Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818510 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

brassel  
#348770 Det låter bra!

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

totte  
#348809
brassel skrev:Med risk att min vedlåda mm får gliringar :)


Nä varför det, den ser ju närmast ut som ett konstverk :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#351117 Nu står productionslinan och väntar på innsats! Ingen ved ska på marken. Går från kapning till klyv och senn till upplagsbord, där jag kan packa i säck eller kasta på slepvagn. Fick svetsa en fot under huggkubben av 4"X4" stålrör så marken inte skulle fjädra så mycket.
1447451857_kapstAelle.jpg

Ska göra mig en lyft eller vinsch, men innan jag får tid till det, får det holla med en stockvandring - funkar hyfsad, och bäst om stockarna holler maxlängden på tre meter. Från det höga upplaget och över i vaggan, trillar dom på ett par stålbitar.
1447451828_vandring.jpg

Senn gjorde jag mig en specialvagn för klenvirkeskapning - ideel för snåljåpar som mig som drar med sig smått som kapas i 15 - 20 cm och dras ner i säck från ändan av vagnen när jag skruvat upp framme.
1447451793_smAvedkapp.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

sundelius  
#351127 Stiligt bygge Jens :-BD

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#351134
JensSkoog skrev:Nu står productionslinan och väntar på innsats! Ingen ved ska på marken. Går från kapning till klyv och senn till upplagsbord, där jag kan packa i säck eller kasta på slepvagn. Fick svetsa en fot under huggkubben av 4"X4" stålrör så marken inte skulle fjädra så mycket.
1447451857_kapstAelle.jpg

Ska göra mig en lyft eller vinsch, men innan jag får tid till det, får det holla med en stockvandring - funkar hyfsad, och bäst om stockarna holler maxlängden på tre meter. Från det höga upplaget och över i vaggan, trillar dom på ett par stålbitar.
1447451828_vandring.jpg

Senn gjorde jag mig en specialvagn för klenvirkeskapning - ideel för snåljåpar som mig som drar med sig smått som kapas i 15 - 20 cm och dras ner i säck från ändan av vagnen när jag skruvat upp framme.
1447451793_smAvedkapp.jpg

Snyggt jobbar Jens. Ett tips för att underlätta lastningen av stockarna skulle du kunna bygga vipplunnor:
https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=262502#p262502 Satt och gick igenom en film för att komma på namnet på skenorna och fann endast ett gammalt eget inlägg.

Är allt lite avundsjuk på din produktionslinje! :)

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

totte  
#351139
JensSkoog skrev: Ingen ved ska på marken.


:-BD ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#351152
Hema skrev:Snyggt jobbar Jens. Ett tips för att underlätta lastningen av stockarna skulle du kunna bygga vipplunnor:
https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=262502#p262502 Satt och gick igenom en film för att komma på namnet på skenorna och fann endast ett gammalt eget inlägg.
Är allt lite avundsjuk på din produktionslinje! :)

Tackar Hema. Den där vipplunnan är ju en sofistikerad version av den gamla stockvandringen eller kärringa som dom kallade den i några områden. Har varit och kapat stål till lyft, men det får vänta tills plånboken kommer i lite skick så jag kan köpa en motordriven vinch - har sett en till ungefär 10K :mrgreen: :mrgreen: som jag ochså kan använda i skogen.
Nu ska jag köra genom den veden jag har liggande och senn hugga så mycket jag hinner med och skota fram. Mycket att plocka bort i dikeskantar och i röjning som jag jobbar med. Det är härligt att vara pensionist, men fasan hur dagarna flyr :lol:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#351195 Jag tider rusar verkligen. Både på gott och ont.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Kvisten_  
#362879 Kanske opassande tråd men någon som vet vad detdär svarta "spännbande" kallas som ses på pallen på bilden?

1451988427_vedpall-fore-efter-1024x323.jpg
Hej!

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Suzuki Hasse  
#362887 emballageband ?

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Umea  
#362888 Vilken fin uppställning du har gjort JensSkoog !!!

Imponerande !!

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Kvisten_  
#362890
Suzuki Hasse skrev:emballageband ?

Ja det var det, tack du!

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

gonzzos  
#362891 Här är min ved lina

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Umea  
#362906 Fin vedlina gonzzos !

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#362917
Umea skrev:Vilken fin uppställning du har gjort JensSkoog !!!

Imponerande !!

Tackar Umea. Fick inspirationen här på Forum :grin: Har jobbat där några timmar i dag, och det funkar hyfsad, utan tunga lyft eller krypning på marken efter klabbar, och med minus sju grader, så gick klyvningen som en dröm med Ingmars klyv :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).