Vedmaskiner, flishuggar

Hastighet hydraulklyv

12 inlägg 7790 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hastighet hydraulklyv

Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7493 Skrev frågan i en tidigare tråd utan att få svar. Provar igen.
Har haft problem med min Kellfri klyv 50 cm i princip sedan den var ny för ett år sedan. Bedrövligt långsam, som sämst 10-12 sek per kubbe. Med hjälp av återförsäljaren byttes pump, slangpaket, kolv men problemet bestod. När tanken=chassiet sågades upp uppenbarades en papperstuss som troligen täppte till flödet.
Nu när maskinen är hoplappad, fortfarande med visst krångel går den ändå hyfsat. Det tar 5 sek från start till vändläget och ytterligare 1-2 sek tillbaka.
Men detta känns ändå som en evighet jämfört med svärfars hembygge som enbart behöver 2 sek för samma moment.
Jag förstår att det är många faktorer som påverkar hastigheten och min fråga till forumet är vilka tider ni har i praktiken på era klyvar. Ut och klocka! Jag är främst intresserad av s.k. proffsklyvar typ Faxes, BalaAgri, Kellfri m.fl.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hastighet hydraulklyv

cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7509
Perjons skrev: Det tar 5 sek från start till vändläget och ytterligare 1-2 sek tillbaka.

Hej Perjons.Jag har själv en Kellfri 50 cm, visserligen ganska gammal, som jag tror jag har liknande tider.Eftersom jag oftast har klyvlängden begränsad till drygt 40 cm tycker jag Kellfrin arbetar hyffsat snabbt.Jag har nu inte klockat de exakta tiderna men visst står jag ibland och väntar på klyven.De 10-12 sek som du skriver känns mycket långsamt för en klyvning på 50 cm.Jag får bekänna två saker:Jag vet inte vilken viskositet oljan i klyven har eller när jag bytte olja sist. :oops:
cpt.Kirk

Användarvisningsbild

Kjellfri

Christer j  
#7514 Grattis!du är ännu en kund som blivigt lurad av Kjellfri.
Jag har en långsam kjellfri 5 tons klyv vars största problem är att den kröker sig när den tar i.
Den reser rygg som typ en katt i rambalken o snart går den väl av.
Den har dock inte krökt sig ännu.Kellfri är skit hel enkelt,jag köpte en betesputs som krånglat sedan första dagen o en endast halft ihopsvetsad sandspridare av samma märke.Men man lär sig av sina misstag o får vad man betalar för.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7518 nån här som provat woodmax vedklyvar ??
tycker dom verkar vettiga ,,,,,

http://www.trejon.se/content.php?s=284

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7519 vi har en kellfriklyv som vi är riktigt nöjda med. kan säga att det betesputsar som kellfri säljer ser misstänksamt lika ut som trejons enklare varianter

Användarvisningsbild
Christer j  
#7535 Jag ledsnade tillslut på min kjellfribetesputs o för tre år sedan köpte jag o grannen en agrimaster ihop.Den har gått ca 30 ha per år helt felfritt,som dag o natt i skilnad. har inte ens bytt några slagor än.Kjellfrin är 5 år o mer eller mindre skrot.Kellfri har ruskigt låg stålkvalite´ i alla dina grejer.
En bekant har ett par pallgafflar med trimafäste av nämnda märke,dom kröker sig välldigt lätt men som han säger det är ju bara att trycka med dom i marken så rätar dom sig i gen.Säger det mesta tycker jag.

Avatar Fallback
Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23993 Jag är skyldig forumet en förklaring till min trilskande Kellfri-klyv. Med hjälp av återförsäljaren bytte vi det mesta på klyven, kolv, pump, hydrsulpaket mm, men problemen kvarstod. Tillslut skar vi upp tanken, och där hittade vi felet - två papperstussar, vilka troligen hade täppt till oljefödet.
Nu går klyven som den ska - men jag är ändå inte nöjd med hastigheten...

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24000 sätt dit en större pump bara... ta bort alla strypningar och kör till skiten kröker sig :lol:

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24007 Nu verkar datumen ha fått fnatt här på forumet! De senaste inläggen är daterade Fr 23 Mar, Lör 22 Mars och Lör 24 Mar :?:

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24009 Kan bero på att det är olika år kanske :wink:

Magnus M

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24125
Magnus M skrev:Kan bero på att det är olika år kanske :wink:

Magnus M


:oops:

Avatar Fallback
Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24632
MasseyFerguson skrev:sätt dit en större pump bara... ta bort alla strypningar och kör till skiten kröker sig :lol:


Har du gjort detta på din klyv? Vad har du monterat för pump? Hur gör man för att plocka bort strypningarna?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).