Diskussion om Qgis!

Svara  35 inlägg  10705 visningar  11 följer

Re: Diskussion om Qgis!

#389619 Kul att det finns en tråd om QGIS och skog!

Jag har hållt på ett bra tag nu och gjort temakartor, visualiseringar av Heureka-skötselprogram, lagt in naturhänsyn och dylikt. Funkar riktigt bra. Jag har också gjort en lite integration med Jordbruksverket så jag kan göra en karta på SAM-ansökan.

Här är en liten temakarta från en Heureka-körning med åtgärdsförslag de två närmaste perioderna. Period 1 är röd Period 2 blå. Slutavverkning rutig, gallring snedstreckad. Etiketterna är inte ideala. De innehåller SI, ålder och ID. Med nya stödet för flera regler för labels så borde de gå att göra bättre etiketter.

Heureka-visualiseringen är än så länge väldigt manuell med massa trixande med textfiler och importer, men det borde gå att göra direkt mot Heurekas MSSQL resultatdatabas.

Jag kör med PostgreSQL som databas i botten. Klart värt när man börjar göra mycket sökningar.

1461938938_qgisexempel.jpg

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443974 Hej, det var ett tag sedan. Men nu har jag fått tummen ur, och gjort något! :)

Till QGIS finns det nu en plugin som heter "Stand Browser", och ligger i centralkatalogen. Med den är det - tycker jag - lättare att bläddra igenom bestånden och få översikt. Förutsätter att beståndet är sparat på de format som finns länkat i tråden innan. Mer dokumentation följer med plugin.

Jag ser detta som ett första steg. Enkelhet är viktigt. All feedback är önskvärd!

Allt är såklart gratis och sker idéellt! :)

@kephart
@Esignman
@ostman
@JPW
@bjed0001
@IT-SKOGVAKTARN

TS

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444144 Misslyckades med att paketera första versionen ordentligt :oops:, så nu ligger det en ny version 1.1 ute. Pröva igen.

TS
Användarvisningsbild

#470041 Hej!

Jag har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på. Jag vill kunna lägga "rullgardiner" i attributtabellen. Om jag exempelvis har kolumnerna kommun, naturtyp osv. Så hade det vara smidigt att ha rullgardiner med massa olika kommuner och alternativen för naturtypskategorin. Så slipper man skriva in det varje gång.
Vet någon hur man lägger in sådana rullgardiner?

Har version 2.18

Tack på förhand!

#476923 Kolla Lageregenskaper -> Fält. Ändra redigeringstyp till Värdekarta ock skriv in vilka värden du vill ha.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
QGIS-plugin av Mangan - lör 11 mar 2017, 11:14
i Ny Teknik och Elektronik
0 svar
1219 läst
av Mangan     
lör 11 mar 2017, 11:14
QGIS + PCSKOG plan av erm - tor 14 jun 2012, 07:38
i Skogsfastigheter
2 svar
1603 läst