Vedmaskiner, flishuggar

Vedmaskin för husbehov

13 inlägg 14937 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedmaskin för husbehov

Robin  
#85236 Hej.
Jag har bestämt mig för att skaffa en vedmaskin och vill därför ha alla råd jag kan få!

Jag ska fof. ha den för husbehov. Eldrift är ett krav, är traktorlös för tillfället. Men den kan ju inhandlas senare. Men en med dragstång och 50mm handske är ju smidigt.
Så vilka märken ska jag passa mig för? Köper hellre kvalité....

Vad är fördel/nackdel med klinga eller kedja?

Jag lägger in några länkar från blocket och så får ni bedöma om det kan vara något. Det börjar ju vara dags att handla snart :smile:

http://www.blocket.se/jonkoping/Lennart ... m?ca=4&w=3
Lennartsfors är väl ett bra märke? Denna verkar ju prisvärd?

http://www.blocket.se/skaraborg/Vedmask ... m?ca=4&w=3
Svensktillverkad verkar ju bra?

http://www.blocket.se/dalarna/Vedkombi_ ... m?ca=4&w=3
Kina?

http://www.blocket.se/jonkoping/Vedmask ... m?ca=4&w=3
Kostar därefter..är det värt det?

Tacksam för svar!
/Robin



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedmaskin för husbehov

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85239 Klinga före kedjesåg tycker jag. En hårmetalkinga håller länge om man inte sågar grindhakar :surp:
Mindre med spån och ingen olja behövs.
Transportör är nästa ett krav om du nte har stor familj som bär ved.
Bra fart på klyven är viktig.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin för husbehov

Norrlänningen  
#85243 Utan att själv ha någon som helst erfarenhet utav maskinen i fråga så tycker jag att Lennartsfors verkar vara en fin maskin. Men man vill nästan se den i verkligheten. Kina-maskinen är förvisso billig, men svetsarna på bilden ser lite halvdåliga ut. Men även det är mycket svårt att se bara på en bild på nätet.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin för husbehov

Henrik Petersen  
#85263 Hej
Jag är själva i samma situation, ska köpa vedmaskin nu i vår. Just nu lutar det åt antigen BalaAgri 320, Japa 300(EL) eller en beg. Japa EL/traktor med klinga och vagga som vår lokala maskinhandlare har på G.Det blir troligtvis en av Japa`erna. Den lilla Japa 300 är ju fin, men dyr.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin för husbehov

totte  
#85265 Kinamaskinen för 31' har diskuterats en del här: viewtopic.php?f=13&t=7124&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin för husbehov

Robin  
#85289 Hur står sig Bala Agri mot Japa?
Är det fin kvalité på Bala?

Verkar ju vara en vettig maskin den där 320, men ska man ha den med större elmotorn för klyven eller räcker den lilla?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedmaskin för husbehov

Wolf  
#85296 Har själv skaffat en BalaAgri för ca 3 år sen. En traktordriven helkombi med svärd. Deras "svenska kvalité" är inget att skryta med. Jag skulle föredra vilken finsk maskin som helst före Bala. Gäller givetvis bara denna modell.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin för husbehov

Henrik Petersen  
#85302 Jag tycker Japa verker vare en mer reel maskin än Balaagri, ska du ha en Bala, ska du ta den med den stora motor, priset skiljer inte så jätte mycket. Nordfarm kör ju pangpris på Japa maskiner i mars Japa 300 EL kostar nu 49900.-+M. Det är ju inte mycket mer än BalaAgri 320 + transportör.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin för husbehov

stegmaster  
#85321 För att svara på din fråga, skulle jag villa veta vilken storlek det er på virket du skal göra ved av.
Om du har lite virke som er större enn 25cm, så er det endast kedja som gäller.
Tycker inte att hastigheten på klyven er någon stor sak, då det endast er för husbehov.
Viktigare med en stärk klyv, så at inte virket stannar så lätt i klyvyxan.
Fördeler med klinga har "röjkvist" redan listat, så dom tar jag inte med igjen. Näckdeler med klinga er at du inte kan slipa den själv, dessutan kan du vel kjöpa minst 10 kedjor mot 1 klinga. I tillägg blir det mere bråk med klinga , men det er kanskje inte nåt stort problem med så lite kjörning varje år.
Dessutan går det fort at gjöra ochså en klinga slö, om virket inte er rent för sand/grus( vinchad eller dragit langs väg) :wink:
Dom konkreta maskiner som ni taler om här, aner jag inget om(då jag använder större maskin). Men klinga har jag haft en gång, och det blir garantert den sista.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin för husbehov

Robin  
#85333 Tjockleken på virket kommer nog aldrig överstiga 30 cm, vanligtvis kommer det nog ligga på 20-25 cm.

Jag ska ringa runt lite idag och kanske det finns några ÅF här i stan så man kan åka och kolla "live" innan man handlar.

Hur det än är kostar japan ca 15 000 mer, en elevator är ju dock bra, men det kan jag nog få tag på en beg till Balin.

Vore intressant att höra någon som har just 320in och vad dom har att säga om maskinen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedmaskin för husbehov

Henrik Petersen  
#85977 Ja nu är saken avgjort for min del, har idag beställt en japa 300 EL.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin för husbehov

JEK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87194 Hej.
Har du köpt någon maskin än?
Hittade denna på "nätet". Liknar Lennartsfors. Är det någon här som vet mer om den?
http://www.vedax.se/prod-kombi-60.html
/Jan-Eric

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin för husbehov

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88396 Lennartfors maskinen fungerar bra till det lite klenare
Bild0022.jpg

Men när det blir rejäla bitar så tar jag till den gamla klyven.
Bild0033.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).