Ny Teknik och Elektronik

Windows 10 installera eller låta bli ?

140 inlägg 101459 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sv: Windows 10 installera eller låta bli ?

Fredrik Reuter  
#349728 Hej,
Tänkte ge mig på en kort uppdatering i ämnet då jag nu helt konverterat till Windows 10 på jobbdatorn.

Kanske är det att det är fredag, men jag måste faktiskt säga att jag är positivt överraskad!
Min installation bara går och går utan några missöden just nu (peppar peppar ta i träd).

Jag är till och med lite imponerad av Microsofts nya webbläsare "Edge", vilket lyft de har gjort!
Den har ett modernt och rent gränssnitt och börjar närma sig Chrome i snabbhet.

Men det som imponerar mest är stabiliteten. Inte en miss ännu, ingen blåskärm, ingen hängning, den bara går s.a.s.

Ger också plus till nya inbyggda "gratisprogramvaran" för virusskydd, defender. Nu har jag iofs inte testat att se hur den reagerar om man ex surfar till en sida med exploits, men den uppdaterar med nya definitioner varje dag och den verkar fungera även den.

Men allt kanske inte är 10:an förtjänst, datorn är relativt ny och har en SSD disk, 16GB RAM och core 7 processor (4710HQ), så det finns lite kraft i den. Kanske är det så att 10:an kräver rejält med resurser, Christinas inlägg här ovan vittnar om det.

Men, som sagt, jag har spottat och svurit åt Microsoft ett bra tag nu så då tänkte jag jämna ut det med något positivt.

10:an verkar än så länge vara en hit!

Hur ser det ut för er andra?

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349732 Har det på alka mina maskiner fungerar utmärkt! Installerade på en äldre bärbar med relativt svaga specs, den blev som ny! Jag tycker W10 verkar kräva mindre av prestanda än ex 8.1

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349733 Farsan uppgraderade o sen bad han mig fixa skrivaren som inte fungerade.
Satt en hel kväll o bråkade med drivrutiner o div fixar som skulle fixa detta men fick tillslut ge upp.
Hur jag än försökte hamnade jag i återvändsgränder
Fick snällt gå tillbaka till 7an.

Skrivaren är en HP Photosmart 1280.

Ska tillägga att det finns myyyycket fixar o program därute som påstås kunna lösa problem
med div kringutrustning i 10.
Så jag känner mig inte ensam.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349741 W10 känns bra, men såklart skulle jag vilja trimma hårdvaran lite till så den matchar modern mjukvara.
SSD är ett absolut tvång för en dator 2015 allt annat känns orimligt gammaldags.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Fredrik Reuter  
#349742 Hej,
Javisst, det känns som att de tagit ett helhetsgrepp om dessa produkter och gjort om gjort rätt. Dessutom har de ju nya Surface Book, en egen laptop/läsplatta på ingång. Den verkar också vara riktigt häftig, men dyr när det börjar bli hårda specar på den.
Den går att få med 12.3 tums (nästan) 4K skärm, I7 processor, 16GB RAM och 1TB SSD, men den landar på över 25.000 sek ...

http://www.microsoftstore.com/store/msu ... .325716000

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#349747 Helt klart finns det folk som inte vill ha win10.. :)
Bild

(Om du låter din dator ligga framme, så kommer den uppdateras till win10)

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349853
Fredrik Reuter skrev:Hej,
. Dessutom har de ju nya Surface Book, en egen laptop/läsplatta på ingång. Den verkar också vara riktigt häftig, men dyr när det börjar bli hårda specar på den.

Om vi nu får den hit... Fast de nya surface pro 4 är inte så dålig den heller!

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349868 Vet inte vad jag tycker egentligen. Körde 8.1 tidigare och upplever inget lyft alls med 10:an. Startmenyn är minst lika jobbig som åttans startskärm att förlika sig med och de appar jag provat har inte tillfört något jämfört med motsvarande riktiga program.

Men tian är det nya standard-os:et så nu är det som det är.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Fredrik Reuter  
#381154 Hej igen,
Hur ser det ut för er nu efter ett drygt halvår, är windows 10 bra eller dåligt?

Jag fortsätter i positivt anda, lite jinxvarning men jag har tagit i trä.
Inte en blåskärm för mig hittills, den har bara rullat och gått.

Fegade dock ur på Windows egna virusskydd och brandvägg efter några månader, vågade helt enkelt inte chansa och kör nu Norton. Men jag skannade vid installationen och det visade sig att även Windows egna virusskydd verkar ha fungerat.

Det känns lite konstigt att skriva detta efter att man har ett litet udda förhållande till Windows, man är uppväxt med det, klarar sig knappt utan det, men har stört sig något så gravt in i bomben på det av och till.

Jag ger nära full pott dock hittills för den version jag kör på denna jobbdator!

Vad tycker ni andra?

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Äboda  
#381157 Lite ovant i början, men man lär sig det nya gränssnittet efter hand. Inte några blåskärmar direkt, men det känns fortfarande lite skakigt och det har blivit några omotiverade omstarter av datorn. Håller med om virusskyddet, har också lämnat Windows egna till förmån för Avast.
Vad som jag saknar är även drivrutiner till en del kringutrustning som skrivare och scanner. Har fortfarande en W7 dator i nätverket för att kunna hantera sådan kringutrustning.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

axwell  
#381176 Nu har jag sedan drygt en månad övergått till Windows 10, det har gått skapligt.
Mina bilder har blivit svårare att hitta.
Litar inte på Windows Defender, tur det efter att i dagarna ha sett vad "PC för alla" skriver om det skyddet.

Avast fick godkänt, AVG i topp tillsammans med ett annat gratisprogam.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

skogsjan695xl  
#381184 Är också väldigt nöjd med w 10.
Enda nackdelen är att jag inte längre kan skriva ut bilder då det inte fond drivrutiner för min skrivare till w10.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Krokmark  
#381186 Jag fick återställa min dator till Win 7 då startmenyn inte gick öppna alls efter ca 2 månader med Win 10.
Alla appar slutade fungera och även en del grundläggande hjälpmedel sviktade betänkligt...
Alla guider hur man blir av med problemet var helt fruktklösa så det fick bli att återgå till ett beprövat OS.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#381194 Vad är bättre i win10 jämfört mot win7?

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381198 Och vad är bättre i win10 än i win8.1? Jag gav 8.1 en ärlig chans med startskärm, charms och allt. Och jag vande mig mer och mer med det. Men win 10 var startskären utbytt och allmänt klabbigare och fulare så jag bytte strax till classic shell som så många andra, och har nu helt enkelt gammal vanlig windowsdator. Appar ger ger jag inte ens en rutten potatis för, har inte hittat någon som varit bättre eller lika bra än motsvarande riktigta program.
Installerade om datorn helt vid nyår och funderade på om jag skulle stoppa in win7 eller win 8.1 men bestämde mig för att jag ändå inte slipper undan win10 i längden, så det var lika att ta tjuren vid hornen med en gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).