Vedmaskiner, flishuggar

Traktorklyv till fyrhjuling?

14 inlägg 5662 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktorklyv till fyrhjuling?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82371 Måste nog skaffa mig en ny klyv nu när jag ska börja göra halvmetersved. Men det slår mig när jag sittero ch bläddrar i katalogerna att jag har ju ett hydraulaggregat till kranen på timmervagnen som jag har bakom fyrhjulingen.

Kan man ansluta en traktorklyv till ett sådant aggregat? Går det rent tekniskt och räcker trycket till?

Då skulle jag faktiskt kunna stå var som helst och klyva :smile:



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Traktorklyv till fyrhjuling?

Torparn79  
#82379 skaffa ett par u-balkar och lite rör, sen besöker du denna sidan och gör en beställning och efter några kvällar i garaget så har du smidit ihop en egen klyv, hemgjort är lycka!!
http://www.hammars.com/Ovrigt/GorDetSjalv.htm

Användarvisningsbild

Re: Traktorklyv till fyrhjuling?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82397 Tack för det "Torparn", kanonsida! Upptäckte dessutom att Hammars ligger bara 4 mil från där jag bor!

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorklyv till fyrhjuling?

Henrik Petersen  
#82457 Jag är ingen expert på hydraulik, men vad jag kan se räcker trykket till. Värre är det med flödet, jag vet inget om XYZ hyd. agg. Men ett motsvarande Kranman agg. ger 7,3L/min du behövar väl >25L/min. Tror inte du blir nöjd.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Traktorklyv till fyrhjuling?

axwell  
#82482
Uvskogen skrev:Måste nog skaffa mig en ny klyv nu när jag ska börja göra halvmetersved. Men det slår mig när jag sittero ch bläddrar i katalogerna att jag har ju ett hydraulaggregat till kranen på timmervagnen som jag har bakom fyrhjulingen.

Kan man ansluta en traktorklyv till ett sådant aggregat? Går det rent tekniskt och räcker trycket till?

Då skulle jag faktiskt kunna stå var som helst och klyva :smile:
Måste nog skaffa mig en ny klyv nu när jag ska börja göra halvmetersved. Men det slår mig när jag sittero ch bläddrar i katalogerna att jag har ju ett hydraulaggregat till kranen på timmervagnen som jag har bakom fyrhjulingen.

Kan man ansluta en traktorklyv till ett sådant aggregat? Går det rent tekniskt och räcker trycket till?

Då skulle jag faktiskt kunna stå var som helst och klyva :smile:




http://www.hammars.com/Ovrigt/Vedklyv.htm Billigt och bra!

Tekniskt bör det gå men ekonomiskt är det svårt att se fördelarna. Vad kostar bensinen i kr/h mot elen för samma tid. Den klyv du kan köra mot ditt hyd. agg. motsvarar en så liten eldriven att du inte behöver räkna på med att säkra upp.
Min gissning: Tio ggr. dyrare?

Om du vill ha båda alternativen möjliga, försök att hitta en klyv där du kan välja El/yttre hydraul.

Avatar Fallback

Re: Traktorklyv till fyrhjuling?

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82511 Kolla även på faxes traktorklyv som är inställningsbar mellan 0-700 mm. Den är ju bara marginellt dyrare än byggsatsen verkar vara och då får man ju en klyv som fungerar direkt :smile: Fast om veden ändå ska hem, så hade jag nog hellre kört hem stockarna och klyvit dom med en elhydraulklyv.

Användarvisningsbild

Re: Traktorklyv till fyrhjuling?

totte  
#82537 Ni missar hela poängen! Uvskogen har nyss skaffat svets och vill SVETSA! :lol:

Angående tryck och flöde: En 70 mm kolv har arean 38 cm2 ca, alltså 38 kg tryckkraft per kilo hydraultryck.

Samma kolv rymmer 1.9 l på 50 cm slaglängd, så för en klyvhastighet på säg 4 sek så krävs 0.475 l/s = 28,5 l/min.

60 mm kolv blir 28 cm2 och 21 l/min för 4 sek på 50 cm.

Användarvisningsbild

Re: Traktorklyv till fyrhjuling?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82539 Håller med, det är kul att prova. Det räcker som argument.

Användarvisningsbild

Re: Traktorklyv till fyrhjuling?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82657 Tack för alla svaren, tyvärr verkar det som om mitt hydraulaggregat inte räcker till flödesmässigt. Det är "bara" 8,2 l per minut. Tanken var, förutom att få svetsa lite :smile: , att kunna klyva upp en hög i skogen om jag skulle vilja det.

Nå, om min befintliga inte duger så verkar Hammars ligga bra till, då det som sagt dessutom är nästgårds. Lätt att åka dit och gnälla om det inte funkar :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorklyv till fyrhjuling?

axwell  
#82663 Såg du att Hammars har en 3-fas motor/pump som du kan köra traktorklyven med, om du skulle tycka att din lösning går för sakta?

Användarvisningsbild

Re: Traktorklyv till fyrhjuling?

totte  
#82676 Nä, 8.2 l/min det blir masigt, 10 - 14 sekunder för att bara köra fram kolven och sen minst 5 för att få tillbaks den. Det är vad dom allra billigaste varuhusklyvarna presterar, dom där som kostar runt tusenlappen eller så.

Snabbare än den här dock som i alla fall funkar även ute i skogen utan ström: viewtopic.php?f=13&t=5577&start=0#p65955

Avatar Fallback

Re: Traktorklyv till fyrhjuling?

jan.olof  
#89405 Hej ! Är det någon som har erfarenhet av Faxes traktorklyv? Hur stort flöde man måste ha på traktorn för att kolven ska flytta sig någorlunda snabbt? Tacksam för svar,Janne

Användarvisningsbild

Re: Traktorklyv till fyrhjuling?

totte  
#89418 Kolven på Faxen är 80 mm, det går då åt ca 3,5 l olja för att köra den fullt ut 70 cm. betyder att om du har ett flöde på 1 l/s = 60 l/min så kör du den fullt ut på 3,5 s eller ca 5 s vid 40 l/min. Återgången tar ungefär halva tiden.

Avatar Fallback

Re: Traktorklyv till fyrhjuling?

Prowler  
#89525 Varför inte satsa på vedklippen istället? två moment i ett. http://www.hammars.com/Ovrigt/Vedklipp.htm

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).