Vedmaskiner, flishuggar

japa 300a

25 inlägg 11344 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: japa 300a

Månskensbonnen  
#119429 Kisaved
Maskinen du har är samma som min, tittade på bilderna, det som skiljer är hjulstället och att draget sitter i andra änden. Jag tror inte det är så svårt att få dit en handvinsch till transportören. En sak som jag gjort är att ta bort säkerhetsgrinden, ska man inte jag vet, men så länge man kör själv utan hjälpande händer så är risken liten. Japa har gjort det väldigt enkelt för kunderna så dom har nog själva tyckt att den inte var bra. När man kapar virke som är på gränsen att det går i då vill det väldigt gärna fastna i grinden på väg ut ur klyven, när det väl sitter fast är grinden svår att öppna, vilket innebär ovårdat språk och blödande knogar innan man är igång igen.Har inget emot att svära lite ibland men föredrar minsta motståndets lag. Ett annat litet tips är att kolla oljan, när oljenivån går under ett visst slutar maskinen smörja kedjan och den blir varm fort. Oljan kollas med sticka, det finns inget glas, så kolla med tio m3 mellanrum så slipper du undra varför kedjan ryker. :smile:

Trejon
Avatar Fallback

Re: japa 300a

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119711 Okay, bra tips :)

jo klöv en del idag, och svor lite över den där grinden... så den kommer nog åka bort... nått som är lite störande är att kolven kunde gå snabbare, men den går bra mycke snabbare än den gamla maskinen, man blir lätt bort skämd :)

   TS
Avatar Fallback

Re: japa 300a

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120856 var sitter de måttglaset till oljan?
har väl kört ca 10-15meter nu å då borde de vara dax att fylla på lite.. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: japa 300a

Månskensbonnen  
#120872 Inget glas men i påfyllningslocket sitter en mätsticka.

Avatar Fallback

Re: japa 300a

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120921 jo men de är ingen gradering på den.. läste att de skulle finnas ett måttglas i manualen, men har inte orkat undersöka än :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: japa 300a

stegmaster  
#120929
kisaved skrev:har väl kört ca 10-15meter nu å då borde de vara dax att fylla på lite.. :)

Oj, vad kommer den att bruka på milen, om du redan måste fylla efter 10-15 meter?? :shock: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: japa 300a

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120945
stegmaster skrev:
kisaved skrev:har väl kört ca 10-15meter nu å då borde de vara dax att fylla på lite.. :)

Oj, vad kommer den att bruka på milen, om du redan måste fylla efter 10-15 meter?? :shock: :lol: :lol:


nä, men kolla och eftersom Månskensbonnen sa efter 10meter, så vill jag kolla, maskinen är ny för mig så jag har väldigt dålig koll på hur mycket den tar osv...

hur mycket olja tar din ungefär?

   TS
Avatar Fallback

Re: japa 300a

Månskensbonnen  
#120996
stegmaster skrev:
kisaved skrev:har väl kört ca 10-15meter nu å då borde de vara dax att fylla på lite.. :)

Oj, vad kommer den att bruka på milen, om du redan måste fylla efter 10-15 meter?? :shock: :lol: :lol:

:lol: :lol: Skitroligt :lol: :lol: :lol: Allvarligt talat så har jag inte lyckats hitta nåt glas och ren å fin olja e svår å se på en sticka. I instruktionsboken står att finns ingen olja på stickan så fyll på, änden på stickan är tydligen miniminivå. Första gången jag fyllde på hade jag väl kört 20 m3 fub då hade kedjesmörjningen upphört så nu kollar jag mellan 10 å 15 körda.

Användarvisningsbild

Re: japa 300a

stegmaster  
#121022
kisaved skrev:hur mycket olja tar din ungefär?

3,5 liter kedjeolja.
Kan kolla nivån från förerplats.
Den har justerbar pump, som mater lite varje gång svärdet er i "INN" posisjon.

Avatar Fallback

Re: japa 300a

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121049
Månskensbonnen skrev:
stegmaster skrev:
kisaved skrev:har väl kört ca 10-15meter nu å då borde de vara dax att fylla på lite.. :)

Oj, vad kommer den att bruka på milen, om du redan måste fylla efter 10-15 meter?? :shock: :lol: :lol:

:lol: :lol: Skitroligt :lol: :lol: :lol: Allvarligt talat så har jag inte lyckats hitta nåt glas och ren å fin olja e svår å se på en sticka. I instruktionsboken står att finns ingen olja på stickan så fyll på, änden på stickan är tydligen miniminivå. Första gången jag fyllde på hade jag väl kört 20 m3 fub då hade kedjesmörjningen upphört så nu kollar jag mellan 10 å 15 körda.



okay, så när jag inte ser olja på stickan , fyll på :) bra tips, ser ännu 2-3cm på stickan så de är nog rätt lungt då.. :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).