Ny Teknik och Elektronik

Missnöjd med Mobiloperatör!! Telenor nån mer?

5 inlägg 3658 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Missnöjd med Mobiloperatör!! Telenor nån mer?

Seb macahan  
#362816 Ja vem är nöjd är väl kanske den direkta motfrågan, men detta är inte bara tanklöst gnäll utan något som jag är lite bekymrad över. Mobiler och bredband är vår tids livsnärv och vi är beroende av det på ett eller annat sätt. Utan o bli för långrandig så ska jag dra lite bakgrundsfakta. Jag har varit "trogen" kund i 20år hos telenor, har egentligen ingen betydelse.
Till att börja med har jag en riktigt tråkig historia om Telenors trygghetsförsäkring men den skriver jag bara om för den som är intresserad, men varning till er alla som har den.
Abonnemanget:
När jag tecknade abonnemanget hette det Bredband 4G upp till 100Mb/s för ca 1år sedan. Alla vet att det har man inte, men efter några test på "bredbandskollen" så kom jag upp i ~80Mb/s. Helt ok för o vara mobilt bredband.
När jag testade nu precis så hade jag 12,7Mb/s och i texten på bredbandskollen står det att mitt abonnemang har 10-40Mb/s.
Lätt irriterad ringer jag Telenor support som bekräftar 10-40Mb/s. Ja men jag har ju tecknat avtal med er för 4G säger jag.
När dom kollat upp det så får jag till svar ja du har till och med 150Mb/s men man ska inte förvänta sig mer än 40Mb/s och du kommer aldrig över den hastighet ???? 😡
Detta ha man alltså ändrat utan att upplysa om det. Får man göra så är min första fråga och är det nån annan som upplevt detta eller liknande?
Nästa "problem". I abonnemanget hade jag först 20Gb i månaden. Detta räckte oftast (för ca 1år sedan), utan extra kostnad och för att jag var trogen kund blev jag uppgraderad till 100Gb i månaden. Nu tar detta slut nästan varje månad. Till saken hör, min fru är nästan helt ointreserad av teknik och läser på sin höjd sina mail 1gång/vecka. Våra barn kollar givetvis på youtube nån gång per dag men max 3h/vecka per barn. Detta tillsammans med lite onlinespel och annat men inte onormalt mycket. Vi streamar musik kanske sammanlagt 1h/dag (hela familjen) samt att jag läser mina mail, kollar skogsforum samt nått eller några klipp på tuben i veckan. Laddar aldrig ner film, spel eller streamar film/serier. Hur är det möjligt att 100Gb kan försvinna på en månad? och hur kunde 20Gb räcka innan.
Det är förbannat svårt att mäta vad man surfar upp, och/vilket gör att det är svårt att kontrollera om man får den angivna mängden. Mina konspiratoriska teorier blev ännu mer besannade när jag köpte till 2Gb surf för några dagar sedan. Allt som är anslutet till Wifi stängdes av förutom min dator. Efter 1,5timme så får jag ett nytt SMS. Din surf är slut!!! 2Gb för o betala räkningar på nätet!. Dagen efter stänger jag ner allt och köper ytterligare 2GB. Detta varade i 4timmar. Sen slut.
Jag har aldrig delat ut vår anslutning eller liknade.
Är det någon som råkat ut för detta mer än jag?



   TS
Avatar Fallback

Re: Missnöjd med Mobiloperatör!! Telenor nån mer?

Bengt.Svensson  
#362878 Vi har "vanligt" bredband hemma, men jag känner igen problemet ändå. För några år sedan låg bredbandet nere och jag skulle betala räkningar med datorn uppkopplad via mobilen. Windows fick för sig att ladda ner uppdateringar så fort jag kopplade upp mig. Detta begav sig på den tid då jag betalade 20kr/Mbyte. Jag gav upp och lade in räkningarna på annat sätt.

Kanske din dator laddar ner Windows 10? Då är 2Gb inte mycket data.

Avatar Fallback

Re: Missnöjd med Mobiloperatör!! Telenor nån mer?

Robertberg  
#362893 Det känns som att något suger data av dig, kanske nåt virus?
Tur man har ett gammalt abonnemang, med fri surf 8)

Avatar Fallback

Re: Missnöjd med Mobiloperatör!! Telenor nån mer?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363009 Vi har varit ute för samma.kontaktade telia i detta fall o det blev att ändra koder o allt man kunde göra(damen skötte detta)sen var det löst.
Det är någon som troligtvis har åtkomst olåvandes.

Användarvisningsbild

Re: Missnöjd med Mobiloperatör!! Telenor nån mer?

Vardon  
#363014 Kolla även så du inte har wifi hotspot aktiverat så nån annan kopplar upp sig som du inte tänkt dig?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).