Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 825062 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#444510
adahlm skrev:Inte helt enkelt det där med lösvolymen i säckarna - då man ännu måste ta krympningen i beaktande. Har en gång under vedkarriären fått en reklamation - då var det gällande mängden. Jag hade levererat 3m3 löst och kunden hade stadplat upp och mätt stapeln och fått det till 1,583m3 (det var viktigt med den där sista trean) och enligt hans uträkningar borde han ha fått 1,8m3 travat. Tyckte det lät konstigt men jag förde några småsäck åt han och så granskade jag hans stapel. Gubbfan hade staplat med sån jävla precission att stapeln var så gott som utan luftmellanrum mellan klabbarna. Försökte mitt bästa med att förklara att omräkningstabellerna är riktgivande men han stod fast på att jag hade försökt blåsa honom på 200l brännved.

Du hade helt enkelt varit slarvig i ditt stjälpande! :)

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

stektlök  
#444694 Här står jag vid klyven och kör två sortiment. Faxeklyven gör jobbet.
Jag staplar mysved (25-30 cm) noga i 1m3 säckar och pannved (45 cm) i kärra.
Vad tycker @vedproducent att priset ska vara på en sådan pall med torr ved?
Hare gott vedklyvare så kör vi spurten rätt in i kaklet nu med årets vedrustning :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#444715
stektlök skrev:Här står jag vid klyven och kör två sortiment. Faxeklyven gör jobbet.
Jag staplar mysved (25-30 cm) noga i 1m3 säckar och pannved (45 cm) i kärra.
Vad tycker vedproducent att priset ska vara på en sådan pall med torr ved?
Hare gott vedklyvare så kör vi spurten rätt in i kaklet nu med årets vedrustning :-bd

2 kr/kg i den staplade pallen är väl i alla fall ett minimum.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444730 Idag började jag på grov ek som legat några år. Den veden som värmer bäst

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#444832
1489568324_image.jpg
Produktionen går framåt. Lite mindre än hälften kvar bara. Lite spån blir det också som värmer det med.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444867
kärrabol skrev:Idag började jag på grov ek som legat några år. Den veden som värmer bäst

Ek är de bra drag i.
Vill veden följa med upp med den branta vinkeln på transportören ?
Har lite dålig erfarenhet på de med min Nimatransportör...

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444883 Den åker inte upp frivilligt, få lägga dom till rätta om det skall fungera. Svårt att lösa. Har haft en Nima 7.5 i arton år så jag bytte till denna som jag trodde var bättre. Det är tveksamt hur det fungerar ihop med vedmasinen. Här vid klyven är det lättare att reda till bitarna.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Göt  
#444908
kärrabol skrev:Idag började jag på grov ek som legat några år. Den veden som värmer bäst



Smart att lägga sj pallar brevid klyven när du klyver så grova bitar, man kan lära sig mycket av en bild . Tack :-bd för att du delar med dej

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

ÅsaNisse  
#445389 Nu har även jag börjat lite smått med vårens ved. Gallrat/röjt en plantering och plockat bort all björk som piskat grantoppar. Sen var det några resor ner i en mosse för att hämta mera björk.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

skogshasse  
#445577
ÅsaNisse skrev:Nu har även jag börjat lite smått med vårens ved. Gallrat/röjt en plantering och plockat bort all björk som piskat grantoppar. Sen var det några resor ner i en mosse för att hämta mera björk.


fina vedburar vedbordet såg också bra ut har du byggt eller köpt det

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Skogsdyret  
#445586 Hei

Noen som har erfaring med på koble tømmervagn direkte på hydraulikk uttaket ment for stokkebord på vedmaskinen?

Kan det fungere?

Takk.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

ÅsaNisse  
#445620 Vedburarna är köpta billigt på ett bygglager. Utrangerade transportburar för isoleringsbalar.
Vedbordet är ett hemmabygge av lite 80x40 profiler och några kölrullar från biltema.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Knegas  
#445624
IMAG1940.jpg


Småskaligt men bra. :)

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#445634
Knegas skrev:
IMAG1940.jpg


Småskaligt men bra. :)

Ser jätte trevligt ut :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#445644
Noen som har erfaring med på koble tømmervagn direkte på hydraulikk uttaket ment for stokkebord på vedmaskinen


Menar du att köra timmervagnens kran med vedmaskinens hydraulik?
Vedmaskinens extrauttag är väl oftast dubbelverkande så du behöver en fri retur till tanken för att det ska fungera, oljeflödet på funktionen kanske inte räcker för att köra kranen smidigt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).