Ny Teknik och Elektronik

Datorchip tillverkade av träd från skogen

1 inlägg 1809 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Datorchip tillverkade av träd från skogen

Fredrik Reuter  
#331436 Datorchip från trädmaterial, nu kan skogen göra intåg i halvledarbranschen.
Forskare vid universitetet i Wisconsin har nu lyckats tillverka halvledande datorchips med en bas av cellulosa nanofibril (CNF).

Datorchips och halvledarkretsar finns idag nästan överallt. Att de främst är tillverkande av ej nedbrytbara material är ett miljöproblem och det är detta som forskarna för försöker råda bot på.

Om jag förstår artikeln rätt så är det basplattan på halvledarchippet som byts ut mot ett nedbrytbart material med skogsprodukter som bas. "Green chip" kallas nyheten i medier.

Positivt för vår miljö troligtvis, men kräver kanske ändrat beteende av oss som är i skogen med mobiltelefoner i framtiden. Hittar du inte en borttappad telefon inom något dygn är den kass då den påbörjat nedbrytningsprocessen...kanske...

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 123835.htm



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).