Ny Teknik och Elektronik

Volvo CE satsar hårt på el och batterier

5 inlägg 3208 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Volvo CE satsar hårt på el och batterier

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Volvo CE satsar hårt på el och batterier

Hema  
#402143 Låter som om det är alla fordon o där med basta, inte att man vill erbjuda.. Jaja det lär väl visa sig.

Användarvisningsbild

Re: Volvo CE satsar hårt på el och batterier

Fredrik Reuter  
#402153 Hej,
Ja, el verkar komma starkt.
Såg en review video på nya Volvo V90 D5. Den fick lite kritik för att kardantunneln inkräktade på benutrymmet bak, men det var ingen kardantunnel utan framtida utrymme för batterier tydligen.

Avatar Fallback

Re: Volvo CE satsar hårt på el och batterier

Hema  
#402181 Har bara svårt att se en framtida begagnatmarknad, när maskinen är över ca 10år..

Om andrahandsvärdet blir väldigt lågt, kommer det väl påverka de som köper maskinen. På så sätt att maskinkostnaden måste tjänas in på den tiden som ägaren har fordonet. Vilket borde betyda att maskinen måste vara väldigt mycket mer effektiv för att totalkalkylen ska hålla. Inte lär uppdragaren vilja betala mer pga. en dyrare maskin, sålänge inte det är (framtida) krav på eldrift i det aktuella området.

Användarvisningsbild

Re: Volvo CE satsar hårt på el och batterier

Skogstomte  
#402201 Elektrisk framdrivning tror jag är framtiden. Brett varvtalsområde med fullt vrid från noll, ganska lättreglerat och med små förluster. I början genereras elen av en förbränningsmotor och budfras i batteri, typ i Elforest. I vissa fall är ren batteridrift att föredra men i slutändan borde man hamna på bränsleceller av något slag.

Generering av gas till bränsleceller kommer ju kunna hjälpa oss att utnyttja överskottsel på ett bättre sätt än att rea ut den på marknaden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).