Ny Teknik och Elektronik

Smartphonen sänker din produktivitet

45 inlägg 14489 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357339 Smartphone underlättar och spar tid!
Perfekt att ringa, fota, maila, surfa och inte minst i skog och mark att använda kartor och gps och hitta sin egen position med är perfekt.. eller att ha kartor med skogliga grunddata inlagda med sig ut i verkligheten inlagda i ....och förstås kalender/almanacka med möten mm inlagt

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

ananders  
#357341 Jag har smartphone. På jobbet använder jag den bara på raster då jag sitter ensam eller med någon av de yngre för då har man ändå ingen att prata med.

Och skulle man titta på sin privata mobil under arbetstid och bli upptäckt av chefen så blir det hett om öronen. :o

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

anersimyra  
#357344
Palakangas skrev:En Samsung Gt-B2710 Xcover 271 är vad jag har och behöver. Angående att sk Smartphones kan sänka produktiviteten kan jag skriva under på. På min arbetsplats är vissa totalt försjunken i en sådan. Vart de än står, går och sitter, är det på en sådan de koncentrerar sig på. Kombinerat med hörselskydd så är de i sin egen värld. Vad hjälper övervakningskameror på maskiner när de tittar på sin egen lilla skärm. Kalla mig gammelställd om ni vill.

En flyktig bekan blev för fjorton dagar sedan totalt tillplattad av en fullastad 40 tons gaffeltruck i SSAB hamn i Oxelösund, tack vare ett oskatt ben kunde man se att det varit en människa, förhoppningsvis kommer man nu att förbjuda ajfoner på jobbet efter detta.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

stegmaster  
#357350 Har en Phone jag med, om den er smart eller inte vet jag inte, men den funkar att ringa med.
Har endast Kontantkort, och bruker kanske 150kr pr år.
Brukas bara i "nödfallen".
Sms kan jag inget med, så dom som skickar mig nåt sånt får aldrig svar. 8)
Det enda posivtiva er att går att ta en bild med den.
Svarar aldrig om det ringer när jag er på jobb. Kollar bara vem som ringt när jag kommer hem.
Det er otroligt irriterandet med folk som sitter och fipplar med Phonen när man jobber.
Då er inte mitt tålamod langt kan jag lova.
Ser ofta när kommunen er och fiksar ting här. Skulle gissa at effektivteten gått ner med minst 50% sen tidligare tider, då folk sitter och prater titt som tett i phonen, och stoppar en maskin typ grävmaskinisten, så stopper ju alla andra ochså jobba.(spadgubben, gubben i traktoren.................)
Inte att alt var bättre för, men jäklar va glad jag er att det inte fanns tlf och datorer då man var i ungdomsåren.
Då var ju folk ute på kvällarna och treffade varandra direkte. Jäklar va jag sakner den tiden.
Nu sitter ju stort sett alla ungdomar inne och kollar facebook, och fandens oldemor. 😡

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

anersimyra  
#357489 Ha ha ha. Min far hade en rörmokare hemma hos sig under en hel dag. När " röris " presenterade sina arbetstimmar sa min far att halva dagen som gått åt till telefonen fick " röris " själv bekosta.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

Fredrik Reuter  
#357491 Hej,
Det är intressant detta.
Och jag tror att det är tudelat för studien tror jag absolut inte tagit upp fenomenet att man kan ringa med telefonen utan det handlar uteslutande om meddelandetjänster, pushnotiser och sociala medier.

Det var inte heller meningen att moralpredika i första inlägget, mer känna tempen.
Jag har pratat med flera skogsentreprenörer som infört förbud för mess och sociala medier, endast prat med handsfree. Av den anledning att det sänker produktionen rejält.

Det gäller som med allt att hitta en gyllene medelväg, för mycket eller för lite skämmer allt.
T ex finns idag frilanstjänster för webbutvecklare där den som tar betalt måste installera en tidsräknare på datorn som håller koll på att det verkligen kodas, G15 släng dig i väggen! :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

anersimyra  
#357495 Min mest ineffektiva arbetsvecka någonsin var när jag var " rörgravsgrovis " åt en kamrat som körde grävmaskin. Hade han gett fan i att svara i telefonen hade vi klarat jobbet på halva tiden.. :surp: och ja..jag gav honom smeknamnet..TELEFONEN.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357500 Lite O/T men bästa sättet att tjäna pengar på är att vara närvarande när hantverkare är i huset eller
på fastigheten :wink:

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

JensSkoog  
#357506
sundelius skrev:Händer att jag slänger ett öga på Skogsforum eller Wordfeud när jag har rast men inte tycker jag det gör att rasten blir längre.

Skogsforum på datorn däremot sänker min produktivitet mycket, varje kväll jag ska göra bokföring ska jag bara kika in och se vad ni har haft för er idag. Rätt var det är så är det dags att gå och lägga sig utan att man fakturerat eller gjort något annat nyttigt :oops: :roll:

Ja, den kvällstiden med Skogsforum, kann snabbt bli lång. Allt för mycket intressant här. Senn har man ju som pensionär tid till datorn vid frukosten efter att dom andra har tagit till skola och jobb.
Men min smartfån, är och blir en fån-fån, som jag kan prata i och använda som kamera :mrgreen: I fickan gäller Sonimen som bara används i nöden :wink:
Känner en rörmokare som fick ge fyken till en av grabbarna som bara satt på smartfånen hela dan :wink:

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

Blivande snickare  
#357547 Ni som tror att ungdomen bara sitter hemma å surfar å inte alls träffas mer på kvällarna har helt enkelt fel. Bara för att man har facebook, twitter, instagram och andra medier betyder det inte att man ger bort resten av sitt sociala liv.
Så gott som varje kväll (undantag ösregn å snöstorm) samlas det ett antal ungdomar i byn. Visst, nån sitter hemma men LÅNGT ifrån alla!

Men sen gnälls det ju igen om ungdomar samlar sig i för stora grupper.. :roll:

Mvh. En som inte har nåt av ovannämnda medier.

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

stegmaster  
#357596
Blivande snickare skrev:Ni som tror att ungdomen bara sitter hemma å surfar å inte alls träffas mer på kvällarna har helt enkelt fel.


Er tyvärr inget jag tror, utan vet. (dock endast här jag själv bor i en bygd i Norge)
Vet givetvis inte hur det er i Finland, eller andra stader i Norge, men här jag bor har jag bra koll på va som foregår(eller snarare inte föregår).
Finns inte en ungdom att se ute på kvällarna i grupper, vara sig sommer eller vinter.
Tidligare var vi minst 20-50stk ute varje kväll med mopedar/mc och senare bilar och bråkadet.
T.eks ser man att ungdomar inte als er interessert i moper/atv/mc/bilar als, dom tar ofta inte ens körkort når dom er 16/18 år. :surp:
Nu er ju flera av mina kompisar foräldre til dessa som er ungdomar i dag, och när jag frågar va dom gör på(då jag knappt vet hur grannens son ser ut), så sitter dom med sin dator och spelar spel, el likn.

Och varför finns det inget interessa för maskiner mer???
Jag och min kompis har ju en hög med maskiner (traktorer, grävmaskiner ,vedmaskiner,.........), men det er ingen av minst 20 barn/ungdomar i närheten som visar interesse för nånting av detta.
Bra er ju det för mig (då jag slipper ha en hög med folk rundt då jag arbetar), men undar var dette interesse blev av??
Da jag själv var ung hadde jag nästan gitt bort högerarmen för att få provköra en grävare eller likn.
Så jag brukar säga til min kompis när vi er i skogen, " bara att hugga ner alt som finns, för det kommer inte bli nåt mer huggandet när vi er för gamle til detta". ( Det går inte avverka lönsomt med skördare/skotare på grunn av terrängen).


Grannen köpte nu somras atv til sin son och dottar(ca 12-13 år), det var roligt i typ 12t, nu klarer han inte dra dom ifrån datoren för at köra nånting als.
Dessutan dras detta med phoner och datorer blant barn/ungdom ofta fram på tv, som et problem, och va man kan göra åt det, så er nog inte bara här jag bor desse problem finns.

Vel, vel detta blev lite off topic, men det er bra att finns undantag som dig blivande snickare, då kanske det fortfarandet finns håp for framtiden. :grin:

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

Blivande snickare  
#357597 Ja med lite tur så kanske jag bor i en undantags by :mrgreen:

(Å andra sidan, här ligger man i soffan med telefon medan man säger att folk är på byn! :P )
Men ikväll orkar jag helt enkelt inte..

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

Blivande snickare  
#357601 Dessutom ser jag Skogsforum som bildande läsning, facebook är väl för det mesta skvaller :mrgreen: :D

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

halvproffs  
#357603 Helt otroligt så nästan exakt lika det är här förutom att här har dom EPA-traktorer som går som vilken bil som helst. Mycket buskörning blir det och även på nationell nivå. Hörde på radion att nån myndighetsperson velade förbjuda EPA-traktorer för dom har sen länge spelat ut sin roll i det moderna samhället.

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

T Landström  
#357609 Skäll inte på barnen ;)
Det är väl de lata föräldrarna som kastar en padda eller telefon till barnen redan när dom är små som ska ha sig en skrapa... "Är ju en bra barnvakt"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).