Ny Teknik och Elektronik

Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

178 inlägg 76378 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463064
busholle skrev:
Niking skrev:Varför skulle fiber inte vara rotberättigat?
/Niklas

Det är skattemässigt olönsamt att välja alternativet med rot. Grejen är att om föreningen kan ta in pengarna som insats så är de inte momspliktiga medans utgifterna får avdragsgill moms. Detta är konstigt nog helt lagligt och ofta en bra idé för föreningen.
Rot avdraget kan dessutom bara omfatta arbete på egen tomt och den summan är i sammanhanget liten. Betalar man ingrävning från tomtgräns separat så kan man naturligtvis lyfta rot.

Ok!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Amatörhuggare 62  
#463101 Man har sett mycket roligt.
När dom lägger fiber.
Tycker d är dåligt skött.
D går på en höft ,ungefär.

Man måste ju tänka på ,
Hur d läggs. Kan ju räcka.
M en dikeskörning så är d av.
Eller att någon sätter tulpaner i trädgården.
Sen är d kört.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Hugin  
#463437 Kul att det repades liv i tråden, som väcktes då allt här var högst osäkert. - Nu är läget högst mycket bättre; den nybildade fiberföreningen lyckades med bidraget vs länsstyrelsen, avtalade med en bredbandsaktör att ta över ansvar för byggnationen (och att ta över beviljat bidrag) samt att driva byggnationen.
Allt har hittills gått långt över förväntningarna; Beställningar från såväl fastboende, som (långt över förväntat) fritidsboende, alltså en glädjande hög beställningandel! Själva föreningen har avtal med fiberleverantören, att stödja med markägaravtal och ytterligare anslutningar. Läget inom föreningen, är närmast nu, att bevaka att utbyggnaden sker enligt plan.
Angenämt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Delsbo  
#464787 Vår postlåda men grannens ungar..
1500587162_20170720_121615.jpg

Har jobbat med bl.a. processteknik för framställning av optiska fibrer för Telecom sedan -84 men trodde nog inte att jag själv skulle få uppleva fiber in i huset under min tid, pga att vi bor lite avsides.. Men nu händer det grejer. .. :-bd

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Hugin  
#464798 Väcker två frågor:
"... Jobbat medprocessteknik för framställning av optiska fiber ...": Finns det fiber av olika kvalitet på marknaden? Om så är fallet - kan man då misstänka att vissa operatörer använder fiber av sämre kvalitet (= lägre pris) än andra, av konkurrensskäl?

Hört talas om någon typ av "vibrerande plattor", som används för att lägga fiber i tomtmiljö. Dessa skall lämna minimal påverkan i gräsmattor etc. - Kan det vara något sådant som syns i bildens mitt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464806 De som är mitt i bild är en kabelplog helt enkelt

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Delsbo  
#464812
Hugin skrev:Väcker två frågor:
"... Jobbat medprocessteknik för framställning av optiska fiber ...": Finns det fiber av olika kvalitet på marknaden? Om så är fallet - kan man då misstänka att vissa operatörer använder fiber av sämre kvalitet (= lägre pris) än andra, av konkurrensskäl?

Hört talas om någon typ av "vibrerande plattor", som används för att lägga fiber i tomtmiljö. Dessa skall lämna minimal påverkan i gräsmattor etc. - Kan det vara något sådant som syns i bildens mitt?

Strax före millennieskiftet sköt antalet tillverkare av fiber/kabel i höjden (hela värden) ordentligt och många lycksökare poppade upp och skulle tjäna storkovan.. Men som alltid när det skall gå fort så lider företagen av växtverk och kunskapsbrist/personalbrist ... 2001- 2002 sprack hela bubblan och de tillverkare som inte stod trygga med båda fötterna på jorden försvann fort som tusan. ... Även de större väl etablerad kom efter ett par år ner så att kostymen passade den verkliga efterfrågan som fanns.... Under dessa problemår i branschen fanns också många småföretag som lade kabel som jobbade efter filosofin "hur svårt kan det vara" och köpte utrustning och började jobba och använde undermåligt/outprovade material som visade sig snart nog ha stora kvalitets problem...

Idag har vi ( Hudiksvall bl.a. ) företag som både tillverkar kabel och utbildar folk i hur förläggning och installation skall utföras efter gällande standarder.. Kvalitén på telecomfibern är riktigt bra numera både vad det gäller överföringsegenskaper och mekanisk hållfasthet... Så jag är inte speciellt oroad vad det gäller den kabeln. . Jag antar att det är den stora amerikanska draken Corning som levererar storleken av fibern även idag som används i Sverige... Säger jag som jobbat med tillverkning/maskinbyggnad av special fiber under de senaste drygt 10 åren dvs fiber mot olja/gas, medicin, industri området...

Kort sagt så är jag inte orolig över vad som stoppas ner i backen numera ...

Vad det gäller utrustningen som används vid förläggning nu/idag så är jag inte rätt person att uttala mig om detta

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Delsbo  
#507137 Ja nu har vi faktiskt fått en fiber in genom väggen i huset. Dessvärre så är den inte inkopplad till vår växel ännu. Vi har råkat ut för det som flera av er råkat ut för, dvs ännu ett par "amatörer" vid förläggningen dvs man har lyckats trycka till dukter i marken när massor fyllts i diket. Jag är fortfarande övertygad om att materialet (dukter och kabel/fiber) är av bra/normal kvalite.. Vill inte trampa på våra förläggare, men mycket arbete måste göras om nu när vårsolen tinar våra marker..
Jag vill rekomendera en webbsida som ni som inte påbörjat ombyggnad ännu enligt min mening bara MÅSTE läsa även om det är mycket läsning.. Gå in på "www.robustfiber.se" och läs om hur ett projekt som detta BÖR skötas.. Innefattar allt från förberedelser , dokument före start, metoder vid förläggningen, förläggningsdjup, fyllnadsmassor, slutbesiktning, dokument efter besiktning e.t.c. Gör er besväret att läsa igenom dokumenten och få kunskap om vad ni kan förvänta er att få.. Robustfiber ger en rekommendation över det absoluta MINSTA kraven som kan ställas.

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Seb macahan  
#507178 Roligt att det funkar för vissa. Och det menar jag. Här har det dött ut. Glesbygdsstöden som aldrig hamnade i glesbygden har tagit slut sen länge och några nya verkar inte komma. Riskkapital aktörena Ip-only lovade stort och höll litet. Jag börjar snart o misströsta, har t.o m faktiskt börjat lite smått o "forska" i 4g antenn, så länge. Jag tycker i grunden att detta var en bra satsning men som slog väldigt olika. Ibland pratar man med väldigt glesbefolkade områden där det funkat och ibland mer "vanlig glesbygd" där det inte funkar alls. Tråkigt, att i min by har kommunen plöjt ner miljarder i o renovera en tåglänk som inte hade någon efterfrågan men man har glömt all annan infrastruktur och kommunikation. Men nu kommer ju glesbygdssatsningen!!! \:d/ jippie!!! =))

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507180 Stöden till bredbandsföreningar o ch utbyggnaden av fibernät har blitt ett skämt med dom kraven som nu finns av storlek och anslutninggrad som gör de hopplöst för föreningar i områden med många sommarshus/ äldre som inte vill ha bredband.

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Seb macahan  
#507185 Vi fick t.o.m dem. Problemet låg i att för att ansökan skulle ha tillräckligt hög poäng hos länsstyrelsen behövde området bestå av minst 180hus med en anslutningsgrad på 80℅. Samtidigt fick det inte vara samhälle. Det är ganska svårt o hitta 180hus på landsbygden och sedan lvertala dessa om vikten av fiber, men vi lyckades. Tror vi hade 255hushåll 80%, men då hade en grannkonnun skickat in en ansökan oå 100%. Har för mig att vitesbeloppet för att inte kunna styrka anslutningsgraden låg på 20000kr, har vi fått reda på i efterhand........

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507192 Du tillhör Blekinge eller ligger de så långt upp att de är Kalmar?
Blekinge hade lite ansökningar i den förra perioden så när Ringamålafiber ansökte fick dom snabbt o lätt mer pengar än dom borde...
Var billigt att ljuga om de då 😱
Med dessa regler hade vi inte fått något bidrag, när vi ansökte 2011 var vi runt 100 fastigheter med kanske 60% täckning bland bofasta husen och och sen kanske 10 fritidshus som man med fick bidrag för.

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Delsbo  
#507196 Vi var 308 hushåll (ca 90% av fastigheterna) intresseanmälda och vi har en prislapp på strax under 20000 / fastighet. Betalning först vid en fungerande anslutning, dvs ingen betalning såhär långt. Nu har en hel del backat ur intresset pga strulet med förläggningen och att man lovade från början ett fungerande nät till i Julas. Ingen undertecknade en slutlig orderöverenskommelse förrän för ca 2 veckor sedan och det var då ett antal hävdade sin ångerrätt (förstår inte riktigt hur man då tänker! Troligen bara en lust att protestera och visa på ett ogillande hur allt sköttes).. Jag/vi accepterade orderöverenskommelsen och ser inte hur leverantören skall kunna backa ur i nuläget utan enorma kostnader för att backa ur projektet.. Som sagt fibern är inne i huset men det är en hel del jobb/grävning kvar innan det är fungerande..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).