3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

Svara  15 inlägg  3939 visningar  4 följer
Användarvisningsbild

3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338397 http://www.vastgotabladet.se/article/sa ... in-nyckel/ :shock: :twisted:
/Niklas

TS
Användarvisningsbild

Re: 3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

#338683 Hej,
Ja, med det goda kommer ofta också ont. Medaljens baksida kanske man skulle kunna kalla det.
Men frågan är hur vanligt det kommer bli att tjuvar kopierar nycklar med 3D-printer?
Kanske är det lite som med dagens elektroniska lås med bilar. Det är ganska enkelt för den som kan att spela in radiosignalen från din "dongle", men det verkar vara väldigt få som gör det...?

#338703 Tycker nog att skribenten är lite väl paranoid.
Så lätt är det inte att kopiera nycklar. Jag har varit hos låssmed och skaffat legal metallkopia som trots att originalet fanns hos låssmeden inte fungerade utan extra puts vid ett extra besök. Att man från foton skall kunna återskapa en nyckel, dessutom med en 3D-skrivare som skriver ut i plast, som dessutom skall klara av att låsa upp en låskolv i metall är väldigt hypotetiskt (plastnyckel=vek)!

Det går, men viss finns det väl värre faror att oroa sig för?

Vore kul om någon med 3D-skrivare kunde beskriva sina erfarenheter (hur många har sådana i nuläget)!

Användarvisningsbild

#370688 3d-skrivare har ju funnits rätt länge, säg ca 25-30år. Det är ju nu senaste 1-2åren det börjat dyka upp hobbyskrivare. Materialen i början var inte av någon vidare kvalite. Men med åren så har materialen utvecklats och håller hög kvalite idag. Industriskrivare skulle lätt kunna skriva ut en traditionell nyckel med tillräckligt hög upplösning och styrka.
Finns ett gäng olika tekniker, alla bygger på att det är lager på lager som bygger modellen.
SLS skriver ut i ett fint nylonpulver, detaljer likvärdiga produktionskvalitet hållfasthet.
SLA skriver ut i epoxi, hög upplösning men sämre hållfasthet. Modeller används ofta som mastermodeller för vakuumnjutning.
Metallprintrar skriver ut modeller i ett fint metallpulver.

finns mer tekniker men det är nog främst dessa tre som används mest idag.

Alla dessa tre printrar används flitigt i svensk industri idag, främst SLS och SLA.

in och läs lite mer om teknikerna på Preshape.se

Användarvisningsbild

Re: Sv: 3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

#370698 Jag har jobbat med efterbehandling/lackering av 3d-printade detaljer i snart 15 år. I början SLAmodeller som man knappt kunde ta i, sen SLSer som går att få nästan hur starka som helst. Sen några år har vi en egen maskin, Dimension heter den o använder sig av FDMteknik, lägger ut en tunn tråd av smält ABS. Denna teknik är nog den som är lättast för hemmabruk.
Grejerna går att använda för tex provmontering men man får ta det lite försiktigt.

Den enda maskinen som jag tror skulle klara en fungerande nyckel är SLS med det bästa matrialet o det kostar. Inget som en hempulare fixar hursomhelst.

Magnus M

Användarvisningsbild

#370700 var jobbar du Magnus? Två i samma branch på samma forum.

Användarvisningsbild

#370758 Är på Elux i Mariestad. Prototypbyggare, Matrialprovning o annat kul [WHITE SMILING FACE].

Magnus M

Användarvisningsbild

#370761 Okej vad har ni för maskiner där? Använder inte ni en del vakuumgjutet oxå?

#370767 Att 3D skrivare av rätt kvalitet kan printa en nyckel är utan tvekan möjligt.
Men vad jag hört om inbrottstjuvar av poliser i min närhet så ska vi nog inte oroa oss för att de ska printa ut nycklar

Användarvisningsbild

Sidekicknicke skrev:Okej vad har ni för maskiner där? Använder inte ni en del vakuumgjutet oxå?

Om du menar vakuumformning så har vi en rädda maskiner för det ja. Även 2 extruders för arken man formar av.

Gjutning i formar har vi inte.

Massor med formsprutade plastdetaljer men dom verktygen ligger hos underleverantörer.

Hjärtat i fabriken är nog anläggningen där höljet isoleras. Höljet i en fixtur, ett ganska avancerat mothåll, sen blåser man i PUskum. Som byggskum x10 typ.

Magnus M

Magnus M

Användarvisningsbild

donky-kong skrev:Att 3D skrivare av rätt kvalitet kan printa en nyckel är utan tvekan möjligt.
Men vad jag hört om inbrottstjuvar av poliser i min närhet så ska vi nog inte oroa oss för att de ska printa ut nycklar

Hehe, näe, det känns inte som en jättestor risk. De kan ju lika gärna skriva ut en kofot som kan öppna mer än en enda dörr. :)

#388562 Har börjat använda en SLA skrivare från Formlabs (gen2). Och det blir väldigt bra kvalité på bitarna nermot 0,025 i skikttjocklek. En bit i bästa kvalité höjd 10 cm och längd/bredd 10 cm tar ca 10 timmmar att skriva ut.

Användarvisningsbild

#388564 Häftigt! Är inte det med vätska som byggmaterial och laser?

Har för mig att den är ganska dyr i inköp?

Användarvisningsbild

#388566 Det skriver ut i vätska. Det som är lite häftig är att den skriver ut detaljen uppåner. Fördel är att man då inte behöver ha byggplatformen i ett stort kar som innehåller från några få liter till ca 250l material. (Beroende på storlek av maskin) Materialet är ju ganska dyrt, ca 700-1000kr/kg.

Tiden du skriver är ju verkligen bara en ca tid. Det beror ju på hur stor volym detaljen har. Stor volym = mycket exponering = längre tid.

Tycker det du skriver 10h på 100mm lät snabbt, särkilt vid högsta upplösning. Volym på detaljen?

Jag är imponerad av formlabs kvalité på utskrifter, riktigt fina.

Tänk på att använda skyddshandskar när du handskas med det ohärdade materialet, det är allergiframkallande. Och använd skyddsmask när du tvättar detaljerna, inte bra att andas in isopropanol, plus att det luktar rätt så starkt. Men detta har du säkert koll på.

Får man fråga varför du köpt en sådan maskin, ska du jobba med det eller bara för nöjes skull?
/N

#388705 Tiden på utskrifter varierar naturligtvis mycket. Jag var nog lite optimistiskt, men jag räknade nog in ytan för stödstrukturer i den tiden. En detaljstorlek på 10 cm tar längre tid i högsta upplösning, kanske 12-15 h. Det ingick ett gäng olika material vid köp. Och det är bara att fylla på då det tar slut och resterna i dunkarna kan hällas över i karet och på det viset tappar man inga "onödiga" droppar. Epoxyn är som du skriver säkert farlig. Men med handskar på är det nog inga problem. Isopropanolen som man tvättar i vet jag inte så mycket om. Men man känner ju ingen lukten från all handsprit som används överallt. Så den är nog mindre farlig för huden än avfettning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Träproteser med 3D-skrivare av Niking - lör 09 jul 2016, 23:20
i Ny Teknik och Elektronik
0 svar
661 läst
av Niking     
lör 09 jul 2016, 23:20
Bygga med trämaterial i 3D-skrivare (Additiv Tillverkning) av Fredrik Reuter - tis 16 jun 2015, 14:05
i Ny Teknik och Elektronik
9 svar
2783 läst
av Niking     
tis 13 okt 2015, 00:14
Vad skriva i skogsbruksplan? av Pensionär - sön 22 mar 2015, 09:25
i Gallring
7 svar
3221 läst
av Botvig     
ons 25 mar 2015, 10:49
Skriva Inbetalningskort på datorn av Naders - tis 09 mar 2010, 10:46