Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818394 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#415116 Så är det. :smile:

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#415132 Finns undantag :wink:

Jag har en känning som varje år får ett par slepvagnslass, och han vill allra
hälst ha turrgran och det spelar ingen roll om det finns lite röte i den. :surp:

Den sprakar så trevligt i gjutjärnsspispisen, enligt han, och
värmer nästan innan du har fått eldat upp :lol:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415139 tørrgran er bra grei fann ei tørr sitkagran i fjor vinter, sjelden at dei trenå der daua, men den hadde iverfall sagde det ned og kløyvde det opp kunne berre hiva da rett i ovnen. Ask skal og kunne brennast rå ifølge ein nabo men da har eg aldri prøvd sjøl, men han sa at det var mange som hadde berga seg med da.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#419445 Varit på ett trädgårdsjobb idag, och då blev det ett slepvagnslass till vedbacken.

1479743795_fururask_aoge_s_21_11_16_(6).jpg


När jag ser på vad jag dragit med mig, så känner jag att det
finns en bra portion Smålänning i mig :lol:

Men, det blir ved, och det brinner bra :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#419449 Man kan på vedhögen se hur gammal husägaren är :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#419454 Väldigt grovt jämfört med grannen och han är inte smålänning vad jag vet :grin:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

tallen100  
#419455 Småland sträcker sej lång upp i landet, ibland iaf :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

isteskog  
#419459 Vet en i byn som hugger "pinnar" :smile:
Sa åt honom en gång på vårn att han måste passa sig för skatorna. -Vadå, passa sig för skatorna sa han. -Passa på och täck vedhögen, sa jag. -För skatorna håller på att bygga bon nu retades jag. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#419465 :grin: Så brukar vi skoja här också. Grannen som inte är så pigg längre tog reda på tallkvistar som i grovändan var upp till ca7cm. Inte många fub på ett sånt lass med bara krokiga grenar. @isteskog; i morgon hälsar i Bollnäs så om du är hemma och jag får hälsa på så kommer jag gärna.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Göt  
#419469 Är mycket värme i de där pinnarna

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

isteskog  
#419470 Du är mycket välkommen Halvproffs! :smile:
Jag har skickat ett meddelande till dig, hoppas det gick fram. Min dator lackar ur hela tiden .... 😡

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

sundelius  
#419502 Hade två "Änglagårdsbröder" som grannar när jag flyttade hit, de var världens bästa grannar :!:
När jag högg gran gick de alltid efter och tog kvisten till kökspannan, bästa veden sade de.
Sen ropade de alltid in mig på grogg och då skulle jag se den blåa lågan i kökspannan.
Så värmevärdet i grankvist är grymt, sen att det blir mycket jobb per kubik är en annan femma :smile:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#419508 Min mormor eldade endast med gran/tallgrenar/kvistar och kottar i köksspisen sommartid. Minns hennes dagliga rundor åt skogen för att samla ihop detta. Hon gick iväg med en skeppekorg och risbit.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#419522 Sedan borde det vara enklare att sköta värmen i en vedspis med grenar än vedträn. Måste vara lite yrkeskicklighet att se till att hålla rätt värme i spisen vid matlagning minst sagt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#419549
Hema skrev:Sedan borde det vara enklare att sköta värmen i en vedspis med grenar än vedträn. Måste vara lite yrkeskicklighet att se till att hålla rätt värme i spisen vid matlagning minst sagt.


Blir det för varmt är det bara att dra kastrullen åt sidan. Finns många temperaturer på en vedspis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).