Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 825558 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#419809
jannee skrev:Man kan på vedhögen se hur gammal husägaren är :grin:

Då fattar jag att jag drar på åren, eftersom jag drog
ett lass med mestadels bok till vedbacken idag.

1479913679_bok_fra_aoge_23_11_16_(2).jpg


Kunden som jag har huggit för, skulle bara slänga det här :surp:

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#419811 Du JensSkog måste ändå härstamma från Småland, allt du gör bevisar fall detta :grin:
Offra några dagar och gör en riktig efterforskning :!:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419849 Ned til ca 4-5 cm er passelig til ved, det som er tynnare kan ligga igjen i skogen

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#419899
halvproffs skrev:
Hema skrev:Sedan borde det vara enklare att sköta värmen i en vedspis med grenar än vedträn. Måste vara lite yrkeskicklighet att se till att hålla rätt värme i spisen vid matlagning minst sagt.


Blir det för varmt är det bara att dra kastrullen åt sidan. Finns många temperaturer på en vedspis.

Koka är väl en sak, men steka och då särskilt använda ugnen är en annan sak i mitt tycke iaf. Jag imponeras iaf.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#419904
can skrev:Ned til ca 4-5 cm er passelig til ved, det som er tynnare kan ligga igjen i skogen

Det som är klenare än 4-5cm följer ju ofta med
eftersom det sitter på det som är lite grövre :lol: :lol:

Och bra ved blir det, kapat i mitt specialkapställe i 15 - 20 cm längder
och senn packat i 40 l. säckar och lämnad till turk - populär ved som inte är
så svåreldat som mycket av det man köper som ofta är digra klabbar. :wink:

"Små smulor är ochså mat, sa Fanden, han åt flugor" :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Elfving  
#419913
can skrev:Ned til ca 4-5 cm er passelig til ved, det som er tynnare kan ligga igjen i skogen

Har folk i bekantskapskretsen som frågat om de fick ta ved från en eftersatt "djungelröjning" upp till 10cm diameter. Självklart får ni det var mitt svar! Frågeställaren var den sorten som knappt gått i en skog, och än mindre försökt dra fram vedbitar i ett virrvarr av stammar på marken. Naturligtvis var inget kvistat, ingen kvistar med röjsåg.
Han hade åkt förbi och tyckt att där fanns ved att hämta men i slutänden gav han upp på platsen när det visade sig vara jobbigt...

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#419915 Inte många hundre meter från här jag bor, ligger ett kalhygge efter en avverkning
sist sommar. Det är bredvid vägen, och många gångar i veckan ser jag ett äldre
fruntimmer som går där och pluckar grenar och bitar i ett par Ikeabärkassor som
hon drar med sig på cycklen. Det är ingen fattig stackar, hon gillar bara att göra
det. Senn har hon gratis ved och har haft det i många år. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419916
JensSkoog skrev:Inte många hundre meter från här jag bor, ligger ett kalhygge efter en avverkning
sist sommar. Det är bredvid vägen, och många gångar i veckan ser jag ett äldre
fruntimmer som går där och pluckar grenar och bitar i ett par Ikeabärkassor som
hon drar med sig på cycklen. Det är ingen fattig stackar, hon gillar bara att göra
det. Senn har hon gratis ved och har haft det i många år. :wink:

Det är riktigt kul att folk gör sånt, de får motion och slipper vara på gym osv
samt att intresset för skog finns och det kan bli riktigt snyggt åtm närmast vägen.
Vi hade en specialgubbe i grannbyn som gjorde liknande, fast han hade en skranglig kärra
efter cykeln som han drog hem fynden i, hans gård såg risigare ut än hyggena.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

totte  
#420012 När vi bodde utanför Vännäs och körde in till samhället så såg vi ofta ett äldre par som parkerat bil och släp utmed vägen och gick sedan ner i röjskogen och drog ihop fulla släplass med ved. Det höll på och blev lass efter lass. Upprepades varje år.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

totte  
#420013
Hema skrev:
halvproffs skrev:
Hema skrev:Sedan borde det vara enklare att sköta värmen i en vedspis med grenar än vedträn. Måste vara lite yrkeskicklighet att se till att hålla rätt värme i spisen vid matlagning minst sagt.


Blir det för varmt är det bara att dra kastrullen åt sidan. Finns många temperaturer på en vedspis.

Koka är väl en sak, men steka och då särskilt använda ugnen är en annan sak i mitt tycke iaf. Jag imponeras iaf.


Bodde med enbart vedspis när jag var grabb. Minns hur morsan öppnade ugnsluckan och höll in handen ett par sekunder och sen justerade brasan. Det var temperaturmätningen. Blev alltid lagom bruna bullar. Imponeras fortfarande när jag tänker på det.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

stektlök  
#420082
totte skrev:När vi bodde utanför Vännäs och körde in till samhället så såg vi ofta ett äldre par som parkerat bil och släp utmed vägen och gick sedan ner i röjskogen och drog ihop fulla släplass med ved. Det höll på och blev lass efter lass. Upprepades varje år.


Nu måste vi väl snart diskutera lagligheten i detta ? (Vi förutsätter att en person gör detta utan lov)

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

totte  
#420174 Det var med all säkerhet gjort med lov i det här fallet. Knappast troligt att markägaren inte skulle vetat om det, när det skedde i fullt dagsljus, med full insyn från en allmän väg och under många år i följd. Kan t o m vara så att de ägde marken, det vet jag faktiskt inte.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#420379 Jag och min jobbarkompis har varit igång med hugging nu dom senaste lördager med vedvirke innför nästa sesong.
Bilder från i dag.

1480178646_20161126_134418.jpg

1480178648_20161126_134413.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420413 stilige bilder, kva sage og kjede bruka du stegmaster? Mykje fin bjørkeved der, er det kun den du tar eller tar du gran, fora og andre lauvtrer og ?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#420445 Det er først og fremst bjørk vi er ute etter, men det blir også litt furu om de er i nærheten.
Gran derimot vil vi helst ikke ha.
Andre løvtre er det lite av, men noe eik finnes.

Selv har jeg nesten full jobb med å springe med wiren til vinsjen, samt kjøre kranen, så det blir mest min jobberkompis som arbeider mest med sagen.
Han har en Jonsered 2152(tror jeg det er) med ,325 13" .
Selv tar jeg ofte bare med en Husqvarna 42 med ,325 13", men skal jeg sage mer så tar jeg med en Dolmar Ps5000
,325 13" med helmejsel kjede (LP). En kanon sag og kjede synes jeg.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).