Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 826040 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#454231
stegmaster skrev:Va som er lite tråkit et att vi fått lite nya kunder(vilket i sig er bra), som vil/måste ha 25cm och några bara 20cm.
Even om vedmaskinen er snabb er det jättetråkit och köra 20cm ved. :cry:
Varför f....n köper inte folk ugner som klarer 30cm med råge, numera. 😈
Har kapad/klyvd ca 60m3 med sådan kortved i år.

1494185498_20170505_104145.jpg

Dom nya, rentbrännande braskaminerna ska ju vara så snygga och granna som
"gjutjärnsballerinar" i rummet, så de kan inte ta större klabbar än 20 - 25 cm.
Om man kastar i större, brinner och värmer det dårligt.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Førland  
#454248 @stegmaster,når jeg lesser min 9tonns vogn likt som du har lesset din på bildet får jeg 4,5 stk 1500liter sekker med lødd ved.10 lass på vogna ble 45 paller ved.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#454272
Førland skrev:stegmaster,når jeg lesser min 9tonns vogn likt som du har lesset din på bildet får jeg 4,5 stk 1500liter sekker med lødd ved.

Ok. ja 4,5 1500l blir 6,75 1000l, har ikke regnet om fra løst til lødd ved, men ca 9stk 1000l sekker skulle det vel tilsvare.
Nå er 10 sekker helt ok, for jeg fikk ikke mer en 6-7 sekker på den gamle farmi 9t vogna.
Men når man regner om til fub høres det lite ut.
Lastarealet på denne kesla vogna er 2,7m2 med forlengningstakene, så det sier kanskje mest om hvordan bjørken ser ut her og ikke størrelsen på vogna.
Har kjørt ca 35-40 lass denne sesongen, så det bør gi ca 300-400 1000l sekker, men har ikke hatt nøyaktig opptelling enda.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Førland  
#454319 Det er bra jobbet :-BD .når en ser det fine virket de har i sverige,begynner en å lure på om de hadde giddet å ideheletatt laget ved av det vi har her :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#454345 Och visst tusan er jag igång och förbereder inför nästa sesong.
Hittade 8-10 stk riktig fina björker (ca 40cm diam. samt raka och fina) inne i ett granbestand, så när min kompis/grannen ville bli av med hela skiten, så ryckte jag igång med att ta bort granen nu under våren/sommaren, sen får björken stå til hösten.
Här har jag precis startat med Hanix och Naarva, med det lilla jag kom åt utan att manuell fella.
Ja ni ser toppen av branten själv, där ljuset stickar fram i övra kanten på bilden. :cry:
(Ca 40m nästan rakt uppåt.)
Blir att fella 4-5 stk graner, sen fram med Naarvan och kvista /kapa tråden, sen rykka tilbaka med Naarvan och fella igen...............................
Men va ska jag göra med all denna granen?? Har inget lust på mer granved just nu :o
Ja, ja det blir åtminstone 8-10 riktig fina björkar til hösten. 8)

1494263117_20170504_181207.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Amatörhuggare 62  
#454639 För en gångs skull.
Kommit igång m veden.
Före midsommar.
3 lass hitintills.

Gutt !

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

loppan  
#454665 Amatörhuggare 62,vad tycker du om din balakärra?
Lastar den 13 ton och vågar du säga vad en sådan kostar?
Funderar på vad jag ska köpa....

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Amatörhuggare 62  
#454668 Hej Loppan
Har bara hunnit köra ved på den än.
Så ej någon hårdkörning från bergtäkten.
Leveransdatum var satt till 30/12-16.
Men fick den andra veckan i april.
Så ligger efter m grusning.
Den verkar vara välbyggd å genomtänkt. Inte ett järn i onödan.
Att behöva köra på.
Så fort jag börjar köra på allvar.
Så kommer ett utlåtande.
Priset ??? Dyrt
Men beror delvis på tillvalen.
Fjädring i draget och radialdäck.
Bytte bort två vagnar. Mot denna.
När jordbruket är nerlagt. Så räcker det med en riktig vagn.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

erikl  
#454681 Sådär, veden klar denna vår [emoji28]
IMG_0986.JPG

IMG_0987.JPG

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Amatörhuggare 62  
#454885
1494661959_20170513_090435.jpg
Nu är d fullt.
Trevlig Helg
På alla vedbackar .

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454894 Uppfyllning av säckar efter besök av vedmaskin från grannbyn igår

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454899 Några bitar som var för grova för vedmaskinen får tas med motorsåg o den gamla klyven

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#455268
Vedproducent skrev:
adahlm skrev:
Har dålig koll, är de bara de äldre japa som är spegelvända med transportören åt vänster eller hur ser marknaden ut?


Även nya Japa har transportören till vänster.. Knappast nån större skillnad men då man kört med transportören till höger i 20 år så tycker man att det blir helt fel...

Nej det är väl ingen större skillnad egentligen. Mest en vanesak. Problemet att byta nu skulle ju vara att man har gjort plats för timmerbord och vedintag och maskin på lämplig plats i hallen. Så det blir helt fel att köra en sån maskin för mig nu. Men Japa är ju inte aktuellt ändå och det är så vitt jag vet dom enda som har det.


Nåt nytt på gång från Japa?

Bild

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#455270 Vet inte om det är någon annan maskin än den 435 som skivar om stocken i flera steg. Jag har sett den i arbete. Tanken med skivandet är kanske i sig bra men då kapar den ju alldeles för liten diameter med 43 cm. Skulle passa en maskin uppåt 60 cm i alla fall. Men priset drygt 300 000 kr drygt är ju horribelt. Som jag ser det så är det bara ved från cirka 30 cm till 43 cm som man skulle stå ut med den hastigheten. Klenare tar det ju sån tid så man blir gråhårig. Nej jag har svårt att se en stor kundkrets till den maskinen.

Men jag vet inte dom kanske har något mer dom ska visa.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#455288 Ja, kan bara hållå med, even om jag inte sett den live, utan bara video.
Och spesielt priset er ju helt åt skogen.
Sen funderar jag hur det hoppandet galleret funkar efter några 1000m3???
Kollade du hur det mek, rundt detta funkadet???

Sitter ofta och kollar videoer av vedmaskiner, och tycker nästan alla som tar större diam, går pinsamt sakta.
(Dock med 2 undantag, en Pinosa, och Cord king, men detta er ju mille, maskiner)

Konstig att inte någon forsökt bygga en maskin med en klen klyv med 2/4 kniv (och en klyftkraft på ca 6-7t och diam upp til typ 20-25cm), som er jäkla snabb, och sen en större med 2 knivkryss (eller likn, som Kisa före dom la av) som tar större upp til typ 50cm diam, i samma maskin.
Altså samma inmatning och kap, men 2 klyver, inbygd i samma maskin.
Efter kapning så har maskinen lest av diam, och skickar vedklabben til den klyven som passer aktuell diam.

Even om det finns snabbgång på maskiner med typ 25t klyvkraft, så går dom fortfarandet alldeles för langsomt på klenare virke.
Vet inte hur det er med er, men jag har alltid en masse olika diam, på virket, alt från 3cm til 50cm.

Kör själv med en snart 15 år gammal maskin, och har inte så mycket att klaga på egentlig, då jag inte ser några nya maskiner som skulle höja min produktion, snarare tvärt om.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).