Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818279 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#486023
sundelius skrev:Blev sugen på att dricka kaffe med dig och björnjägaren, såg trevligt ut.
Gott att du är på banan igen så att vi får lite humörhöjande inlägg 🤗

"björnjägaren"
Sundeliusjägarn va? :d :wink:

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

sundelius  
#486047
Erre skrev:
sundelius skrev:Blev sugen på att dricka kaffe med dig och björnjägaren, såg trevligt ut.
Gott att du är på banan igen så att vi får lite humörhöjande inlägg 🤗

"björnjägaren"
Sundeliusjägarn va? :d :wink:

Toppredatorer vilket som :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#486056
can skrev:Siå da blei nevnt før i tråden her, kor hardt er bøk å saga i med motorsag? Tok noken kapp i går og blei overraska over at da ikkje var hardare, mulig da kan ha vore noke Anna, Var iverfall blytungt å flytta på så veit ikkje heilt kva da ellers skulle ha vore

Om du har. vass kedja så är båda bok och ek lettsågade, isär när dom är
frusna, men tunga när man ska lyfta klabbarna :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#486059
sundelius skrev:Blev sugen på att dricka kaffe med dig och björnjägaren, såg trevligt ut.
Gott att du är på banan igen så att vi får lite humörhöjande inlägg 🤗

Slurfi skrev:Ser oerhört bra ut.

Ni är hjärtligt välkomna - har alltid extra koppar i bilen, @sundelius och @Slurfi 🤗
Kaffen idag vär i.ö. perfekt enligt "björnjagaren" :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486066
JensSkoog skrev:
can skrev:Siå da blei nevnt før i tråden her, kor hardt er bøk å saga i med motorsag? Tok noken kapp i går og blei overraska over at da ikkje var hardare, mulig da kan ha vore noke Anna, Var iverfall blytungt å flytta på så veit ikkje heilt kva da ellers skulle ha vore

Om du har. vass kedja så är båda bok och ek lettsågade, isär när dom är
frusna, men tunga när man ska lyfta klabbarna :wink:

OK eik,Ask eller alm var da iverfall ikkje kan prøva å posta eit bilde ein dag. Muligens lønn?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#486691 Testade videokamran idag när jag gjorde lite mysved som behövs när man ska elda upp i kaminen.

Sparar grankubbar som inte har för mycket kvist till det här. I den kubben jag klyver här fanns det kvist som jag inte visste om, så det gick lite trögt :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#486692 Videoen fungerer ikke hos meg. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#486725 Hej @Fredrik Reuter
Går det inte att ladda upp MVI filar?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Fredrik Reuter  
#486727 Hej,
Jodå, det funkar, problemet här var att videon laddats upp flera gånger och det blev dubbletter, det gillar inte YouTube. Jag tog bort dessa och klippet ovan ska fungera nu.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#486734
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jodå, det funkar, problemet här var att videon laddats upp flera gånger och det blev dubbletter, det gillar inte YouTube. Jag tog bort dessa och klippet ovan ska fungera nu.

Jaha, så det var mig som klantade det till som vanligt :(( :((

Känd fenomen i det mesta när jag ska göra något elektronisk.

Tog mig en timma i går kväll att få värmepumpen till att leverera värme och
inte kyla efter att jag hade tagit elen till den :roll:

Nu funkar det, @stegmaster :grin:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Tosca  
#486750 Vilken blåsning!
Jens du kanske skulle hyra in isbjörnar, de verkar ju ha problem att hitta riktig kyla nuförtiden...

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#487095
can skrev:Siå da blei nevnt før i tråden her, kor hardt er bøk å saga i med motorsag? Tok noken kapp i går og blei overraska over at da ikkje var hardare, mulig da kan ha vore noke Anna, Var iverfall blytungt å flytta på så veit ikkje heilt kva da ellers skulle ha vore

Tog ett par provkap i ek och bok idag, @can , med MS361 och 18" svärd. Kedjan var inte i
toppskick, men bra nog när man sågar saker som har legat på marken. :wink:



Hårdt virke, men lättsågad. Tog bara ett par bitar som låg där, och resultatet blev som så.

1513796119_kappe_eik_og_bok_(2).jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487105 Syns da ser skarpt ut hos deg! Nesten så eg lure på om ein skal begynne å slips istadenfor fila, antar du har gjort da, men sliping har eg null erfaring med. Er vel noke med da og kan eg tenka meg. Men vinkla må jo bli annerledes av ei skiva i forhold til ei rund fil. Sikkert debatert opp og ned i mente men kva er best fila eller slipa? Eg har aldri engasjert meg i debatten, men eg er open for andre måtar å gjera ting på enn dei eg Helde på med sjølv og.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#487153 Sliping gir i alle fall kjeder m like vinkler, samma dybde i uttaket under skjäreeggen og lik rytterhöyde. Så er det bare å öve seg på å stille inn, lage rett profil på slipeskiva og jobbe rolig og forsiktig. Har proffkunder som er veldig fornöyd og heller kommer og får slipa hos meg enn å file sjöl. Som pensjonist har jeg jo tida til å legge litt ekstra i jobben siden jeg ikke må rekke et visst antall kjeder i timen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Davvi  
#487194 Sitter och funderar vad som är vettigast, köpa kluven ved lokalt för 750kr m3, hämta 25mil bort för 450kr, köpa långved levererat hem för 400kr eller vedposter av Allmänningen för 100kr men måste då också ta motorsågkörkort eller sista alternativet som också tar mest tid och transport att såga 'gratis' 23mil bort och frakta veden hem :???:
Kruxet är ju att det är både bra motion och lite roligt att hålla på. Handlar om kanske 5 m3 om året.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).