor handle every day increasingly growing information mass? There are machine production, diagnostic, Ecodrive and service data available. Operator/Machine comparison can be done in Report software. What kind of reporting possibilities there are if there was also third party information available? What kind of possibilities do we have to make sure everybody does Right/Optimal usage of the machines. How to increase productivity?

Maintenance process
How to help the maintenance to work remotely. Tools to understand the downtime reasons. Predictive tools to prevent need for repair work. Maximising up-time for harvesters. Improving regular maintenance. Maybe using VR or AR for special repair processes.

Läs mer om Hack the harvester här
http://industryhack.com/events/hack-the-harvester/

Det finns även en video om eventet:



Ponsse verkar vara offensiva när det gäller utveckling och framtidssatsningar. Hur ser det ut här hemma i Sverige? Någon som vet om liknande initiativ har gjorts av svenska företag eller svenska nätverk? T ex Skogstekniska klustret/Umeå/Komatsu?

Fredrik skrev i december om svenska hacket "hackforsweden.se" och om möjligheten att försöka få till en skoglig insats i detta generella hack. Här är den tråden: Skogsapplikation i Hack For Sweden?

Någon som är sugen på att vara med och hacka i Vieremä i slutet av mars? 3000 Euro finns i potten för den/de som vinner hacket.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hack The Harvester, i Finland

Aqualize  
#377474 Läste beskrivning, verkar häftigt. Efter att ha tittat på videon om deras nuvarande maskinhanteringssystem så får jag dock lite svårt att komma på något nytt med bas i de data som kan göras tillgängligt.
Däremot lägger man nog Ponsse på minnet, har lite idéer på autonoma maskiner. De verkar väldigt framåt på tekniken.

En sak på listan som jag hajade till på var IBM Bluemix och Watson AI. Molnplattform och AI. Gissar på att man kan få en del kraft för rejäl number-crunching med datat :-)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).