Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Svara  172 inlägg  34455 visningar  24 följer
Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
busholle skrev:
Niking skrev:Varför skulle fiber inte vara rotberättigat?
/Niklas

Det är skattemässigt olönsamt att välja alternativet med rot. Grejen är att om föreningen kan ta in pengarna som insats så är de inte momspliktiga medans utgifterna får avdragsgill moms. Detta är konstigt nog helt lagligt och ofta en bra idé för föreningen.
Rot avdraget kan dessutom bara omfatta arbete på egen tomt och den summan är i sammanhanget liten. Betalar man ingrävning från tomtgräns separat så kan man naturligtvis lyfta rot.

Ok!
/Niklas

#463101 Man har sett mycket roligt.
När dom lägger fiber.
Tycker d är dåligt skött.
D går på en höft ,ungefär.

Man måste ju tänka på ,
Hur d läggs. Kan ju räcka.
M en dikeskörning så är d av.
Eller att någon sätter tulpaner i trädgården.
Sen är d kört.

#463437 Kul att det repades liv i tråden, som väcktes då allt här var högst osäkert. - Nu är läget högst mycket bättre; den nybildade fiberföreningen lyckades med bidraget vs länsstyrelsen, avtalade med en bredbandsaktör att ta över ansvar för byggnationen (och att ta över beviljat bidrag) samt att driva byggnationen.
Allt har hittills gått långt över förväntningarna; Beställningar från såväl fastboende, som (långt över förväntat) fritidsboende, alltså en glädjande hög beställningandel! Själva föreningen har avtal med fiberleverantören, att stödja med markägaravtal och ytterligare anslutningar. Läget inom föreningen, är närmast nu, att bevaka att utbyggnaden sker enligt plan.
Angenämt!

TS
Användarvisningsbild

#464787 Vår postlåda men grannens ungar..
1500587162_20170720_121615.jpg

Har jobbat med bl.a. processteknik för framställning av optiska fibrer för Telecom sedan -84 men trodde nog inte att jag själv skulle få uppleva fiber in i huset under min tid, pga att vi bor lite avsides.. Men nu händer det grejer. .. :-bd

#464798 Väcker två frågor:
"... Jobbat medprocessteknik för framställning av optiska fiber ...": Finns det fiber av olika kvalitet på marknaden? Om så är fallet - kan man då misstänka att vissa operatörer använder fiber av sämre kvalitet (= lägre pris) än andra, av konkurrensskäl?

Hört talas om någon typ av "vibrerande plattor", som används för att lägga fiber i tomtmiljö. Dessa skall lämna minimal påverkan i gräsmattor etc. - Kan det vara något sådant som syns i bildens mitt?

TS

#464806 De som är mitt i bild är en kabelplog helt enkelt

Användarvisningsbild

Hugin skrev:Väcker två frågor:
"... Jobbat medprocessteknik för framställning av optiska fiber ...": Finns det fiber av olika kvalitet på marknaden? Om så är fallet - kan man då misstänka att vissa operatörer använder fiber av sämre kvalitet (= lägre pris) än andra, av konkurrensskäl?

Hört talas om någon typ av "vibrerande plattor", som används för att lägga fiber i tomtmiljö. Dessa skall lämna minimal påverkan i gräsmattor etc. - Kan det vara något sådant som syns i bildens mitt?

Strax före millennieskiftet sköt antalet tillverkare av fiber/kabel i höjden (hela värden) ordentligt och många lycksökare poppade upp och skulle tjäna storkovan.. Men som alltid när det skall gå fort så lider företagen av växtverk och kunskapsbrist/personalbrist ... 2001- 2002 sprack hela bubblan och de tillverkare som inte stod trygga med båda fötterna på jorden försvann fort som tusan. ... Även de större väl etablerad kom efter ett par år ner så att kostymen passade den verkliga efterfrågan som fanns.... Under dessa problemår i branschen fanns också många småföretag som lade kabel som jobbade efter filosofin "hur svårt kan det vara" och köpte utrustning och började jobba och använde undermåligt/outprovade material som visade sig snart nog ha stora kvalitets problem...

Idag har vi ( Hudiksvall bl.a. ) företag som både tillverkar kabel och utbildar folk i hur förläggning och installation skall utföras efter gällande standarder.. Kvalitén på telecomfibern är riktigt bra numera både vad det gäller överföringsegenskaper och mekanisk hållfasthet... Så jag är inte speciellt oroad vad det gäller den kabeln. . Jag antar att det är den stora amerikanska draken Corning som levererar storleken av fibern även idag som används i Sverige... Säger jag som jobbat med tillverkning/maskinbyggnad av special fiber under de senaste drygt 10 åren dvs fiber mot olja/gas, medicin, industri området...

Kort sagt så är jag inte orolig över vad som stoppas ner i backen numera ...

Vad det gäller utrustningen som används vid förläggning nu/idag så är jag inte rätt person att uttala mig om detta

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
bredband (fiber) -vatten-avlopp av Sture Andersson - fre 22 jan 2016, 10:19
i Ny Teknik och Elektronik

12
15 svar
5326 läst
av Niking     
sön 10 jul 2016, 23:38
Ersättning grävning fiber på ens mark av prodilass - fre 14 okt 2016, 19:32
i Skogsfastigheter

12
24 svar
14080 läst
av jannee     
ons 19 okt 2016, 13:39
Erfarenhet av bredband från ICE.net av Sundhult - tis 22 dec 2009, 09:59
i Före och efter jobbet

12
15 svar
5073 läst
av keja01     
tor 30 sep 2010, 23:32
Avdragbar kostnad bredband till skogsfastighet? av kungsis - ons 06 sep 2017, 23:04
i Skogsekonomi
12 svar
4685 läst
av kungsis     
tor 07 sep 2017, 22:04
Staten borde ansvara för bredband till alla av Niking - ons 28 jan 2015, 00:36
i Öppna kategorin
1 svar
805 läst
av Hema     
ons 28 jan 2015, 22:09
Annonser