Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 824937 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

svenolof56  
#461872 Ja, samma här. Skall leverera 12 kbm av årets vara. Inte helt torr ännu, men kunden har bra ventilation och bunkrar upp för 2018-19 säsongen. Vissa har framförhållning.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#462012
stegmaster skrev:Wow, ja det var sent.(om det tänkt att säljas denna sesongen) :surp:
Men det var fina bilder. :-bd
I nästa vecka gör jag årets första leverans av torr naturtorkad ved til kund. 8)

Dessutan roligt att vi inte alla håller på samtidig så man får bilder spridda lite utöver hela året. :d

Bättre sent än aldrigt, vet du :lol:

För mig är det så att det blir lite vedjobb hela året, eftersom jag drar med mig från
trädgårdsjobbar och trädfällning till vedbacken. Mår illa av att köra bra ved på sopen. :cry:

Och senn blir det ju bilder i den här tråden hela året :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

sundelius  
#462038 Jag är färdig med veden sen länge men när en kompis har svårt att få tiden att räcka till får man chans att köra maskinerna lite :-bd
1498906313_20170701_124903.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Robertberg  
#462056 Jag tänkte dra igång med vedklyvningen under semestern, så jag har säkrat vedtillverkningsbilderna för de sista veckorna i juli \:d/

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

ananders  
#462113
Robertberg skrev:Jag tänkte dra igång med vedklyvningen under semestern, så jag har säkrat vedtillverkningsbilderna för de sista veckorna i juli \:d/


Samma här. 8)

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#462119
Robertberg skrev:Jag tänkte dra igång med vedklyvningen under semestern, så jag har säkrat vedtillverkningsbilderna för de sista veckorna i juli \:d/


ananders skrev:Samma här. 8)

Så är jag inte sista mann på banan :d :d

Ser fram emot bilder från båda "Roberberg" och "ananders" när
de svettar över veden :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#462145 En vän håller på med veden när han får tid över. Iom att han har minst 2 årsbehov klart, så spelar tiden på året ingen roll. Hade jag haft plats för mer ved, hade jag nog gjort likadant. Blir nästan alltid något/några träd som fälls sommartid.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462152 Enligt kompis säger att man ser hur gammal en husägare är på till många år i förväg han huggt ved :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Blue  
#462181 Min far håller på att ställa upp maskinparken för vedtillverkning, det som tillkommer är en stor hydraulklyv för dom bitarna som inte funkar i vedprocessorn.
1498992647_vedmaskin.jpg


Klyven drivs av hydrauliken från vår andra traktor som även har vagnen kopplad så att man slipper lyfta upp bitarna för hand.
1498992692_bigab.jpg


Veden körs rakt ner i ett lastväxlarflak eller i storsäck beroende på vem som ska ha den.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

svenolof56  
#462201 Uppläggningsbordet verkar tåla en hel del ved även om det ser klent ut. :-bd
Är det ett lutande bord med drivrullar synkroniserade med inmatningsmattan?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#462208
Hema skrev:En vän håller på med veden när han får tid över. Iom att han har minst 2 årsbehov klart, så spelar tiden på året ingen roll. Hade jag haft plats för mer ved, hade jag nog gjort likadant. Blir nästan alltid något/några träd som fälls sommartid.

Nej då hinner den ju bli torr. Problemet är ju möglet som blir när man klyver ved på sensommaren. Det möglar ju på några enstaka dagar.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Blue  
#462235
svenolof56 skrev:Uppläggningsbordet verkar tåla en hel del ved även om det ser klent ut. :-bd
Är det ett lutande bord med drivrullar synkroniserade med inmatningsmattan?


Det har inte kroknat än, oftast har vi inte så mycket virke på men jag tror farsan ville tömma vagnen.

Bordet styrs från vedprocessorn, rullarna är synkade med mattan precis som du säger.
Det är ett Haki Pilke bord som har blivit förlängt.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

axwell  
#462271
JensSkoog skrev:
Robertberg skrev:
Jag tänkte dra igång med vedklyvningen under semestern, så jag har säkrat vedtillverkningsbilderna för de sista veckorna i juli \:d/



ananders skrev:
Samma här. 8)


Så är jag inte sista mann på banan :d :d

Ser fram emot bilder från båda "Roberberg" och "ananders" när
de svettar över veden :-bd


Jag är inte heller riktig klar med veden trots att jag har trott mig vara det.

Syrafällde en del björk mest för att få testa varianten med utslagna löv.
Löven har nu vissnat och stammarna har lättat en hel del i vikt.

Det blev drygt 2 ATV-lass/lass bakom Yanmar som inte klagade det minsta.
Gripen fick hålla kvar dom sist lastade.
1499025846_dscn1576.jpg

1499025935_dscn1578.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#462282
Vedproducent skrev:
Hema skrev:En vän håller på med veden när han får tid över. Iom att han har minst 2 årsbehov klart, så spelar tiden på året ingen roll. Hade jag haft plats för mer ved, hade jag nog gjort likadant. Blir nästan alltid något/några träd som fälls sommartid.

Nej då hinner den ju bli torr. Problemet är ju möglet som blir när man klyver ved på sensommaren. Det möglar ju på några enstaka dagar.

Hmm såg inte någon mögel hos honom, men så var ju inte stockarna helt nyfällda heller. Får kolla upp detta o återkomma.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#462283
axwell skrev:
JensSkoog skrev:
Robertberg skrev:
Jag tänkte dra igång med vedklyvningen under semestern, så jag har säkrat vedtillverkningsbilderna för de sista veckorna i juli \:d/



ananders skrev:
Samma här. 8)


Så är jag inte sista mann på banan :d :d

Ser fram emot bilder från båda "Roberberg" och "ananders" när
de svettar över veden :-bd


Jag är inte heller riktig klar med veden trots att jag har trott mig vara det.

Syrafällde en del björk mest för att få testa varianten med utslagna löv.
Löven har nu vissnat och stammarna har lättat en hel del i vikt.

Det blev drygt 2 ATV-lass/lass bakom Yanmar som inte klagade det minsta.
Gripen fick hålla kvar dom sist lastade.
1499025846_dscn1576.jpg

1499025935_dscn1578.jpg

Om det är något som ger upp är det väl isf vagnen? Med de där överlassen? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).