Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818310 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

svenolof56  
#463868 Jo, jag vat på Elmia i regnet och tittade noga på hp43. Demomaskinen gick bra och det löpte på fint även med litet grövre bitar.
Hoppas dom snart åtgärdar felen på din maskin! Det hör nästan till att det kan vara en del barnsjukdomar med en ny modell.
Jag funderar på en kombimaskin, ifall det skulle vara något läge där det inte finns tillgång till så kraftiga säkringar som det erfordras.
Använder du styrplattorna vid kapningen? Såg i Koneviesti att dom tyckte att hanteringen av sista biten var obekvämt och borde sitta på joysticken istället för på en skild brytare.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#463874 Jag har styrplattorna på vid alla kapningar och väldigt sällan hamnar klabben snett i rännan. Med större stockar och kortare längder är styrplattorna speciellt viktiga.

Sista biten går oftast att köra rakt ner i rännan med joysticken/matningen. Endast dom största bitarna kräver hjälp av styrplattorna i det läget. Styrplattornas styrventil är helt manuell så att ersätta den med elknappar är inte helt simpelt men kanske fabriken kan erbjuda det för ett tilläggspris.

Combi-versionens tilläggspris var såpass litet att jag tog den fast jag själv inte behöver traktordriften alls.. Min maskin har aldrig ens varit fast på trepunkten. Återförsäljningsvärde är troligen även lite bättre på combiversionen..

Koneviesti-artikeln klagade även på spånsugens effekt.. Hade du tänkt ta det tillvalet eller kör du med separat spånsug? Original spånsugen gör en snäv 90gr krök genast vid sågen som säkert tar bort största delen av sugeffekten.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

svenolof56  
#463886 Jag tänkte ta den integrerade spånsugen, då jag trodde att det var bra att ha allt samlat på ett ställe. Såg att du har en separat sug och antar att det ger effektivare renhållning. Vet inte ännu hur jag skall välja.

Tänkte fråga om du är nöjd med hur mycket splintved och annat skräp som den rensande elevatorn tar bort. Läste att det inte är lika lätt att få maximal funktion vid fyllning av säckar jämfört med att lasta i hög eller släpvagn.

Såg på de filmer du laddat upp att ni har en "kiosk" där maskinen är placerad. Kommer att behöva göra något motsvarande, då jag inte längre skall vara inne i maskinhallen med gamla manuella vedbordet i porthålet.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#463939 Såhär ser suganslutningen ut på min.. Den gråa delen är hemmabygge då det inte kom med delar för att anluta maskinen till spånsug.

Bild


Har en 1,5kW enfas spånsug från ikh. ( http://www.ikh.fi/fi/puruimuri-1500w-woodtec-xw004 ) köpt begagnad för nåt år sen men fungerar helt ok. Blåser inte i säck, utan spånen går genom ett 6m rör ut i skogen.


Maskinens egen sug kommer ansluts under denna fyrkantiga lucka. täpps säkert ganska lätt av mindre stickor etc.

Bild


KV-artikeln klagade på att det blev en massa spån som flög mot användaren, även på bilderna fanns det en massa spån runt hela maskinen och helt fullt under maskinen. Det verkar som sugen suger..

Dessutom kan man använda den lösa sugslangen för att suga rent runt maskinen vilket inte lyckas med den integrerade..


Elevatorns skräprensare är jag helt nöjd med. Ger ganska lika rensresultat som med trumma. - hade trumma tidigare men sålde bort den förra våren då jag insåg att den var onödig med denna maskin. Rensaren fungerar bättre ju högre vinkel man har på transportören men fungerar nog helt ok vid säckfyllning. Det fastnar små bitar lätt i rensaren men det går oftast att få bort genom att backa transportbandet.

Finns lite mer bilder på "kiosken" på sidan https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 86982&lv=0
Har även konstruktionsritningar på det hela om du är intresserad att göra nåt liknande.?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#463953 Har sett rensaren i drift på en maskin. Ser riktigt bra ut när du levererar ved i säck! Sen tycker jag du ska ställa lite krav på att få din egna maskin i ordning! Hoppas nya maskiner är bättre men vem vet det? Är väl samma ägare till dom där tre röda maskinerna och det verkar ju bara vara alldeles för dåligt av egen erfarenhet för några år sen.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#464046 Jep, har andra servicefirman på gång nu, den första var totalt hopplös att försöka få gubben på plats, till slut när jag ringde typ femte gången sa han rakt ut att han har såpass mycke att göra och min vedmaskin intresserar inte det minsta.. Men fabriken ordnade nu en annan firma som borde komma ännu den här månaden.

Googlade lite närmare på dessa tre röda.
Alla har precis samma gubbar i styrelsen, men olika vd:n
Alla tre röda har stor minskning i omsättning 2015-2016
Alla tre röda har gjort brakförlust 2015-2016

Låter lite som de tre blir en här i närmaste framtiden? Eller?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464181 Spräckte lite grova bitar idag. :smile:
1500233458_20170716_101805.jpg

Skulle förspräcka en vresig björk. Den satt fast. Fick trycka loss den med nästa bit. Med hjälp av yxa o spett gick det att få isär den. Sedan var det inga problem att spräcka resten.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#464280 Angående bredare transportband är väl för att öka användingsområdena. Exempelvis flis, spån, jord o sand.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Robertberg  
#464436 En film från idag, Hakkipilken är ganska så snabb \:d/


Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#464440 Varför inte köra filmsnutten i slowmotion så man får se ditt handhavande av maskinen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

svenolof56  
#464444
adahlm skrev:Såhär ser suganslutningen ut på min.. Den gråa delen är hemmabygge då det inte kom med delar för att anluta maskinen till spånsug.

Bild


Har en 1,5kW enfas spånsug från ikh. ( http://www.ikh.fi/fi/puruimuri-1500w-woodtec-xw004 ) köpt begagnad för nåt år sen men fungerar helt ok. Blåser inte i säck, utan spånen går genom ett 6m rör ut i skogen.


Maskinens egen sug kommer ansluts under denna fyrkantiga lucka. täpps säkert ganska lätt av mindre stickor etc.

Bild


KV-artikeln klagade på att det blev en massa spån som flög mot användaren, även på bilderna fanns det en massa spån runt hela maskinen och helt fullt under maskinen. Det verkar som sugen suger..

Dessutom kan man använda den lösa sugslangen för att suga rent runt maskinen vilket inte lyckas med den integrerade..


Elevatorns skräprensare är jag helt nöjd med. Ger ganska lika rensresultat som med trumma. - hade trumma tidigare men sålde bort den förra våren då jag insåg att den var onödig med denna maskin. Rensaren fungerar bättre ju högre vinkel man har på transportören men fungerar nog helt ok vid säckfyllning. Det fastnar små bitar lätt i rensaren men det går oftast att få bort genom att backa transportbandet.

Finns lite mer bilder på "kiosken" på sidan https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 86982&lv=0
Har även konstruktionsritningar på det hela om du är intresserad att göra nåt liknande.?


Tack för all info!
Har hållit på och förhandlat, dels med försäljaren och sedan med köparen av min HP 42. Det mesta förefaller nu att falla på plats, litet småjusteringar med extra svärd och kedjor försöker jag klämma in....
Efter mycket vånda kom jag till att trots dina rediga synpunkter ta en integrerad spånsug. Tror inte att all skit på marken behöver ha kommit från testmaskinen i KV, då de testar många olika vedmaskiner på samma ställe.
Tack, jag tar gärna konstruktionsritningar på byggnadskonstruktionen!

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Robertberg  
#464450
jannee skrev:Varför inte köra filmsnutten i slowmotion så man får se ditt handhavande av maskinen. :grin:

Duger det att kolla i slowmotion, eller vill du se filmen jag just spelade in? :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#464461
Men fabriken ordnade nu en annan firma som borde komma ännu den här månaden.


Idag var servicekillen här och tittade på maskinen, en helt vanlig enmansfirma (jbr-maskinservice) men som aldrig ändå haft en vedmaskin tidigare som serviceobjekt. Av 10 reklamerade punkter hade han fått arbetsbeställning på tre.

-En läckande elventil byttes
-En läckande tätning fick jag då byte krävde oljetömning eller undertryckspump, får byta den själv då jag byter oljan i vinter.
-Den orkeslösa sågen korrigerades med att byta ut originalsågkeden mot en annan modell. :-o

Original sågkeden hade 1,5mm mellan ryttaren och sågtanden, den nya hade bara 0,8mm. Hade inga passliga provkörningsstockar till förfogande så har inte hunnit testa detta ännu.
Men låter lite som en nödlösning för att få detta att fungera, konstigt nog att originalkeden orkar hur bra som helst då klyvkolven är inne men inte under returrörelsen.


De andra småfelen hade de helt glömt bort, måste reklamera reklamationen ännu..

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#464477 Vilken tråkig soppa. :(

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#464478
adahlm skrev:
Men fabriken ordnade nu en annan firma som borde komma ännu den här månaden.


Idag var servicekillen här och tittade på maskinen, en helt vanlig enmansfirma (jbr-maskinservice) men som aldrig ändå haft en vedmaskin tidigare som serviceobjekt. Av 10 reklamerade punkter hade han fått arbetsbeställning på tre.

-En läckande elventil byttes
-En läckande tätning fick jag då byte krävde oljetömning eller undertryckspump, får byta den själv då jag byter oljan i vinter.
-Den orkeslösa sågen korrigerades med att byta ut originalsågkeden mot en annan modell. :-o

Original sågkeden hade 1,5mm mellan ryttaren och sågtanden, den nya hade bara 0,8mm. Hade inga passliga provkörningsstockar till förfogande så har inte hunnit testa detta ännu.
Men låter lite som en nödlösning för att få detta att fungera, konstigt nog att originalkeden orkar hur bra som helst då klyvkolven är inne men inte under returrörelsen.


De andra småfelen hade de helt glömt bort, måste reklamera reklamationen ännu..

Låter ju inget vidare. Sånt där blir man irriterad på!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).