Vedmaskiner, flishuggar

Praktisk vedproduktion?

107 inlägg 66354 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201048 Jag trivs bra med min enkla vedmaskin o ett brett plant transportband. Systemet funkar perfekt till mig som ofta jobbar ensam o lägger allt i la. Behöver bara få upp stocken i maskinen o sen har jag bra arbetshöjd hela vägen. Skissar just nu på en vinch för att dra större stock från traven upp i maskinen

Lite filmer:
http://www.youtube.com/watch?v=6iDiC8UJeCI

http://www.youtube.com/watch?v=Z3NN9o0vDpw

http://www.youtube.com/watch?v=zoOXIog7WXA

Magnus M

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201063 Mkt fint.

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

totte  
#201090 Bra tänkt och snyggt bygge! Men visst går sågen lite långsamt?

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201177 Jo den är inte så våldsamt snabb men jag skulle inte tjäna så mycket tid med en snabbare utan att uppgradera klyven oxå. Med tanke på att sågen bara kostar några hundralappar så går den otroligt bra, har mosat igenom 120 kubik med den.

Brytpunkten för kaptid/klyvtid ligger nånstans vid 12-15cm nu.
Det viktigaste för mig är att det är ett bra flöde hela vägen. Nu funkar det bra när jag kör själv o skulle jag få hjälp med avplockningen så går det nästan dubbelt så fort.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

vedförsäljan  
#201186
Magnus M skrev:Jo den är inte så våldsamt snabb men jag skulle inte tjäna så mycket tid med en snabbare utan att uppgradera klyven oxå. Med tanke på att sågen bara kostar några hundralappar så går den otroligt bra, har mosat igenom 120 kubik med den.

Brytpunkten för kaptid/klyvtid ligger nånstans vid 12-15cm nu.
Det viktigaste för mig är att det är ett bra flöde hela vägen. Nu funkar det bra när jag kör själv o skulle jag få hjälp med avplockningen så går det nästan dubbelt så fort.

Magnus M

Är den köpt i lidköping va?
Fint transportband som gör logistiken smidig :smile:

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

sveakatten  
#201195 Magnus M.

Vad är det för såg du har?

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201197 Ja jag köpte den av honom. Den var ganska kass som den var o rent av farlig, lyckades kröka hela maskinen första timmen jag körde. Jag byggde om den ganska rejält, finns en tråd här nånstans om det.
Dom senaste maskinerna jag sett från honom ser nästan ut som min gör nu, tror jag har produktutvecklat lite åt han :grin:

Sågen är nåt billigt från typ Rusta. Minns inte vad den hette.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

totte  
#201205
Det viktigaste för mig är att det är ett bra flöde hela vägen. Nu funkar det bra när jag kör själv o skulle jag få hjälp med avplockningen så går det nästan dubbelt så fort.


Kan bara hålla med! Det där om sågen var bara en randanmärkning, det är helheten som bestämmer om man får nåt gjort.

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201252 Funderar som jag nämnde på att montera en vinch på maskinen för att dra fram större stockar med, Har kikat på en sån här:
http://www.jula.se/elvinsch-1100-cm-min-229200

Problemet är väl att det inte går att frikoppla vajern när man ska dra ut :???:
Är det möjligen nån som sett en dylik med frikoppling eller kan det gå att modifiera tro???

Jag har oxå ett par småmotorer med vinkelväxel för rullbanor som man skulle kunna montera en trumma på, känns lite lurt bara om det fastnar o har sig, nån form av brytfunktion ska man nog ha isåfall. Bara komma på en bra o enkel sådan. Tips är välkomna :smile:

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

vedförsäljan  
#201364
Magnus M skrev:Funderar som jag nämnde på att montera en vinch på maskinen för att dra fram större stockar med, Har kikat på en sån här:
http://www.jula.se/elvinsch-1100-cm-min-229200

Problemet är väl att det inte går att frikoppla vajern när man ska dra ut :???:
Är det möjligen nån som sett en dylik med frikoppling eller kan det gå att modifiera tro???

Jag har oxå ett par småmotorer med vinkelväxel för rullbanor som man skulle kunna montera en trumma på, känns lite lurt bara om det fastnar o har sig, nån form av brytfunktion ska man nog ha isåfall. Bara komma på en bra o enkel sådan. Tips är välkomna :smile:

Magnus M

Vet inte hur din maskinpark ser ut men ett stockbord skulle jag satsa på,men det krävs en lastare eller kran om det ska bli smidigt
Om du inte är så förnulig och bygger som ett stocklyft fast det rullar upp på bordet
En ide vore att bygga som en motorlyft,du lyfter varje bit med en vajer upp på bordet, Bättre en hanlasta iallafall

Jag hade ochså en sån maskin innan,tröttnade rätt fort... men din bliv så kalas ^:)^

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

X-lon  
#201401 Du skulle ju kunna göra ett enkelt stockbord(lyft) med dina snäckväxlar och lite kedjor. Så det blir som en stegmatarbord som böjar direkt på backen. Då blir det ju bara att rulla dit stocken från vältan och upp den går. Då kan du göra stock bordet så långt du vill beroende på hur mycket plats man har.

Om du vill ha en winch skulle jag nog föreslå en nockwinch då är det bara släppa repet om stocken fastnar. Då är också repet löst för att dra ut till nästa stock.

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201650 Bra idéer, jag har inte nåt att lasta med här hemma, bor i ett villaområde o har skogen o traktor 4,5 mil bort.
Nån form av stocklyft har jag klurat på men jag kommer att hamna i situationer där ja måste släpa stocken från vältan fram till stocklyften. Det är därför jag kollat på vischan. Då kan den både dra fram o lyfta upp änden på maskinen. Får jag bara upp änden så går det ganska bra då jag har en driven tandad rulle där.
Nockvinch! Det ska jag kolla på, Tack!;

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

stektlök  
#204281 Jag har juh en gammal självlastarvagn ståendes av modell (lite större än grannens :grin: ). Kanske kunde få in den i produktionen då sådana idag inte är värda att sälja ens. Montera på en eldriven hydralpump ser jag juh flera gjort men då jag endast är mekaniker av "lagacykelslang klass" så känns det som Mount Evrest att bestiga. Sjukt rejält stockbord eller vedtransportband skulle det bli iaf !!

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

stektlök  
#204282 Ps. Detta är en väldigt nyttig tråd !! Ska filma i vår alla moment som jag gör å sedan lägga upp här.... så kan ni få ett gott skratt iaf av onödiga moment som måste bort !!

Kapbordet är juh det enklaste å billigaste jag sett här som jag ska försöka bygga.

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Skogshuggarninorr35  
#204284 Du inte funderat på att sätta en vajer från spaken till klyven till vaggan som sågen sitter på så när du lyfter sågen aktiverar du klyven utan att behöva ta bort handen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).