Ny Teknik och Elektronik

Framtidens elbilar görs av skog!

4 inlägg 3133 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Framtidens elbilar görs av skog!

Fredrik Reuter  
#370796 Kommer du ihåg nyheten om att Skog ska bli framtidens kolfiber ?
Nu har Innventia kommit ett steg längre och presenterar idag en modellbil som till delar är gjord av "grön kolfiber" - ligninbaserad kolfiber.

Det intressanta är att ligninbaserad kolfiber troligtvis kommer ha relativt låg tillverkningskostnad men liknande karaktäristik som vanlig kolfiber (tålig, lätt, vridstyv). Dessutom har forskarna tagit fram en lösning där den gröna kolfibern även kan användas i batterier.
Så, stora delar av karossen, kanske chassi och batteri, kan komma från skogsråvara i framtidens bilar.

Vad tror du om det?

http://www.innventia.com/sv/Om-oss/Nyhe ... -i-skogen/



   TS
Avatar Fallback

Re: Framtidens elbilar görs av skog!

åberg  
#370804
Fredrik Reuter skrev:Det intressanta är att ligninbaserad kolfiber troligtvis kommer ha relativt låg tillverkningskostnad men liknande karaktäristik som vanlig kolfiber (tålig, lätt, vridstyv).


Blir det billigare än kolfiber av fossil råvara så kommer marknadskrafterna ge medvind för den ligninbaserade. Det är säkert en bit kvar men det känns som en bra grej det här. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Framtidens elbilar görs av skog!

Fredrik Reuter  
#370911 Hej,
Ja, det mesta verkar vara i sin linda när det gäller grön kolfiber.

Men jag tycker det ser lovande ut, ska bli spännande att följa detta!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Framtidens elbilar görs av skog!

Gydija  
#371023 Det låter lovande! Om inte annat är det bra med fler anledningar till att plantera skog. :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).