Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818450 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

plutten  
#420448 Måste säga stegmaster, jag avundas inte dig och din skogsterräng. Min egen är rena dansgolvet jämfört med din.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Førland  
#420451 det er sånn terreng jeg også har,stenigt och brant

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420470
stegmaster skrev:Det er først og fremst bjørk vi er ute etter, men det blir også litt furu om de er i nærheten.
Gran derimot vil vi helst ikke ha.
Andre løvtre er det lite av, men noe eik finnes.

Selv har jeg nesten full jobb med å springe med wiren til vinsjen, samt kjøre kranen, så det blir mest min jobberkompis som arbeider mest med sagen.
Han har en Jonsered 2152(tror jeg det er) med ,325 13" .
Selv tar jeg ofte bare med en Husqvarna 42 med ,325 13", men skal jeg sage mer så tar jeg med en Dolmar Ps5000
,325 13" med helmejsel kjede (LP). En kanon sag og kjede synes jeg.

Dolmar 5000 skal vel vera ei veldig bra sag, sjølv om eg iķkje har prøvd sjølv. Bjørk er jo veldigt kjekt å hogga. Fint terreng de har mykje skog og ikkje så bratt.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Eremiten 74  
#420472
stegmaster skrev:Jag och min jobbarkompis har varit igång med hugging nu dom senaste lördager med vedvirke innför nästa sesong.
Bilder från i dag.

1480178646_20161126_134418.jpg

1480178648_20161126_134413.jpg

Vilken härlig terräng du har [emoji6] tur att det finns grävmaskin [THUMBS UP SIGN]

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#420489
Eremiten 74 skrev:Vilken härlig terräng du har [emoji6] tur att det finns grävmaskin


:lol: :lol: , helt rett Eremiten, det er et helv,,,,,,,,, terräng. :o
Det enda positiva som er att säga er att det "gratis" virke, om man bara orkar hugga.
Och grävmaskin er et måste, ja. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#420490
stegmaster skrev: :lol: :lol: , helt rett Eremiten, det er et helv,,,,,,,,, terräng. :o
Det enda positiva som er att säga er att det "gratis" virke, om man bara orkar hugga.
Och grävmaskin er et måste, ja. :smile:

Finns rent för många bitar av Norge där dom som äger inte orkar eller vågar ta fat, så stor
eloge till "stegmaster" som hämtar ut ressurser som annars skulle stått där och ruttat på rot. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#424998 Det ökar på i vedhögen. :grin:
Fått hem ca 7 lass, med nästan bara björk, endast 3-4 tall stockar.
Tänkte börja klyva nu til Fredag, då det er meldt regn och skitväder.


1482237752_20161220_122228.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Førland  
#425000 Ser bra ut stegmaster,mye fin bjørk der ja!!Jeg holder på med en vei for å komme til mere tømmer/ved.det er iallefall vått nok i skogen nå,nå vill vi ha frost!!!!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#425002 Jag ser på din välta att du inte lägger rotänden åt samma håll på alla stockar. När det gäller björkveden är jag noga med det. Det är lättare att lägga på uppläggningsbordet så och jag vill också alltid köra stocken igenom vedmaskinen med rotänden först. Kör jag med 4-dels klyven så tycker jag ofta att det klämmer och klyver fult om klabbet kommer med smaländen först.

Det har varit en väldig efterfrågan på ved i vinter och jag har slut sedan länge så till nästa säsong ska jag försöka få ihop 50 m3 mer än tidigare år.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425017 fin haug da der, pjåta du veden oppi 1000 liters sekke eller? lør du eller berre rause du da oppi? Veit ikkje kva som er rett når ein skal selja. Ser noken lør og noken berre lar da ligga hulter til bulter som det kjem ut av vedmaskina. Å lø så mykje oppi 60 liters sekke blir vel for tungvindt. Voldsom loggistikk med ved viss det blir produsert litt volum og ein må ha heile produksjonslinja nokenlunde lika mykje "mekanisert" ifra treet blir hogd til veden er levert ellers stoppa da opp.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#425098 @Førland. Ja nå hadde det snart vært på tide med litt barfrost. Er otrolig bløtt nå.
Men det ser dårlig ut ifølge meldingene, så da det er bedre å ta en rundet med vedmaskinen, mens vi venter på bedre vær.

@svampbob. Jag vänder ochså stocken med roten först, men int förr jag laster på stegmataren til vedmaskinen.
Har lite blandad på skogsvagnen, annars blir lasten så konstig(hengande) om man laster alla rotender mot grinden.
Har oftast lite bråttom när jag kommer hem med lasten, så vänder altså inte på stockarna(som ligger fel väg) förr själva upplastningen til vedmaskinen i samband med kapning/klyvning.

@can, Ja alt går i 1000l sekker, men vi lør ikke veden opp i sekken.
Vi fyller 3 sekker om gangen, så 1 man har til oppgave og ordne med/i sekkene, så veden kommer ut i hjørnene og blir godt fyllt.
Samme person svinger selv transportøren til ledig sekk, så han ikke får veden i hodet når han står bøjd over sekkekanten.
Senast redigerad av stegmaster tis 20 dec 2016, 20:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425099 ja då går da nok onda

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

stektlök  
#427921 Hej på er !
Körde igång med lite vedklyvning idag! Bra att komma igång så torken tar fart när våren kommer.
Kör upp ett lager utomhus i år. Tror ni det kommer torka igenom hela ruggan? Den blir ca 3x5 m och 2 m hög med staplad ved. Kapar som vanligt ur kranen på skogsvagnen och sedan lastar i skopan och kör fram till klyv och vedhög. Det blir då 4 ggr (då räknar jag klyv och lägga bitenpå plats som 1 ggr) som jag plockar varje bit tills den hamnar i pannan. Jag och mitt rekordeliga frunTimmer :) kommer samarbeta med detta så går det riktigt smidigt och fort.

Hoppas er vedupparbetning går som smort i vinter och vår :mrgreen:
Nu öser vi på!

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Göt  
#427923
stektlök skrev:Hej på er !
Körde igång med lite vedklyvning idag! Bra att komma igång så torken tar fart när våren kommer.
Kör upp ett lager utomhus i år. Tror ni det kommer torka igenom hela ruggan? Den blir ca 3x5 m och 2 m hög med staplad ved. Kapar som vanligt ur kranen på skogsvagnen och sedan lastar i skopan och kör fram till klyv och vedhög. Det blir då 4 ggr (då räknar jag klyv och lägga bitenpå plats som 1 ggr) som jag plockar varje bit tills den hamnar i pannan. Jag och mitt rekordeliga frunTimmer :) kommer samarbeta med detta så går det riktigt smidigt och fort.

Hoppas er vedupparbetning går som smort i vinter och vår :mrgreen:
Nu öser vi på!


Har samma klyv som du och radar veden direkt efter klyven fast under tak. Jag kom på att om jag ställer en skottkärra framför klyven och lägger ifrån mig veden som jag klyver så spar jag mycket arbete.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

stektlök  
#427924 Om ni zomar och titta igenom träden bakom vedhögen så kan ni se en vattenspegel skymta en bit bort. Det är min våtmark 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).